You are currently viewing آشنایی با مسجد جامع دهلی

آشنایی با مسجد جامع دهلی


مسجد مسجد دهلی یا مسجد «انعکاس جهان». این مسجد یکی از بزرگترین و محبوب ترین مساجد هند است که محل تجمع هندی ها در مناسبت های مذهبی و ملی نیز می باشد.

دهلی یکی از قدیمی ترین و پرجمعیت ترین شهرهای هند با قدمتی 5000 ساله است.
این شهر 11 بار تخریب و بازسازی شده و آمیزه ای از جامعه سنتی و مدرن با حضور ادیان، اقوام و فرهنگ های مختلف است. دهلی در منطقه مرکزی نیمه شمالی هند و در ساحل غربی رودخانه یامونا واقع شده است و ارتفاع آن از سطح دریا 239 متر است.
وسعت منطقه پایتخت ملی دهلی 1483 کیلومتر مربع است که 700 کیلومتر آن مناطق شهری و 743 کیلومتر مربع مناطق روستایی است.
دهلی دارای سه فصل آب و هوایی است: فصل باران های موسمی از اول ژوئن به مدت 4-5 ماه، فصل سرد از اول نوامبر به مدت 4 ماه و فصل گرم.
شهر دهلی دارای جاذبه های گردشگری بسیاری از جمله مقبره همایون، قلعه سرخ، مسجد جامع، زیارتگاه بزرگ صوفیان هندی خواجه نظام الدین اولیا و آثار تاریخی بسیاری از زمان حکومت های مختلف است.
دهلی نو پایتخت هند و بخشی از منطقه پایتخت ملی دهلی است که مقر سه قوه دولت هند است.
دهلی آثار باستانی زیادی دارد که یکی از آنها مسجد جهان نما یا مسجد بزرگ دهلی است.

معماری مسجد جامع دهلی

معماری مسجد جامع هندوستان (مسجد قوت الاسلام) تلفیقی از سبک معماری هندی و اسلامی است.
این مسجد توسط قطب الدین ایبک، اولین سلطان سلسله غوری هند، در قرن سیزدهم ساخته شده است.
در ساخت این مسجد از عناصر معماری هندی مانند مناره استفاده شده است. قطب منار یکی از بلندترین مناره های جهان است که به عنوان بخشی از این مسجد ساخته شده و از تزئینات هندی در طراحی داخلی مسجد استفاده شده است.
این تزیینات شامل نقوش گل و هندسی است که تأثیر معماری هندی را بر این بنای اسلامی نشان می دهد.
به طور کلی، مسجد بزرگ هند نمونه بارز معماری هندو-اسلامی است که در آن عناصر معماری هندی و اسلامی به طور هماهنگ با یکدیگر ترکیب شده اند و یکی از مهم ترین آثار معماری دوره سلطان نشین دهلی به شمار می رود.

مسجد مسجد دهلی به نام های مختلف خوانده می شود آنها می دانند همچنین نامیده می شودمسجد جهان نما“به آن”مسجد «انعکاس جهان».“و”مسجد مسجد“به یاد بیاورید.این نام ها بر عظمت و اهمیت این مسجد نمادین در دهلی تاکید دارد.

مسجد جامع دهلی یکی از بزرگترین و محبوب ترین مساجد هند است.
این مسجد به دستور شاه جهان، پنجمین امپراتور گورقان هند و سازنده تاج محل، بین سال های 1650 تا 1656 میلادی/1060 تا 1066 هجری قمری ساخته شده است.
مسجد جامع دهلی در مقابل قلعه سرخ در دهلی قدیم قرار دارد و یکی از مهم ترین مراکز مسلمانان هند به شمار می رود. این مسجد به دلیل قرار گرفتن در زمینی بلندتر از اطراف به «مسجد جهان نما» نیز معروف است. ، منظره بسیار زیبایی را در اختیار زائران و گردشگران قرار می دهد.
مساحت این مسجد 25000 نفر گنجایش دارد و یکی از بهترین مکان ها برای برگزاری اعیاد و جشن های مسلمانان به شمار می رود. در ماه رمضان و همچنین در ایام عید قربان، اینجا شور و هیجان عجیبی حاکم است. مسجد بزرگ دهلی نو در سال 1644 ساخته شد و یکی از بناهای جذاب به جا مانده از امپراتوری مغول در هند است.
ظرفیت این مسجد حداقل 25000 نفر است و در اعیاد مذهبی و مراسم مهم تعداد بیشتری از مسجد جامع دهلی نو بازدید می کنند.
این مسجد دارای سه دروازه بزرگ، چهار برج و دو مناره 40 متری است و از نوارهایی از ماسه سنگ قرمز و مرمر سفید صیقلی ساخته شده است. معمار مسجد جامع دهلی استاد خلیل است که این بنا را بر اساس سبک معماری اسلامی-هندی طراحی کرده است.

قسمت های مختلف مسجد زیبای جهان نما

قسمت های مختلف مسجد جامع در هند با ویژگی ها و اهمیت منحصر به فرد خود مشخص می شود.

دروازه های ورودی

مسجد جامع دهلی دارای چندین دروازه ورودی است که ورودی اصلی آن در قسمت شرقی بنا قرار دارد.
این دروازه‌ها با کنده‌کاری‌های پیچیده، ستون‌ها و طاق‌های زیبا تزئین شده‌اند که بر شکوه مسجد افزوده‌اند.
ورودی شرقی به حیاط بزرگی منتهی می شود که گنجایش بیش از 10000 نفر را دارد و دارای یک وضوخانه مرکزی است.

حیاط مسجد

صحن مسجد جامع یک محوطه مرکزی است که به عنوان محل تجمع عمل می کند و جزء ضروری معماری مسجد است.
مکانی است که نمازگزاران می توانند برای نماز و فعالیت های جمعی گرد هم آیند.
حیاط یکی از ویژگی های مهم مسجد است که محیطی آرام و وسیع برای اعمال مذهبی و رویدادهای اجتماعی فراهم می کند.

مصلا یا محل زیارت

در داخل مسجد جامع نمازخانه ای وجود دارد که در آن نمازهای عمومی از جمله نماز جمعه (جمعه) برگزار می شود. این محوطه برای پذیرایی از نمازگزاران و تسهیل مراسم مذهبی به دقت طراحی شده است. نمازخانه نقطه کانونی مسجد است که نگین معنوی مسجد جامع را به عنوان محل عبادت و اجتماع اجتماع در خود جای داده است.

عناصر تزئینی

مسجد جامع به خاطر تزیینات پیچیده و جزئیات معماری معروف است.
از کنده کاری های پرآذین دروازه های ورودی گرفته تا نقوش ظریفی که فضای داخلی را تزیین می کند، این مسجد هنر و بیان هنری بدیع را به نمایش می گذارد.
عناصر تزئینی مسجد جامع میراث فرهنگی غنی و سنت های هنری هند را منعکس می کند و آن را به یک نقطه عطف فرهنگی و بصری خیره کننده تبدیل می کند.

به طور خلاصه، مسجد جامع هند از بخش های مختلفی تشکیل شده است که به شکوه معماری، اهمیت مذهبی و اهمیت فرهنگی آن کمک می کند. هر قسمت از مسجد نقش منحصر به فردی در ایجاد فضایی مقدس و هماهنگ برای عبادت و مشارکت جامعه دارد.