۳۱ روش انتخاب موضوع برای تولید محتوای سایت + چندین تجربه مهم


ایده یابی برای تولید محتوای سایت می‌تونه به مراتب یه کار چالش برانگیز باشه. مخصوصاً اگه قصد داریم یه محتوای با کیفیت، تخصص‌محور، منحصر به فرد و تعامل‌برانگیز بنویسیم. تو این مقاله از سری مقالات آموزش تولید محتوای میزفا قصد داریم سراغ یه سری راه‌های پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا بریم که گاهاً ساده و گاهاً پیچیده هستند. هدفمون هم اینه که بهتون کمک کنیم برای مقالات سایتتون بهترین ایده‌ها رو پیدا کنید.

یکی از سوالات رایج که در جلسات مشاوره سئو از ما می‌پرسند اینه که چگونه برای تولید محتوا ایده یابی کنیم؟ روش‌های پیشنهادی ما برای انتخاب موضوع تولید محتوا رو می‌شه مجموعاً به ۳ دسته تقسیم بندی کرد: روش استفاده از ابزار (مثلا میزفاتولز و سرچ کنسول)، روش‌های خلاق‌تر (مثل طوفان فکری) و روش‌های تحقیق‌محور (مثل سوال از مشتریان). برای توضیحات بیشتر با ما همراه باشید.

سرفصل‌های پست

راه اول: سوال از مشتریان

مگه محتوا قصدش این نیست که برای مشکل خواننده و مشتری راه حل ارائه کنه؟ مگه ما با تولید محتوا نمی‌خوایم به مشتری کمک کنیم؟

بنابراین اولین روش ایده یابی برای تولید محتوا (و می‌شه گفت ساده‌ترینش) می‌تونه این باشه که از خود مخاطبان بپرسیم سوالات، دغدغه‌ها و نیازهاشون چیه. توی کامنت‌های مقالات بلاگ، توی شبکه‌های اجتماعی و از طریق ایمیل، می‌شه از مشتری سوال پرسید که دوست داره ما راجع به چه چیزی تولید محتوا کنیم.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: چطور پرسونای مخاطب بنویسیم

راه دوم: طوفان فکری

طوفان فکری یا برین استورمینگ (بارش فکری هم بهش می‌گن) فرایندیه که طی اون، ما تعمدا شروع به تفکر خلاق و خارج از چهارچوب راجع به یه موضوع می‌کنیم. یعنی چی؟ یعنی شروع می‌کنیم بدون اینکه زیاده از حد روی یک موضوع دقیق بشیم، ایده‌های مختلفی که به ذهنمون می‌رسه رو روی کاغذ می‌آریم. یه چیزی شبیه جریان سیال ذهن، اما خب یه مقدار آگاهانه‌تر و موضوع‌محورتر.

طوفان فکری یه روش خیلی خلاق به منظور پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا هست که ما مفصل و شسته‌رفته تو مقاله تکنیک طوفان فکری برای نوشتن مقاله توضیحش دادیم.

راه سوم: سوال از بخش فروش

ما تو مجموعه مقالات آموزش بازاریابی محتوایی توضیح دادیم که استراتژی محتوای شما باید فروشتون رو ساپورت کنه. این یعنی محتوای شما همیشه یه جورایی نماینده بخش فروش شما هم هست. بنابراین نیازه توی محتوا دقیقا یه جایی همونطور از محصولات صحبت بشه که یه نماینده یا مسئول فروش داره از اون محصول حرف می‌زنه. برای این کار نیازه که تیم محتوا یا مدیر محتوا با تیم فروش در ارتباط باشه و بتونه با سوال پرسیدن ازشون، ایده‌های خوبی برای تولید محتوا پیدا کنه.

راه چهارم: بررسی مقالات محبوب قبلی

مشتریان و خوانندگان شما به کدوم مقالات قبلی‌تون علاقه بیشتری داشته‌اند؟ از این موارد می‌شه استفاده کرد تا برای مقالات جدید ایده پیدا کنیم. شما با بررسی مقالات محبوب و پربازدید قبلی، موضوعات مورد علاقه، لحن و صدا و فرمتی که مشتریانتون دوست دارند رو متوجه می‌شید.

برای این کار می‌تونید از گوگل آنالیتیکس یا گوگل سرچ کنسول استفاده کنید و پربازدیدترین مقالات (در آنالیتیکس) یا مقالاتی با بیشترین کلیک (در سرچ کنسول) رو در یک بازه زمانی حدودا یک ساله مشخص کنید. سپس سعی کنید برای موضوعات مشابه اون‌ها، محتوا بنویسید.

راه پنجم: استفاده از ابزارهای تخصصی پیدا کردن موضوع تولید محتوا

در حال حاضر ابزارهای متعددی برای پیدا کردن موضوع تولید محتوا در دسترس هستند. طبیعتاً اینجا پیشنهاد ما یه ابزاریه که علاوه بر ارائه موضوع مبتنی بر کلمات کلیدی سئو، موضوعاتی به ما بده که به درد بافت و کانتکس ایران و مخاطبان فارسی بخوره. با در نظر گرفتن این موضوع، پیشنهادمون میزفا تولز هست. این ابزار می‌تونه ظرف چند دقیقه، ۱۰ الی ۱۰۰ ایده برای تولید محتوا به شما بده. همینطور امکان ردیابی رتبه کلمات کلیدی همون موضوعات رو براتون فراهم می‌کنه تا بتونید موفقیت کارتون رو بسنجید.

کافیه یه موضوع کلی به ابزار بدید تا براتون بهترین ایده‌ها رو پیدا کنه. مثلا من برای یکی از پروژه‌هامون که در زمینه فروش گیاهان آپارتمانی فعالیت داره، عبارت «گیاه سانسوریا» رو به ابزار دادم و بهم ۶۲تا موضوع پیشنهاد داد.

ابزار پیدا کردن موضوع برای تولید محتوا

خبر خوب اینه که با ثبت نام در میزفا تولز می‌تونید به مدت ۷ روز از امکاناتش به صورت رایگان استفاده کنید و تو این مدت چندین موضوع خوب برای مقالاتتون پیدا کنید.

راه ششم: شناخت دغدغه روز مخاطبانتون

اینکه بفهمید مخاطبانتون در حال حاضر دارند روی چی کار می‌کنند، بهتون از دو نظر کمک می‌کنه. یک اینکه می‌تونه کلی ایده جدید بهتون بده که کاملاً از نظر الگوریتم منطبق بر نیاز اون‌هاست. دوم هم اینکه این محتوای شما درجا و بدون فوت وقت، خونده می‌شه و نمی‌ره توی آرشیو. شما راجع به موضوع روز مخاطب نوشتید و مخاطب بدون تعلل، چیزی که نوشتید رو می‌خونه.

یه مزیت دیگه هم البته هست که حیفه اگه نگیم. به مراتب با این نوع محتواها شما دیالوگ و تعامل بهتری با مخاطبتون برقرار خواهید کرد.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: چرا تولید محتوا نتیجه نمی‌ده؟

راه هفتم: سوال از لیدرها و متخصص‌های بازار

این یکی خیلی نیاز به توضیح نداره و ماشالله تا دلتون بخواد فرهنگ ما، فرهنگ توصیه شنیدن از بزرگترها و توصیه کردن به کوچیکترهاست. 🙂 ما می‌تونیم از متخصصین و افراد موفق حیطه کاری‌مون بخوایم در انتخاب موضوع برای تولید محتوا بهمون ایده بدن. یا در واقع سوالاتی ازشون بپرسیم که باعث بشن خودمون یه سری ایده به دست بیاریم.

برای مثال، لایو گذاشتن با اینفلوئنسرها یا مثلا مصاحبه داشتن با چهره‌های شناخته شده صنعتمون می‌تونه شروع خوبی باشه. از اینکه پیشنهادتون رد بشه هم نترسید! شما با این کار دارید به طرف مقابل بک لینک، منشن و یا حتی مخاطب جدید اضافه می‌کنید. پس برای اون هم قراره یه کار به صرفه و سودآور باشه.

راه هشتم: مصاحبه با اینفلوئنسرها

این مورد هم خیلی شبیه به مورد بالاست. یه مصاحبه عمیق داشتن با یه اینفلوئنسر می‌تونه ایده‌های جدید خیلی زیادی بهمون بده. حتی می‌شه این مصاحبه رو به صورت یه پژوهش درآورد و بعدتر به عنوان یه محتوا منتشرش کرد. یه نمونه موفق این کار شاید سایت Teachable باشه که مدت‌هاست به صورت هفتگی همین برنامه رو اجرا می‌کنه.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: چطور محتوای وبسایتمون رو ویرایش کنیم؟ (بدون نیاز یه دونستن دستور زبان فارسی)

راه نهم: سوال از همکاران

یه جایی هم می‌شه به جای اینکه سراغ اینفلوئنسرها بریم، سراغ همکارانمون بریم. شاید مهارت‌های هر دو یکی باشه، اما نکته مهم در تجربه‌ست. تجربه همکارانی که داریم می‌تونه بهمون کمک کنه تا تقریبا راجع به هر سطحی از بازاریابی که می‌خوایم، ایده برای تولید محتوا پیدا کنیم.

راه دهم: استفاده از تجربه‌ای که داشتیم

تجربه شخصی ما هیچ وقت بی‌ربط نیست و خیلی اوقات یکی از بهترین روش‌های ایده یابی برای تولید محتوا محسوب می‌شه. بذارید این روش رو با یه مثال بگیم. مدیر محتوای ما رشته‌اش در دانشگاه ادبیات انگلیسی بوده و گرایش نقد. وقتی ازش راجع به بحث مخاطب پرسیدیم، شروع کرد به توضیح دادن یکی از مواردی که در گذشته روش تحقیق دانشگاهی کرده بود. یه چیزی بود به اسم روایت‌شناسی یا یه همچین چیزی. اسم سختی داشت حقیقتاً. منتهی تمام که شد، با همدیگه موارد مطرح شده رو کنار هم چیدیم و ماحصل شد یه مقاله جدید: دسته بندی مخاطبان برای بهتر نوشتن مقالات سایت. این خاطره یه مثال خیلی خوب و روشن از وقتیه که ما با استفاده از تجربه‌ای که داشتیم، ایده جدید برای مقالات چیدیم.

راه یازدهم: فکر کردن راجع به خطاها و اشتباهات

یه منبع عالی برای پیدا کردن کلی ایده خوب، اینه که به این فکر کنیم چی اشتباه شده، چه خطایی رخ داده و یا مثلا چرا اون اتفاقی که انتظار داشتیم رخ بده، رخ نداده. برای مثال ما وقتی به این فکر کردیم که اگه بلاگ یه سایت نتیجه نگیره ایراد کجاست؟ به چندین و چند ایده جذاب برای تولید محتوا رسیدیم. مهم‌ترینشون مقاله ۸ اشتباه رایج که محتوانویس‌ها مرتکب می‌شن بود. شما هم با فکر کردن به مشکلات و اشتباهات در حیطه کار خودتون، می‌تونید چنین موضوعاتی پیدا کنید.

راه دوازهم: استفاده از سرچ کنسول

یه راه نسبتاً عالی و همیشه نتیجه‌بخش استفاده از سرچ کنسول گوگل و تحلیل کوئری‌هاییه که گوگل بهمون می‌ده. اینکه بدونیم مخاطبان دقیقا با چه کلماتی سروکار دارند، یعنی می‌دونیم چه نیازهایی دارند. اینکه بدونیم یه مخاطب چه نیازی داره، یعنی اینکه می‌تونیم راحت‌تر برای رفع نیازش ایده پردازی کنیم.

مثلا تو یکی از پروژه‌هامون که فروشگاه آنلاین عطر و ادکلن هست، مقاله‌ای نوشتیم با عنوان «بهترین عطرها با رایحه چرم». بعد از مدتی که URL این مقاله رو تو سرچ کنسول آنالیز می‌کردم، متوجه شدم با کوئری «ادکلن با بوی چرم و چوب» Impression داریم و این عبارت هم جستجوی نسبتا خوبی داره. ولی چون توی این مقاله درباره رایحه چوب صحبت نکردیم، با این کیورد رتبه خوبی نداریم. پس «معرفی عطر با بوی چرم و چوب» رو به عنوان یه موضوع جدید برای تولید محتوا به نویسنده پیشنهاد می‌دیم.

پیدا کردن موضوع تولید محتوا از سرچ کنسول

پیشنهاد میزفا برای مطالعه بیشتر: بهترین ابزارها برای تحقیق کلمات کلیدی سئو

راه سیزدهم: تولید محتوا راجع به ترفندهای پشت صحنه تیم‌تون

تیم شما چه رازی داره توی کارش؟ شما پشت صحنه چی کار می‌کنید؟ روش‌ها، عادت‌ها و تاکتیک‌های مخصوص کار شما چیه؟ چه کار به خصوصی انجام می‌دید؟ همه این موارد می‌تونه ایده‌های خیلی جذابی باشه که می‌تونید راجع بهشون بنویسید. از طرف دیگه، این موضوعات می‌تونند تأثیرات خیلی خوبی روی افزایش اعتماد و وفاداری مشتری به برند داشته باشند. مشخصاً توی این مقالات شما روی دانش و تخصصتون مانور خواهید داد.

راه چهاردهم: تبدیل داستان به پژوهش

یه اتفاقی افتاده و یه تجربه کشف کردید. این رو تبدیلش کنید به یه پژوهش آنلاین. یعنی به جای اینکه بیایید و صرفا داستانش رو تعریف کنید، یا حتی تعریفش نکنید و بذارید یه خاطره بمونه، بیایید و یه خرده تحلیلش کنید و نتیجه اون تحلیل رو بنویسید. این کیس استادی‌ها (Case Study) رو اگه بخواید بهتر نگاه کنید، مثلاً سایت بک لینکو یه نمونه خوبشه. و خب می‌بینید که مثلا چقدر مخاطب هم داره با همین ایده.

راه پانزدهم: بررسی مقالات پربازدید خارجی

طبق علم روانشناسی، ما طبق کهن‌الگوهای ثابتی رفتار می‌کنیم. اممم… سخت شد یه کم. یه شکل دیگه بگیم. ما رفتارهای مشابهی داریم چون فرایندهای مشابهی در فکر کردن طی می‌کنیم. بنابراین، اگه یک موضوعی یک جای دیگه دنیا پرطرفداره، ممکنه اینجا هم همین اتفاق بیفته.

یه روش ایده یابی خوب اینه که به مقالات پربازدید سایت‌های غیرفارسی نگاه کنید و ایده‌های مشابه بدید. این نوع مقالات، طبق تجربه میزفا، به شدت می‌تونند ارزش محتوایی بالایی داشته باشند. حتی از اونجا که اساساً ساختارمحورتر هستند، می‌تونند ایده‌های نگارشی خوبی هم به شما بدن.

البته ما اصلا توصیه به ترجمه محض نمی‌کنیم. بلکه پیشنهاد می‌کنیم که از اون‌ مقالات ایده بگیرید و سپس طبق تجربه و تخصص خودتون یا تجربه‌های متخصصین سازمانتون مقاله بنویسید.

پیشنهاد مطالعه: ۹ عادت مهم محتوانویسان خیلی موفق

راه شانزدهم: قاعده «هر چه دیگران گفته‌اند را بگو»

یه پروفسور فرانسوی بود که یه جایی می‌گفت «هر چه بقیه گفته‌اند رو بگو و می‌بینی که داری یه حرف جدید می‌زنی.» حالا منظور چیه؟ یعنی اینکه شما می‌تونید از ایده‌های بقیه کمک بگیرید اما نه اینکه محتوای کپی تولید کنید. برعکس، شروع کنید در کنار حرف‌های دیگران، حرف‌های خودتون رو زدن. به خودتون که میایید، می‌بینید یه حرف کاملاً جدید دارید می‌زنید. البته اینجا خیلی مهمه که اصول تولید محتوا رو هم رعایت کنید تا محتوای موفق‌تری داشته باشید و نتایج قابل قبولی بگیرید.

بنابراین، یه روش ایده یابی خوب دیگه اینه که به ایده‌هایی که قبلا بقیه بهشون پرداخته‌اند بپردازید اما با فکر و روش و منطق و رویکرد خاص خودتون.

راه هفدهم: از زیرعنوان‌ها ایده در بیارید

به همین مقاله‌ای که الان دارید می‌خونید بیشتر دقت کنید. تا همین جا ما ۱۷ ایده برای ۱۷ مقاله جدید داریم. یعنی ما می‌تونیم راجع به تمام این زیرعنوان‌هایی که اینجا راجع بهشون حرف زدیم، یه مقاله جدا بنویسیم. البته برای بعضی‌هاشون (مثل تکنیک طوفان فکری) از قبل محتوا نوشتیم و لینکش رو براتون قرار دادیم. هر آیتم این لیست، خودش می‌تونه یه ایده برای یه مقاله کامل‌تر و جدیدتر باشه.

دوباره، زیرعنوان‌های اون مقاله جدیدتر هم همینطور. در واقع، می‌شه به این صورت شبکه‌ منسجمی از محتوای ارزشمند تولید کرد که از کل به جز حرکت می‌کنند و به نظر ما، یکی از بهترین شیوه‌های یادگیری برای شما عزیزان هست.

راه هجدهم: قاعده «چطور»

دوست عزیزی که پیام دادی چرا سایتم مخاطب نداره، شما باید سایتت رو سئو کنی. دوست گرامی که تولید محتوا می‌کنی اما فروشت تغییر نمی‌کنه، شما باید کال تو اکشن خوب بنویسی. دوست گرامی که تولید محتوا سختته، باید اول ایده خوب داشته باشی و بعد می‌بینی چقدر کار دل‌نشین و آسونیه.

به ابتدای هر کدوم از توصیه‌های بالا یه «چطور» اضافه کنید و می‌بینید که چندین و چند ایده خوب برای تولید محتوای سایت خواهیم داشت. حتی بیشتر این محتواها جزو محتواهای همیشه سبز هم محسوب می‌شن و می‌تونند تا مدت‌ها به تعامل ما با مخاطب کمک کنند.

پس اگه بخوایم خلاصه کنیم: توصیه هر کاری که دارید رو قبلش یه «چطور» بذارید و یه مقاله آموزشی درجه یک بسازید.

پیشنهاد میزفا برای یادگیری بیشتر: چطور محتوای همیشه سبز بنویسیم؟

راه نوزدهم: استفاده از کامنت‌ها

معمولاً بخش کامنت‌ها همیشه پر از سوالاتیه (گاهی اوقات سوالاتی بدیهی که چون بدیهی هستند از ذهن ما دور موندند) که می‌تونند ایده‌های خوبی برای نوشتن به ما بدن. حتی گاهی اوقات سوالاتی هست که واقعاً چالش برانگیزه و برای پاسخ دادن بهش ما مجبوریم به کمی تحقیق و مطالعه بپردازیم و ناگفته نماند، هر چی بیشتر بخونیم و بدونیم، چیزهای بیشتری برای گفتن داریم.

از کامنت‌ها هم می‌شه مستقیم ایده مقاله گرفت و هم غیرمستقیم. مستقیم اینجوریه که سوالی که پرسیدند رو توی یه مقاله پاسخ می‌دیم. غیرمستقیم اینه که نیاز پشت اون نظر یا ابراز عقیده رو شناسایی می‌کنیم، راجع بهش تحقیق می‌کنیم و سعی می‌کنیم در تولید محتوای آتی بهش پاسخ بدیم. به نظر شما کدومش موثرتره؟

راه بیستم: کشف روش‌های جدید برای بیان یک ایده

یه بار مصطفی ملکیان، استاد فلسفه دانشگاه تهران، می‌گفت شما وقتی واقعاً می‌دونید تو این لیوان ۵۰ سی‌سی آبه که بتونید همین رو به ۵۰ روش مختلف بگید. شما در این حالته که بلدید و به موضوع آگاهید.

حالا حرف استاد که واقعا سخته. منتهی مثالی که زدند، جای فکر کردن داره. شما می‌تونید به ایده‌های قدیمی فکر کنید و سعی کنید هربار به یه شیوه جدید توضیح بدید این ایده‌ها رو. مثلا بیایید فرض کنیم که چطور می‌شه ویرایش کردن مقالات رو به یه نفر آموزش داد؟ کار سختیه. یه عامله کتاب قواعد و نگارش و جزئیات و… داره. تازه باید طرف واقعاً یه شخصیت منظم و وسواسی و دقیق هم داشته باشه. حالا بیایید یه جور دیگه همین رو توضیح بدیم. اگه به طرف بگیم که تنها کاری که باید کنی اینه که جاهای اضافی رو حذف کنی چی؟ (این در واقع چیزیه که مارک تواین، نویسنده معروف به ما می‌گه) بعد بهش توضیح می‌دیم منظورمون چیه و صرفا با یه نگاه جدیدتر، یه مقاله جدید خواهیم داشت.

نکته سئویی: در استفاده از این روش باید حواستون باشه موضوعات جدید اینقدر شبیه به موضوعات قدیمی نباشند که براتون مشکل هم‌نوع‌خواری یا Cannibalization رخ بده و یک دسته از کلمات کلیدی یکسان رو روی دو یا چند صفحه متفاوت هدف گذاری کرده باشید.

راه بیست و یکم: خلاف حرف بقیه رو گفتن

طبیعتاً می‌شه به جای اینکه فقط از یه زاویه تکراری به موضوع نگاه کرد، از زوایای دیگه‌ای هم نگاه کنیم. اگه یه نفر راجع به موفقیت نوشته، چرا ما نتونیم علاوه بر نوشتن راجع به موفقیت (مورد بیست توضیح دادیم)، راجع به شکست هم بنویسیم؟

در حقیقت نیازی نیست که همیشه با یه زاویه دید پیش بریم و همه‌اش روی یه خط باشیم. مخاطب در صورتی به ما اعتماد می‌کنه که یه تصویر واقعی‌تر بهش بدیم، تصویری که علاوه بر اینکه واقعیه، یه همدلی‌ای هم توش هست. اینکه راجع به شکست بنویسم برای مثال، هم‌زمان یه پیام هم هست برای مخاطب که: «ببین! ما همه‌مون آدمیم. ما همه طعم شکست رو چشیدیم و می‌دونیم چه احساسی داری. تو تنها نیستی.»

راه بیست و دوم: ساختن لیست‌

یه روش خیلی موثر برای نوشتن مقاله، اینه که لیست بسازیم. ۱۰ شیوه برای فلان. ۲۰ شیوه برای بهمان. همینقدر راحت. حتی می‌تونید محتواهایی که قبل‌تر نوشتید رو هم لیست کنید تو یه مقاله و به عنوان یه لیست مرجع منتشر کنید. لیست درست کردن، گذشته از این موضوع، از نظر سئو هم خیلی می‌تونه به شما کمک کنه. همه محتواها ترافیک می‌گیرند و بعد این ترافیک رو به بقیه هم می‌دن. یکی برای همه، همه برای یکی!

راه بیست و سوم: روش وکیل مدافع شیطان!

این یه ایده فوق‌العاده‌ست. تصور کنید شما یه محتوای خیلی خوب نوشتید که مخاطب خوبی هم به دست آورده. مثلا «۱۰ دلیل برای خریدن لپ تاپ استوک». حالا منظورمون چیه که می‌گیم وکیل مدافع شیطان شو؟ (فیلمش رو که دیدید دیگه. اگه ندیدید یه سر به این لینک بزنید) یعنی بیا و حالا خلاف حرفی که زدی هم دلیل بیار. یعنی مثلا بیا و یه مقاله دیگه بنویس با عنوان «۱۰ دلیل برای نخریدن لپ تاپ استوک».

این کار شما باعث می‌شه مخاطبان بتونند یه موضوع رو از تمام زوایا بسنجند و طبیعتاً به شما هم اعتبار زیادی می‌دن که تونستید کمکشون کنید. البته به شرطی که مشاوره ما صادقانه و کاملا تخصصی باشه.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: چگونه عنوان جذاب بنویسیم (۳۵ نمونه تیتر خلاقانه)

راه بیست و چهارم: استفاده از خود گوگل

گوگل بهترین منبع ایده یابی برای تولید محتوای سایت هست. گوگل بیشتر از هر سایتی اطلاعات و دیتا داره و غنی‌ترین منبع دنیا برای تحقیق راجع به اینه که «مردم دنبال چی می‌گردند؟». به نظر ما که از قلم انداختن گوگل و بررسی نکردن صفحات جستجو، اتو کمپلیت (Autocomplete)، محتوای سایت‌های رنک بالا، جستجوهای مرتبط (Related Searches)، اسنیپت‌ها و…، فقط می‌تونه از سر حماقت یا بی‌اطلاعی باشه. پس اول گوگل و دوم گوگل و سوم گوگل. چهارم هر کدوم از این روش‌هایی که توضیح دادیم.

خلاصه اینکه حتما از گوگل برای ایده یابی مقالات استفاده کنید و ما رو اذیت نکنید.

موضوعات مرتبط با «راهنمای خرید ساعت هوشمند» که هر کدوم می‌تونه ایده تولید محتوای جدید باشه

راه بیست و پنجم: استفاده از پیشنهادات گوگل یا Autocomplete

این روش انتخاب موضوع برای تولید محتوا، در ادامه روش قبلیه اما چون خیلی ارزشمنده، به صورت مجزا آوردیمش. در این روش کافیه توی نوار جستجوی گوگل کلمه کلیدی یا موضوع مد نظرتون رو تایپ کنید. در واقع اینطور بهتون بگیم که پیشنهاداتی که پیدا می‌شن براتون دقیقا جادو می‌کنند. یه مورد دیگه هم که باید بهش اشاره کنیم اینه که یکی از فاکتورهای مهم در ارائه این پیشنهادات، توجه به ترندهای روزه. همینطور خیلی از ایده‌هایی که به شما می‌ده بر اساس کلمات کلیدی طولانی هست و قبلا گفتیم این کلمات کلیدی چه تأثیر فوق‌العاده‌ای روی سئو و فروش سایت شما دارند.

بنابراین اگه می‌خواید در یه مدت زمان کوتاه به کلی ایده جالب برای مقاله نویسی سایت برسید، حتما پیشنهاد می‌کنم که از پیشنهادات جستجوی گوگل استفاده کنید. مثلا ما می‌خواستیم برای پروژه‌مون چندتا موضوع برای تولید محتوا راجع به گیاه سانسوریا انتخاب کنیم. پس توی کادر جستجو تایپ کردیم «چرا سانسوریا» و یه فاصله (space) جلوش گذاشتیم و این ایده‌ها رو پیدا کردیم.

پیدا کردن موضوع تولید محتوا با Autocomplete گوگل

راه بیست و ششم: جستجوی مجدد موضوعاتی که قبل‌تر راجع بهشون نوشتید

خیلی از محتواهای قدیمی ما ممکنه خوب نباشند یا دست‌کم اون کیفیتی که الان مخاطب دنبالشه رو نداشته باشند. خیلی از این موارد بر اساس ایده‌هایی نوشته شده‌اند که خیلی از نظر سئو کارآمد نیستند و شاید بهتره راجع بهشون بیشتر تحقیق کنید. شاید بهتره راجع به همین موضوعات قدیمی جستجوهای بیشتری کنید و ببینید رقباتون با چه زاویه‌ای به همون موضوع نگاه کردند که ترافیک بیشتری گرفتند.

شاید به این نتیجه برسید که بهتره فرمت محتوا رو عوض کنید. شاید بهتره ساختارش رو تغییر بدید. شاید هم لازم باشه یه نکته اضافه کنید و یه بحثی رو حذف کنید. تو مقاله چگونه محتوای بهتری بنویسیم به ۳ روش برای بهبود کیفیت محتوا اشاره کردیم که توصیه می‌کنیم مطالعه کنید.

راه بیست و هفتم: استفاده از تحلیل رقبا

تحلیل رقبا هم یکی دیگه از اون منبع‌های فوق‌العاده برای انتخاب موضوع تولید محتوا هست. نه تنها با تحلیل مقالات سایت‌های رقیب ما می‌تونیم موضوعات و ایده‌های بسیار خوبی پیدا کنیم که ارتباط موضوعی زیادی دارند، بلکه در این فرآیند خیلی دقیق‌تر متوجه می‌شیم که قراره با کی رقابت کنیم.

با تحلیل رقبا ما هم موضوعات جدیدی برای نوشتن پیدا می‌کنیم و هم از نقاط ضعف و قوت محتوای رقیب خبردار می‌شیم. اما چطوری؟ با انجام دادن موارد زیر:

  • پربازدیدترین محتواهای سایت‌های رقیب رو پیدا کنید و بررسی کنید ببینید نقاط قوتش چیه و داره برای چه کلمات کلیدی‌ای کلیک می‌گیره.
  • دقت کنید که سایت رقیب راجع به چه موضوعاتی تولید محتوا نمی‌کنه. به این طریق شاید بتونید خلأهایی که توی تولید محتوای سایت رقیب هست رو تو سایت خودتون جبران کنید.
  • ببینید مخاطبان کدوم یکی از مقالاتشون رو دوست نداشتتند و چرا دوست نداشتند؟ محتوا چه مشکلی داشته؟ این مشکلات رو توی محتوای خودتون برطرف کنید و تولید محتوای ارزشمند داشته باشید.
  • کامنت‌های مقالاتشون رو بخونید. کلی ایده جدید برای تولید محتوا پیدا می‌کنید. اگه منبع خوبی برای کامنت خواستید، سراغ مقالات راهنماشون برید.
  • به سوالاتی که از رقباتون می‌شه دقت کنید. ببینید در کامنت‌های اینستاگرام مخاطبان چه سوالی ازشون دارند؟ این سوالات دقیقا همون مواردیه که قراره شما جوابشون رو توی محتواهایی که تولید می‌کنید بدید.
  • از قسمت کلمات رقیب میزفا تولز استفاده کنید. در این بخش از ابزار، آدرس سایت رقیبتون رو وارد می‌کنید و در عرض چند ثانیه کلمات کلیدی‌ای که رقیبتون باهاشون رتبه‌های خوبی داره رو دریافت می‌کنید. سپس کافیه بررسی کنید تو کدوم کیوردها رتبه ندارید و براشون برنامه تولید محتوا بچینید. در تصویر زیر این کار رو برای سایت چیدانه انجام دادیم.
ایده یابی تولید محتوا با بررسی کلمات کلیدی رقیب در میزفا تولز

راه بیست و هشتم: بررسی اخبار جدید و پیشرفت‌های حوزه کاری‌تون

معمولاً با بررسی اخبار جدید حوزه فعالیتتون می‌تونید محتوای تازه و گاهی هم شاید محتوای همیشه سبزی تولید کنید که بازدید خوبی می‌گیرند. البته در دراز مدت شاید نشه خیلی روی اشتراک گذاری شون حساب کرد اما لید خوبی بهlون خواهند داد.

یه مزیت دیگه این روش هم اینه که همیشه ایده برای مقاله خواهید داشت. چرخ پیشرفت هیچ‌وقت متوقف نمی‌شه، مگه نه؟

راه بیست و نهم: استفاده از راهنماها

راهنماها و موضوعات آموزشی شاید از پرمخاطب‌ترین موضوعاتی باشند که شما می‌تونید راجع بهشون تولید محتوا کنید. برای اینکه آموزش‌هاتون جذاب‌تر بشن، می‌تونید اون‌ها رو به ترتیب زمان یا سطح آموزشی مرتب کنید. یعنی مثلا یه لیست محتوای آموزشی بسازید از موارد مقدماتی و اصول بنیادین تا بره و برسه به توضیحات خیلی تخصصی.

خود این لیست درست کردن از موارد آموزشی هم باعث می‌شه خلاها رو شناسایی کنید و بتونید برای وسط مسیر هم ایده تولید محتوای جدید بدید. این ترفند جذابیت دسته محتواهای آموزشی رو برای مخاطبانتون چند برابر می‌کنه.

راه سی‌ام: تمرکز روی کلمات کلیدی محبوب

کلمات کلیدی از غنی‌ترین منابع ایده یابی برای تولید محتوا هستند. در واقع می‌تونید به هر یک از کلمه کلیدی به عنوان یه خلاصه گزارش از اون چیزی نگاه کنید که کاربران راجع بهشون جستجو می‌کنند.

با تشخیص و تحلیل انواع کلمات کلیدی شما مجموعه بی‌نظیری از ایده‌های جدید برای مقالات بلاگ خواهید داشت که همه پتانسیل بازدید و لید گرفتن رو دارند. چرا؟ چون از دل نیاز مخاطب هستند و در واقع از همون کلماتی که کاربر باهاش دنبال یه راه حل برای نیازشه نشئت گرفته‌اند.

راه سی‌ و یکم: توجه به بحث‌های داغ آنلاین

سایت‌های پرمخاطب، انجمن‌ها، کامنت‌های اینفلوئنسرهای معروف حوزه کاری‌تون، وبینارهایی که برگزار می‌شن و… تو همه این موارد، بحث‌هایی در جریانه که توی اون بحث‌ها ایده‌های زیادی برای تولید محتوا می‌تونید پیدا کنید.

خوبی این ایده‌ها اینه که دقیقاً با جامعه هدف یا niche شما در ارتباطند و تولید محتوا راجع بهشون شانس زیادی برای موفق شدن داره.

پایان بندی

تو این مقاله سعی کردیم راجع به سه دسته بندی کلی پیدا کردن موضوع برای تولید محتوای سایت حرف بزنیم: روش استفاده از ابزار، روش‌های خلاق‌ و روش‌های تحقیق‌محور. نمی‌شه خیلی دقیق گفت که یکی از این دسته بندی‌ها نسبت به اون یکی برتری داره. هر کدوم مزایا و محدویت‌های خودشون رو دارند. هر چند پیشنهاد ما اینه که اگه سایت تازه کاری هستید، از ابزار و تحقیق بیشتر استفاده کنید.

بنابراین، اگه بخوایم برگردیم و این ۳۱ روش رو خلاصه کنیم، می‌گیم:

  1. به علایق و پرسش‌هایی که مخاطبان دارند دقت کنید
  2. اخبار و وقایع روز صنعت و حوزه کاری‌تون رو دنبال کنید
  3. تحقیق کلمات کلیدی رو تو برنامه داشته باشید
  4. محتواهای قدیمی رو آپدیت کنید
  5. از تجارب شخصی برای پیدا کردن ایده جدید استفاده کنید
  6. مصاحبه ترتیب بدید و با متخصصین حوزه فعالیتتون همکاری کنید
  7. از فضای مجازی و فضاهای آنلاین برای ایده گرفتن استفاده کنید

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. با میزفا همراه باشید.