You are currently viewing چطور عملکرد محتوای وبسایتمون رو بسنجیم؟

چطور عملکرد محتوای وبسایتمون رو بسنجیم؟


بیاین این مقاله‌مونو با یه سوال شروع کنیم. چطور بفهمیم محتوای بلاگ ما چه عملکردی داره و چقدر به هدفی که براش داشتیم نزدیکه؟ از کجا مطمئن باشیم که استراتژی محتوایی که داشتیم یه استراتژی خوب بوده؟ اصلا چطور بفهمیم که آیا نتایجی که الان به دست آوردیم همون نتایجی هستن که فرض گرفته بودیم به طور سیستماتیک با تولید محتوا بهشون دست پیدا خواهیم کرد؟

جواب همۀ این موارد یه مفهوم سئوی داخلیه به نام مانیتورینگ بلاگ یا مانتورینگ محتوا. ما تو این مقاله از سری مقالات آموزش تولید محتوا و سئوی میزفا می‌خوایم راجع به اینکه مانیتورینگ بلاگ چیست، چه اهیمتی دارد و چطور می‌شه اصلا انجامش داد حرف بزنیم. با ما همراه باشید چراکه این مقاله‌ای که الان دارید می‌خونید، تو هیچ سایت فارسی دیگه‌ای پیدا نمی‌شه!

سرفصل‌های پست

مانیتورینگ بلاگ چیست؟

فرض کنید شما هم مثل ما شروع کردید و تو شش ماه آخر سال، چیزی حدود 50 مقاله تخصصی دربارۀ محتوانویسی نوشتید. این مقالات طبق نظم منطقی مشخصی، با رعایت اصول استراتژیک، با شناخت رقبا و مهمتر از همه، بر اساس «نیاز مخاطب فارسی زبان» نوشته شدن. نویسنده این مقالات مدیرمحتوای میزفا بوده و یه متخصص سئو هم بعد از نوشته شدن و پیش از انتشار اونارو بازخوانی کرده. حالا این مقالات کم کم منتشر شدن و ما می‌خوایم بدونیم که چه تحلیلی می‌شه از این مقالات داشت؟ آیا نتایجی که به دست اومدن همون نتایجی هستن که ما از قبل براش برنامه‌ریزی کرده بودیم و مورد انتظار بودن؟

مانیتورینگ محتوا، مانیتورینگ بلاگ یا Blog Monitoring یه فراینده که به کمک اون شما می‌تونید ببنید دقیقاً چه اتفاقی داره برای محتوای بلاگ شما می‌افته و سرنوشت محتوایی که تولید کردید داره چی می‌شه. شما به عنوان یه مجموعه که دارید به طور دائم تولید محتوا انجام می‌دید باید نگاه‌هایی که افراد و کاربران مختلف نسبت به این محتواها دارن رو ببینید و بفهمید و تحلیل کنید؛ یا درواقع همون مانیتور کنید. این به اصطلاح مانیتورینگ نه تنها به شما کمک می‌کنه بهینه سازی وبسایت بهتری داشته باشید، بلکه کمک می‌کنه تا شهرت برند خوبی هم داشته باشید.

بنابراین، یه بار دیگه بیایید سعی کنیم یه تعریف خودمونی تر از مانیتورینگ محتوا به دست بدیم. ما توی میزفا مانتیورینگ محتوا رو   فرایندی می‌دونیم که طی اون ما اطلاعاتی راجع به بازخوردی که محتوای تولید شده برای  برندمون داشته جمع‌آوری می‌کنیم و بعد براساس اینکه این بازخوردها چقدر به انتظارات ما نزدیک بودند، سعی در تحلیلشون می‌کنیم.

احتمالا اینجا یه سوال براتون پیش اومده: چطوری؟ اصلا معیارهای این تحلیل و مانیتورینگ محتوا چیان؟ الان توضیح می‌دیم.

یه پانوشت: البته مانیتورینگ محتوا یه اصطلاحه که تو زبان انگلیسی به موقعیتی گفته می‌شه که پدر و مادر گوشی‌ها و دستگاه‎‌‌های دیجیتال بچه‌هاشونو می‌پان و مانیتور می‌کنن تا حواسشون باشه بچه داره کجا می‌ره و چیکار می‌کنه. این موقعیت‌ هیچ ارتباطی به بحث امروز ما نداره و در کل هم کار خوبی نیست???? نکنید بابا. بذارید بچه بچگی‌شو کنه.

معیارهای مانیتورینگ بلاگ

محتوای بلاگ رو می‌شه با استفاده از چند معیار مشخص مانیتور کرد. این معیارها عمدتاً بر مبنای سئوی داخلی  (البته نه همه‌شون) طراحی شدن و می‌شه گفت که شامل موارد زیر می‌شن:

1. ترافیک سایت

معمولاً با در نظر گرفتن ترافیک سایت می‌شه فهمید که چقدر به اهداف کسب و کار نزدیک شدیم یا چقدر از اونا دوریم. ترافیک سایت یه عنصر کاربردی توی مانیتورینگ محتواست که به ما می‌گه به چه لید یا سرنخی رسیدیم و ما می‌دونیم که هر چی ترافیکی که به دست آوردیم بیشتر باشه، عملکرد بازایابی محتوایی بهتری هم داشتیم.

2. میزان ماندگاری کاربر در سایت

یه بحث دیگه تو مانیتورینگ بلاگ اینه که بپرسیم آیا محتوای شما جذاب، کمک کننده و باکیفیته؟ انواع مخاطب رو به خودش جذب می‌کنه آیا؟ اگر اینطور باشه پس مخاطبان مدت زمان بیشتری توی سایت شما خواهند موند. اما همین مورد رو هم چطور می‌شه سنجید؟ از کجا بفهمیم محتوای ما جذابه یا درواقع  اصول نوشتن محتوای جذاب و با کیفیت چیه؟ ما تو مقاله ۵ دستورالعمل نوشتن محتوای با کیفیت و همینطور مقاله 9 ترفند تولید محتوای جذاب برای کسب و کار مفصل براتون توضیح دادیم.

3. نرخ پرش

نرخ پرش یا بانس ریت دقیقاً نقطه مقابل زمان ماندگاری کاربر در سایته. نرخ پرش وقتی بالا می‌ره که کاربرانی که وارد سایت شما شدن بدون اینکه هیچ تبدیلی انجام بدن یا اقدامی کنن می‌رن بیرون. درواقع، تو بیشتر مواقع شاید بشه بانس ریت رو یه علامت دونست که داره به ما نشون می‌ده محتوامون کیفیت خوبی نداره.

4. بازگشت کاربر

هر چی مخاطبانی که ما جذب کردیم رابطه بلندمدت تری با برندمون بسازن و دائم به وبسایتمون برگردن و میزان ماندگاریشون بالاتر بره، برامون بهتره. بنابراین، بهتره که معیار بازگشت کاربر یا RRV رو هم جزو معیارهای مانیتورینگ بلاگ در نظر بگیریم. آر آر وی بالا یعنی محتوای ما جذابه و کاربران می‌خوان که بیشتر تولید محتوا کنیم.

5. معیارهای سئو

اگر هدفمون اینه که با تولید محتوا برای سایتمون ترافیک ارگانیک بیاریم، خب قطعا که بحث سئو اینجا مهمترین نقش رو خواهد داشت. سه تا از مهمترین مواردی که باید برای مانیتورینگ بلاگ و عملکرد سئوی بلاگ در نظر بگیریم، ترافیک ارگانیک، بک لینک و کلمات کلیدیه. به ترتیب توضیح می‌دیم:

  • ترافیک ارگانیک: همونطور که تو دوره آموزش رایگان سئو توضیح دادیم، هدف اصلی و غایی سئو به دست آوردن ترافیک ارگانیکه. شاید یکی باز بهترین شیوه‌ها برای به دست آوردن ترافیک از طریق سئو هم همون کیورد تارگیتیگ باشه که ابزارهای مختلفی از جمله ابزار خوب خودمون، میزفا تولز می‌شه انجامش داد.
  • بک لینک: همونطور که تو مقاله بک لینک چیست توضیح دادیم، بک لینک ها نشان اعتماد و کیفیت محتوای شما هستن. بک لینک گرفتن می‌تونه اقتدار دامنه شما رو ببره بالا بنابراین کمک کنه تو حیطه کاریتون همواره رتبه بهتری توی کلمات کلیدی مرتبط داشته باشید.
  • کلمات کلیدی: کلمات کلیدی سنگ بنا و سنگ محک سئو محسوب می‌شن. هر بار که بحث بهتر کردن رتبه سایت مد نظر باشه، موضوع کلمات کلیدیه. رتبه آوردن تو کلمات کلیدی راه های مختلفی می‌تونه داشته باشه و مهمترینش اما همون تولید محتواست. یه محتوای هیمشه سبز می‌تونه حتی تبدیل بشه به بانگ کلمات کلیدی شما و تا مدت‌ها براتون مخاطب با خودش بیاره.

البته باید به این نکته هم اشاره کنیم که موارد بالا، تنها معیارهایی نیستن که شما برای مانیتورینگ محتوای بلاگ می‌تونید ازشون استفاده کنید اما خب قطعاً ارزش بررسی کردن رو دارن. ما هم فکر می‌کنیم اینا مهمترین معیارها باشن.

سخن پایانی

مانیتورینگ بلاگ می‌تونه یه فرایند طولانی و ممتد اما قطعاً ارزشمند و مفید باشه. تو این فرایند شما باید حتماً اینو مد نظر داشته باشید که اول محتواتون رو بهینه سازی کنید، بعد عیب یابی کنید و سر آخر هم بتونید محتوا ور به یه کیفیت خوب برسونید و در همون سطح نگهش دارید. هدف مانیتورینگ محتوا باید خیلی کاربردی و دقیقاً یه همچی چیزی باشه. این نکته رو فراموش نکنید. تا بعد!