You are currently viewing ژورنال SEJ وضعیت سئو جهان را منتشر کرد: «نگاه امیدوارانه و ۷۴ درصدی متخصصین سئو به هوش مصنوعی» دی‌ام برد

ژورنال SEJ وضعیت سئو جهان را منتشر کرد: «نگاه امیدوارانه و ۷۴ درصدی متخصصین سئو به هوش مصنوعی» دی‌ام برد


متخصصان امسال انتظار افزایش بودجه سئو را دارند؟

در این‌باره در گزارش می‌خوانیم ۴۹٪ از متخصصان سئو انتظار دارند بودجه امسال آنها افزایش یابد. با این حال، از پاسخ‌دهندگان فریلنسر و آژانس‌ها نیز این سوال پرسیده شد که آیا نرخ‌های خود را در سال گذشته تغییر داده‌اند یا خیر و در پاسخ مشخص شد ۳۱.۷٪ اخیراً نرخ خود را کاهش داده‌اند!

فکر می‌کنید بودجه سئو شما امسال افزایش خواهد داشت یا کاهش؟

آیا نرخ خود را در طول سال گذشته تغییر داده‌اید؟

تقریباً نیمی از فریلنسرها و آژانس‌ها (۴۹.۸٪) گفتند که اخیراً نرخ خود را افزایش داده‌اند. بنابراین، به نظر می‌رسد که فریلنسرها نسبت به سایر متخصصین نوسانات بیشتری را تجربه می‌کنند.

مهم‌ترین اختلالات در عملکرد سئو در سال ۲۰۲۴

در این بخش از متخصصان سئو خواسته شد تا بگویند چه چیزی باعث می‌شود در چند سال آینده بیشترین اختلال را در عملکرد سئوی خود تجربه کنند. ۲۱٪ گفته‌اند عمده اختلال را از سمت هوش مصنوعی مولد می‌بینند و پس از آن الگوریتم E-E-A-T و ابزارهای آتومیشن در رده‌های بعدی این نمودار قرار دارند.

متخصصان سئو در سال جاری دغدغه بسیاری از فناوری‌ها و به‌روزرسانی‌های جدید را دارند، مانند ابزارهایی مثل ChatGPT و «تجربه مولد جستجوی گوگل» که نگرانی متخصصین این حوزه را به‌دنبال دارد.

از پاسخ‌دهندگان پرسیده شد انتظار دارند بزرگترین تغییرات در صنعت کلی سئو از کجا پدید آید؟

محتوا، سخت ترین مسأله سئو

در سال جاری محتوا خیلی مورد توجه متخصصان سئو قرار گرفته است. گوگل مدت‌ها براساس فاکتورهای E-A-T (تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری) صفحات وب‌سایت‌ها را رتبه‌بندی می‌کرد، اما در چندماه اخیر با اضافه کردن معیار تجربه (Experience)، الگوریتم E-E-A-T را معرفی کرده که نشان‌دهنده میزان اهمیت تجربه کاربر در رتبه‌بندی نتایج این موتور جست‌وجو است.

 علاوه بر این، هوش مصنوعی مولد در ماه‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.

هر روزه با بیشتر شدن محتوا‌های آماده و به‌روز شدن استانداردهای گوگل، مواردی مثل:

  • کنترل کردن اطلاعاتی را که کاربران در SERP می‌بینند.
  • بدست آوردن ترافیک ارگانیک

کار برای سئو کاران سخت‌تر از قبل شده. گوگل در حال آزمایش ویژگی‌های بیشتری از SERP است که منجر به جستجوهای «zero-click» یا رتبه صفر می‌شود و اخیراً از هوش مصنوعی مولد برای ارائه مستقیم محتوا در SERP با Google Labs استفاده می‌کند. با این اوصاف جای تعجب نیست که سخت‌ترین جنبه سئو، به گفته پاسخ‌دهندگان، تولید محتوا و استراتژی است (۱۳.۸٪).

سخت‌ترین تسک‌های سئو برای سئوکاران

در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ تمرکز اصلی بر روی محتوا خواهد بود

همان‌طور که در نمودار پایین می‌بینیم، پاسخ‌دهندگان در هر سطحی از تجربه و سابقه‌کار اذعان داشته‌اند که قصد دارند در ۱۲ ماه آینده عمدتاً بر استراتژی محتوا و تولید آن تمرکز داشته باشند. محتوا برای متخصصان سئو بخشی با اولویت بالا و در عین‌حال بسیار دشواری است که این پاسخ‌ها در مواجهه با چالش های اخیری که در نظرسنجی دیدیم منطقی و قابل پیش‌بینی بوده‌ است:

  • اضافه شدن معیار تجربه (Experience) در الگوریتم E-E-A-T

  • اختلالات و مشکلات احتمالی محتوا به دلیل ابزارهای مولد هوش مصنوعی جدید

  • کاهش ترافیک به دلیل تغییر فاکتورهای SERP

محتوا ممکن است تمرکز اصلی متخصصین سئو باشد، اما آنها همواره به دنبال راهی هستند تا نیاز مخاطبان خود را بهتر درک کنند و محتوایی تولید کنند که با این نیازها مطابقت داشته باشد. تجزیه و تحلیل داده‌ها، درک مخاطبان و ایجاد لیستی از آنها، یافتن هدف جستجوی آنها و… همه این موارد در کنار هم نشان می‌دهد که متخصصان سئو در تلاشند کاربران خود را بهتر بشناسند و آنها را تبدیل به مخاطبینی وفادار و همیشگی کنند.

نتایج پاسخ به سوال «در ۱۲ ماه آینده بیشتر روی کدام حوزه‌ها تمرکز خواهید کرد؟»

موثرترین استراتژي سئو که اخیرا استفاده کرده‌اید چه بوده است؟

به نظر می‌رسد از ابتدا تا انتها، متخصصان موفق سئو همواره در حال تلاش برای رسیدن به درکی مخاطب‌محور از محتوای خود هستند. آن‌ها فراتر از کلمات کلیدی، به دنبال راه‌هایی برای تطبیق هرچه بیشتر محتوا با نوع و سلیقه کاربران خود هستند.

در پاسخ به این بخش از نظرسنجی کاهش بودجه، رقابت SERP، و مسائل و مشکلات مربوط به ارتباط با مشتری بیشترین مشکلاتی بوده که در رابطه با موانع سر راه سئوکاران مطرح شده است.

در جای دیگری از گزارش دراین‌باره می‌خوانیم:

  • ۵۵.۹ درصد از متخصصان سئو  اعتقاد داشتند که به روزرسانی‌های الگوریتم‌های گوگل در سال گذشته به بهبود وضعیت سئو آنها کمک کرده است.
  • ۶۲.۷ درصد از متخصصان سئو می‌گویند که امسال رقابت در SERPها دشوارتر شده است.

در نمودار بالا می‌بینیم که ارتباط با مشتری با ۱۰.۸٪ جزو ۳ مانع برتر موفقیت در سئو از نظر متخصصین بوده است که دلیل آن می‌تواند دشواری ایجاد توازن میان انتظار مشتری از نتیجه سئو و آنچه در حقیقت می‌تواند اتفاق بیافتد، باشد. در پی این موضوع، از متخصصین سوال شد:

بیشترین تصورات غلطی که در طول مدت فعالیت خود در مورد سئو تجربه کرده‌اند چه بوده است؟

این تصورات غلط سئو اغلب زمانی اتفاق می‌افتد که متخصصان سئو آژانس‌ها بطور مستقیم با مشتریان سروکار دارند، اما این باورهای غلط در تیم‌های داخل سازمانی نیز می‌تواند رایج باشد.

چند درصد از ترافیک وب سایت شما از جستجوی ارگانیک است؟

پاسخ به این سوال را در نمودار می‌بینیم. با گسترش جستجوهای zero-click مبتنی بر هوش مصنوعی در آینده‌ای نزدیک به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است دشوارتر شود. پلن‌های سئو ارگانیک، نیاز به ردیابی و بررسی مداوم فاکتورهای مختلفی دارند؛ اما به نظر می‌رسد متخصصین سئو روی نحوه تعامل کاربران با صفحه نتایج جست‌وجو گوگل و انتخاب یک برند، تمرکز بیشتری دارند. از سوی دیگر، اکثر پاسخ‌دهندگان گفتند که تغییرات الگوریتم گوگل تاثیر مثبتی بر وضعیت سئو آنها داشته است که این مساله می‌تواند تمرکز بر محتوا و استراتژی محتوا را افزایش دهد.

در طی این نظرسنجی مشخص شد متخصصان سئو مطمئن هستند که موتورهای جستجو به محتوایی که نیازهای کاربران را برآورده می‌کند به‌نوعی پاداش می دهند!

 

با نگاهی به برترین معیارهای عملکرد که پاسخ‌دهندگان انتخاب کردند، به نظر می‌رسد که متخصصان سئو بر درک سفر کاربر (مشتری) از SERP تمرکز کرده‌اند.

چشم‌انداز مثبت متخصصین سئو به هوش مصنوعی

امسال هوش مصنوعی مولد یکی از موضوعات خیلی مطرح در بین سئوکاران است. اکثر افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که «آیا هوش مصنوعی به کسب‌وکارتان در سال جاری آسیب می‌زند یا به شما کمک می‌کند» در مورد تأثیر بالقوه هوش مصنوعی نگاه مثبتی داشتند و ۷۲.۴ درصدشان گفته‌اند که این ابزار به سئو آنها کمک می کند.

نظر شما در مورد این گزارش چیست؟ آیا هوش مصنوعی به سئو کمک خواهد کرد یا مانعی برای متخصصین سئو خواهد بود؟