You are currently viewing آزادسازی 2 میلیارد دلاری برای واردات خودرو 22 هزار دستگاه خودرو وارد شد

آزادسازی 2 میلیارد دلاری برای واردات خودرو 22 هزار دستگاه خودرو وارد شد


به گزارش بازارچه مهدی زیگمی رئیس سازمان توسعه تجارت درباره واردات خودرو گفت: تاکنون حجم قابل توجهی خودرو وارداتی چه در داخل و چه در منطقه وجود دارد که بر اساس ثبت سفارش انجام شده است. که ساخته می شود و ارزی که ساخته می شود وارد کشور می شود.

قائم مقام وزیر صامت ادامه داد: تعداد خودروهای زیادی در گمرک وجود دارد و خودروهای بیشتری در منطقه وجود دارد. حجم آن به حدی زیاد شده است که گاهی شرکت ها ترجیح می دهند در بنادر کشور خودرو وارد نکنند و سایر کشورهای منطقه فعلا آن را نگه می دارند تا خودرو از مسیر پیش بینی شده وارد کشور شود. ما به راحتی می توانیم خودروهای مارکدار را تا پایان تیرماه به افرادی که خودروی خود را در سامانه انتخاب کرده اند تحویل دهیم.

وی افزود: به احتمال زیاد این گزارش و اطلاعیه ابلاغ و مبنای تصمیم گیری قرار می گیرد تا خودروهایی که متقاضی ندارند وارد چرخه مازاد عرضه مشتریان و متقاضیان جدید شوند. احتمالا هفته آینده مازاد عرضه خواهیم داشت. بنابراین طبق قوانین هیئت مسابقه، خودرو باید حداقل سه بار به صورت تحویل عادی عرضه شود، در صورت عدم وجود مشتری، می تواند وارد سیستم مازاد شود. هنوز مشخص نیست عرضه جدید به چه صورت خواهد بود، اما قطعا سیستم برچیده نخواهد شد و این احتمال بسیار اندک است که مدل عرضه تغییر کند یا شورای رقابت به برخی شرکت ها اجازه عرضه خارج از سیستم را بدهد.

رئیس سازمان توسعه تجارت درباره مشکلاتی که برخی شرکت‌های واردکننده برای توزیع ارز داشتند، گفت: به دلیل سیستم‌ها درگیر مشکل ارز بودیم اما از هفته گذشته (پنجشنبه گذشته) این توزیع آغاز شده و مشکلات وجود دارد. تصمیم گیری به نحوی برای تامین مالی خودروهای برقی و هیبریدی حل شده است. برای خودروهای بنزینی این هفته و هفته آینده از مسیری که تعیین شده مشکل حل می شود. امیدواریم این 2-2 میلیاردی که در قالب برنامه تعهد شده بود به زودی محقق شود.

ترخیص 13 هزار خودرو
و افزود: در حال حاضر بیش از 22 هزار خودروی خارجی وارد کشور شده است. بخش قابل توجهی از منطقه و بنادر منطقه وجود دارد که شرکت ها ترجیح داده اند وارد بنادر کشور نشوند و منتظر ورود آذوقه به کشور باشند. از این میزان بیش از 13 هزار خودرو منحل شده و تعداد زیادی از آنها به متقاضیان سامانه پلاک ملی تحویل داده شده است. تعداد تحویل خودرو نیز قابل توجه است.

معاون وزیر سمات در خصوص واردات در سال 1403 گفت: برای امسال با توجه به نگاه های انجام شده و مسیرها و روش های مختلفی که برای تامین ارز در حال طی کردن هستیم، قصد داریم میزان واردات از سایر ارزها را که مانند خارجی هستند افزایش دهیم. سرمایه گذاری ها اما آنچه از ابتدا در برنامه قابل مشاهده بود، سهم ارزی دو میلیارد دلاری برای واردات برق و بنزین بود. ما همچنان در تلاش هستیم که توزیع را از جاهای مختلف دریافت کنیم.