You are currently viewing چک لیست تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

چک لیست تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟


بارگذاری…

چک لیست تولید محتوا مجموعه ای از قوانین و قواعد است که باعث می شود که محتوایی که تولید می کنید برای کاربران جذاب باشد. همانطور که می دانید تولید محتوا پایه اساسی کسب رتبه برای هر سایتی است، بنابراین برای اینکه بتوانید به مخاطبان هدف بیشتری برسید، یکسری نکات وجود دارد که باید با آنها آشنا و مدنظر داشته باشید. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با تهیه چک لیست محتوا و کاربردهای آن آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

چک لیست تولید محتوا چیست ؟

چک لیست محتوای چارچوبی است که جزئیات مراحلی را که باید هنگام ایجاد محتوا برای صفحات وب سایت خود انجام دهید، بیان می کند. انواع چک لیست های وب سایت بسته به محتوایی که ایجاد می کنید متفاوت است. می توانید چک لیستی برای پست های وبلاگ، صفحه اصلی، صفحات محصول، صفحات خدمات، پرسش های متداول یا صفحات دیگر داشته باشید.

یک محتوای اصولی و مناسب باعث می شود که کاربران مختلفی به کسب و کار شما وارد شوند. به همین دلیل لازم است تا اصول تولید محتوای مناسب را بدانید و از انها پیروی کنید. در ادامه چک لیستی از مهم ترین نکات را در اختیار ششما عزیزان قرار می دهیم. همراه ما باشید.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی Music LM چیست و چه کاربردی دارد؟ 

مهمترین نکات تهیه چک لیست تولید محتوای سایت

1- تحقیق کلمات کلیدی

اولین قدم برای نوشتن یک محتوای موثر، تحقیق کلمات کلیدی می باشد. منظور از تحقیق کلمات کلیدی این است که شما کلماتی را در محتوای خود ذکر کنید که بیشترین جستجو را در میان کاربران دارند. خوشبختانه برای انجام اینکار می توانید از ابزارهای مختلفی استفاده کنید. بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی گردش کار شما را ساده و ساده می کند. همچنین یافتن کلمات کلیدی مناسب را آسان تر و داده هایی را که برای رتبه بندی واقعی آنها نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهند. با استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می توانید هزاران کلمه کلیدی جدید مرتبط با هر موضوعی را با ایجاد خودکار پیشنهادات جستجوی گوگل پیدا کنید. برخی از بهترین ابزارهایی که می توانید در این خصوص استفاده کنید عبارت هستند از:

  • ابزار Moz: بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی رایگان همه جانبه سئو
  • ابزار Google Keyword Planner: بهترین ابزار تحقیق کلمات کلیدی پولی
  • ابزار Ahrefs: برای ابزارهای ساده سئو
  • ابزار Semrush: برای متخصصان سئو

2- از سرفصل های جذاب استفاده کنید

در نوشتن محتوای وب سایت، سرفصل ها یکی از عوامل مهمی هستند که به افزایش ترافیک وب سایت کمک می کنند. یک تیتر جذاب همیشه در مقایسه با تیتر معمولی توجه بیشتری را به خود جلب می کند. سرفصل ها به خواننده کمک می کند قبل از خواندن آن، نظر خود را در مورد پست تنظیم کند. بنابراین همیشه توصیه می شود هنگام نوشتن محتوای وب از عناوین جذاب برای مقالات استفاده کنید.

3- از اشتباهات گرامری خودداری کنید

در نوشتن محتوای وب سایت، حتماً باید مراقب باشید که غلط املایی نداشته باشید، زیرا اینکار اعتبار سایت شما را پایین می آورد. در واقع اشتباهات گرامری یک رویکرد بسیار غیرحرفه ای است که می توان آن را برای مخاطب یا خوانندگان به تصویر کشید. گاهی اوقات اشتباهات گرامری معنای واقعی جمله را تغییر می دهد که باعث نارضایتی مخاطبان می شود. همچنین اشتباهات گرامری بر رتبه بندی موتورهای جستجوگر مانند گوگل نیز تاثیر می گذارد. بنابراین مهم است که تا حد امکان از اشتباهات گرامری خودداری کنید.

4- به هیچ عنوان کپی نکنید

کپی برداری یا استفاده از داده های شخص دیگری و ارائه آن به عنوان مال شما، سرقت ادبی نامیده می شود که باعث می شود سایت و محتوای شما رتبه کسب نکند. اگر می خواهید محتوای شما در نتایج جستجوگر به کاربران نمایش داده شود، سعی کنید از محتوای منحصربفرد به گونه ای که هیچ سایتی آن را ندارد، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه رفع خطای جریان باز نشدن وردپرس Failed to Open Stream Error 

5- از سرفصل های فرعی استفاده کنید

عنوان های فرعی به اندازه سرفصل ها در نوشتن محتوای وب سایت اهمیت دارند. در نوشتن محتوای وب سایت، یک موضوع به خودی خود می تواند بسیار متنوع باشد تا در چند هزار کلمه مورد بحث قرار گیرد. بنابراین شما باید تا حد امکان از زیرعنوان ها یا همان سرفصل های فرعی در محتوای خود استفاده کنید تا محتوای شما برای کاربران قابل درک تر شود.

6- محتوا را تقسیم بندی کنید

تقسیم بندی محتوا باعث می شود که کاربر بتواند آن را ساده تر درک کند. در اکثر مواقع وقتی یک محتوا طولانی است، کاربر را خسته می کند که این موضوع باعث می شود که کاربر سایت را ترک کند. برای جلوگیری از طولانی شدن محتوا، بهترین و ساده ترین روش تقسیم بندی محتوا می باشد. همچنین استفاده از نشانگرها در محتوا می تواند یک ایده عالی برای درک بهتر محتوا باشد. در واقع در محتوای وب سایت نشانگرهای نوشتن معمولاً تقریباً برای همه نوع محتوا استفاده می شود تا آن را قابل درک تر کند. همچنین باعث می شود وبلاگ یا مطلب شما مناسب تر و خواندنی تر به نظر برسد.

7- از نوشتن اطلاعات غیر ضروری خودداری کنید

یکی دیگر از موارد مهم در چک لیست تولید محتوا این است که از نوشتن اطلاعات غیر ضروری خودداری کنید. زمانی که یک کاربر وارد سایت شما می شود، این توقع را دارد خیلی سریع به پاسخ لازم برسد. نوشتن اطلاعات طولانی و بیش از حد غیر ضروری باعث می شود که کاربر نتواند پاسخ لازم را دریافت و در نتیجه باعث می شود سایت را ترک کند. بنابراین سعی کنید محتوایی که می نویسید بسیار ساده و خوانا باشد به گونه ای که کاربر بالافاصله به پاسخ مناسب برسد.

8- از استفاده از کلمات ناپسند خودداری کنید

در نوشتن محتوای وب سایت، حتماً میبایست از استفاده از زبان غیررسمی و کلمات ناپسند جلوگیری شود. همانطور که می دانید تمامی گروه های سنی به اینترنت دسترسی دارند. بنابراین سعی کنید از کلمات خشن و زبان غیر رسمی جلوگیری کنید. در حالی که استفاده از چنین کلماتی باعث غیرحرفه ای نشان دادن سایت می شود، بنابراین نویسندگان محتوای وب همیشه باید سعی کنند تا حد امکان از کلمات رسمی استفاده کنند.

9- فاصله متن ها را حفظ کنید

حفظ فضای مناسب بین جملات و پاراگراف ها بسیار ضروری است. این به خواننده کمک می کند تا مقاله را در بخش های مختلف مشاهده و آن را کاملاً درک کند. همچنین حفظ فاصله بین متن باعث می شود صفحه شما جذاب تر نمایش داده شود. بنابراین همان طور که قبلاً هم اشاره کردم، محتوای خود را به قطعات مختلف تقسیم بندی کنید تا کاربر بتواند بهتر آن را درک کند.

10- جمع بندی بنویسید

بعد از اینکه محتوا را نوشتید، سعی کنید در انتهای مطلب یک جمع بندی نیز اضافه کنید. نتیجه گیری لازم است بسیار منطقی و منصفانه باشد. در حین نوشتن نتیجه گیری، توصیه می شود محدودیت های نتیجه گیری را ذکر تا نتیجه گیری عادلانه تر شود.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی E-VALL چیست و چه کاربردی دارد؟ 

11- محتوای خود را بهینه کنید

بهینه سازی محتوا به معنای بهترین استفاده از منابع موجود است که به نویسنده کمک می کند تا توجه مخاطبان بیشتری را به وب سایت جلب کند. در نوشتن محتوای وب سایت، استفاده صحیح از کلمات کلیدی، تجزیه و تحلیل بازار و ارائه محتوای مناسب ضروری است. بنابراین برای اینکه بتوانید به یک جایگاه مناسب در نتایج جستجوگر گوگل برسید، سعی کنید محتواهای قدیمی خود را بروز کنید. بروز کردن محتوا یعنی این که به محتوای خود یک تصویر اضافه کنید، یک پاراگراف اضافه کنید و…

12- تعداد کلمه در محتوا

اینکه محتوای شما چند کلمه داشته باشد بسیار مهم است، زیرا می تواند به صورت مستقیم روی موفقیت و دیده شدن آن محتوا تاثیر داشته باشد. بسیاری از کاربران معمولاً دوست ندارند محتواهای خیلی طولانی را بخوانند. بنابراین کاهش تعداد کلمه در محتوا می تواند باعث بهبود تجربه کاربران و حفظ آنها شود. پس پیشنهاد می شود که برای هر مطلب تعداد کلمات مناسب را در نظر بگیرید به گونه ای که کاربر بتواند خیلی سریع به پاسخ لازم برسد.

13- از استراتژی های زیادی خودداری کنید

استراتژی های بازاریابی و بهینه سازی گزینه های عالی برای آگاهی از محتوای شما هستند. اینها همچنین به ایجاد ترافیک به وب سایت کمک می کنند. به عنوان مثال: برخی از استراتژی هایی که بسیار مهم است از آنها پیروی کنید: آپدیت دائم محتوا در یک زمان خاص، استفاده از کلمات کلیدی مناسب در هر محتوا و…

14- از تصاویر استفاده کنید

تصاویر به صورت مستقیم می تواند بر ظاهر و بهبود عملکرد سایت تاثیر مثبت داشته باشد. محتوای با تصاویر بیشتر در مقایسه با محتوای بدون تصاویر قطعاً از مزیت های بیشتری برخوردار است.

بیشتر بخوانید: الگوریتم تازگی محتوا و یا Freshness Algorithm گوگل چیست؟

سوالات متداول

چک لیست تولید محتوا اینستاگرام چه تفاوتی با سایت دارد؟

در اینستاگرام نسبت به سایت نکات کمتری وجود دارد که شما باید رعایت کنید. به عنوان مثال برای اینستاگرام شما باید در ابتدا ایده یابی کنید، تقویم محتوایی بسازید، کاور جذاب برای پست هایتان بسازید و پست های خود را استوری کنید. در صورتی که برای بالا آمدن رتبه وب سایت موارد مختلفی وجود دارد که برخی از مهم ترین آنها عبارت است از: از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید، در محتوا تصاویر جذاب اضافه کنید، از سرفصل های مناسب استفاده کنید و…

جمع بندی

برای اینکه بتوانید یک محتوای کارامد و مناسب برای سایت خود ایجاد کنید تا در نهایت بتوانید مخاطبان خود را افزایش و رتبه سایت خود را ارتقاء دهید، مهم است که با چک لیست تولید محتوا آشنا و از انها پیروی کنید. به همین منظور ما در این مطلب شما را با مهم ترین چک لیست محتوا آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما قرار گرفته باشد.

منبع: iimskills