You are currently viewing گیمیفیکیشن چیست؟ کاربرد Gamification در بازاریابی دیجیتال

گیمیفیکیشن چیست؟ کاربرد Gamification در بازاریابی دیجیتال


بارگذاری…

امروزه بازیشسازی یکی از کسب و کارهای مدرن است که روز به روز در حال افزایش است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ از استراتژی‌های بازی‌سازی استفاده کرده‌اند و توانسته‌اند کسب‌و‌کار خود را به شکل چشمگیری گسترش دهند و به فروش بالایی برسند. در واقع گیمیفیکیشن به منظور افزایش مشارکت، مکانیک بازی را به محیط‌های غیربازی مانند وب‌سایت، انجمن آنلاین، سیستم مدیریت یادگیری یا اینترانت کسب‌وکار اضافه می‌کند. هدف گیمیفیکیشن تعامل با مصرف‌کنندگان، کارمندان و شرکا برای الهام بخشیدن به همکاری، اشتراک‌گذاری و تعامل است. اگر با مفهوم گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال آشنایی ندارید به شما پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را تا انتها مطالعه کنید، زیرا قصد داریم شما را با تعریف گیمیفیکیشن چیست و کاربردهای آن آشنا کنیم.

Gamification یعنی چه؟

گیمیفیکیشن نوعی بازی در محیط های غیربازی مانند شبکه‌های اجتماعی، وب‌سایت و … است که می‌توانید از آن‌ها برای بهبود تعامل و افزایش ماندگاری کاربران در سایت استفاده کنید. گیمیفیکیشن با ارائه دستورالعمل‌ها و بازخوردهای فعالانه به مخاطبان از طریق مکانیک بازی و پویایی بازی اضافه شده به پلتفرم‌های آنلاین کار می‌کند که منجر به دستیابی به اهداف و مقاصد تجاری می‌شود.

به عبارت دیگر گیمیفیکیشن با استفاده از عناصر طراحی بازی در زمینه‌های غیر بازی انجام می‌شود. این اصطلاح به تلاش استراتژیک برای ارتقای سیستم‌ها، خدمات، سازمان‌ها و وظایف با ارائه تجربیاتی مشابه با انجام یک بازی ویدیویی اشاره دارد. به عنوان مثال، کاربران می‌توانند برای انجام یک هدف معین پاداش دریافت کنند و … . یک استراتژی گیمیفیکیشن همچنین می‌تواند شامل عناصر بازی مانند امتیاز، رقابت اجتماعی، سطوح، ماموریت، نشان‌ها، نوار پیشرفت، ارز مجازی یا بازخورد عملکرد فوری نیز باشد. علاوه بر آن طراحی بازی می‌تواند رفتار، مشارکت کاربران و همچنین میزان ماندگاری کاربران را برای انجام وظایف مورد نظر بهبود ببخشد.

آشنایی با مفهوم گیمیفیکیشن

برای اینکه با کاربرد گیمیفیکیشن در مارکتینگ دیجیتال بهتر آشنا شوید، در ادامه مطلب نمونه‌هایی از گیمیفیکیشن را به شما معرفی می‌کنیم که بسیاری از وب‌سایت‌های بزرگ دنیا در حال استفاده کردن از آن تکنیک‌ها برای بهبود و حفظ کاربران خود انجام می‌دهند.

  • ارتش ایالات متحده: ارتش ایالات متحده از گیمیفیکیشن در وب‌سایت‌ها به عنوان ابزار استخدام استفاده می‌کند. کاربران می‌توانند بازی‌های آموزشی نظامی را به عنوان راهی برای افزایش علاقه به پیوستن به نیروهای مسلح انجام دهند.
  • Nike Fuel: نایک یک برنامه بازی را ارائه داد که به کاربران اجازه می‌دهد در چالش‌های فیزیکی با یکدیگر رقابت کنند. فعالیت بدنی بر اساس یک سیستم امتیاز با جوایز مجازی در دسترس قضاوت می‌شود. این برنامه همچنین به کاربران اجازه می‌دهد تا نتایج خود را فوراً در صفحات شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارند.
  • استارباکس: استارباکس یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های وفاداری در جهان را دارد. این شرکت اپلیکیشنی ایجاد کرد که به مشتریان وفادار اجازه می‌دهد ستاره‌هایی را جمع ‌آوری کنید و از آن‌ها برای بازخرید نوشیدنی‌ها و جوایز رایگان استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: فاو آیکون چیست؟ نحوه قرار دادن فاو آیکن در وردپرس 

مزایای گیمیفیکیشن

زمانی که بازی‌سازی به صورت استراتژیک درست انجام شود، می‌تواند به بهبود نتایج کسب و کار به طرق مختلف کمک کند، که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • پذیرش و استفاده روزافزون از ابزارهای مدیریت یادگیری.
  • ترویج حفظ و نتایج در کارکنان.
  • افزایش اشتراک دانش کارکنان برای بهبود سطح خدمات.
  • افزایش عملکرد و رضایت کارکنان مرکز تماس.

رقابت یکی دیگر از مزایای گیمیفیکیشن است. بسیاری از ما تلاش می‌کنیم تا در کارمان بهترین باشیم. با گیمیفیکیشن این انگیزه را خواهید داشت که از رقبای خود پیشی بگیرید، این باعث می‌شود برای دستیابی به نتایج مطلوب بیشتر تلاش کنید. یکی دیگر از محرک‌ها پاداش و جوایز است. پلتفرم‌های گیمیفیکیشن می‌توانند جوایز دنیای واقعی را برای یک کار خوب ارائه دهند.

سوالات متداول

گیمیفیکیشن چیست؟

به طور کلی؛ گیمیفیکیشن شامل معرفی گیم‌پلی به یک محیط غیربازی سنتی است که با هدف تشویق کاربران برای تعامل بهتر با سایت ارائه می‌شود.

نمونه‌هایی از گیمفیکیشن در مارکتینگ را نام ببرید؟

بسیاری از شرکت‌های بزرگ از استراتژی‌های بازی‌سازی استفاده کرده‌اند که برخی از آن‌ها عبارت هستند از استارباکس و نایک.

جمع‌بندی

مفهوم گیمیفیکیشن در بازاریابی دیجیتال نوعی بازی در محیط‌های غیربازی است که به کاربران شبکه‌های اجتماعی این امکان را می‌دهد تا برای فعالیت‌های روزمره مانند سفارش قهوه، تماشای فیلم و… بازی کنند و سپس جایزه بگیرند. ما در این مطلب شما را با گیمیفیکیشن در بازاریابی و تعریف گیمیفیکیشن چیست آشنا کردیم. امیدواریم این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: businessnewsdaily