You are currently viewing چرخه رشد و چرخ کسب و کار چیست؟  فلایویل

چرخه رشد و چرخ کسب و کار چیست؟ فلایویل


کسب و کارها معمولاً به خودی خود رشد نمی کنند و کسب و کارهایی که رشد بالایی دارند برنامه خاصی برای این رشد دارند.

هر کسب و کاری از اجزای مختلفی تشکیل شده است. به عنوان مثال، یک برنامه رشد فروشگاه آنلاین ممکن است شامل تولید محتوا، تحویل محصول، عکاسی و غیره باشد.

بنابراین، امروز می خواهم مفهومی به نام لنگر در تجارت را به شما معرفی کنم. به این اصطلاح در زبان انگلیسی فلایویل می گویند. درک مفهوم چرخ فلایویل به شما کمک می کند تا درک کنید که برای رشد سریع و پایدار چه مراحلی را باید بردارید. معمولاً شرکت‌های بزرگ دنیا مفهوم فلایویل را برای خود تعریف کرده‌اند و برنامه‌های تجاری آن‌ها نیز بر همین اساس اجرا می‌شود.

چرخه رشد کسب و کار

همانطور که اشاره کردم، کسب و کارها یک چرخه رشد برای رشد دارند. شاید شما به عنوان یک مدیر کسب و کار، اکنون از این چرخه آگاه نباشید، اما نگاهی به برنامه های پیاده سازی کسب و کار شما پس از این پست، چرخه رشد را به شما نشان می دهد.

چرخه رشد اقدامات و برنامه هایی است که یک کسب و کار برای رشد انجام می دهد. به عنوان مثال، شما به عنوان یک کسب و کار آنلاین، محتوا تولید می کنید، محصولات را به فروشگاه آنلاین خود اضافه می کنید، تبلیغات و بازاریابی می کنید، روی سئوی فروشگاه آنلاین خود کار می کنید، مشتریان را به سایت جذب می کنید، تعداد تماس ها را افزایش می دهید و می فروشید. انجام می دهید، حمایت می کنید و به ابتدای چرخه برمی گردید.

همچنین بخوانید: نحوه ایجاد محتوای وبلاگ در فروشگاه آنلاین (فیلم)

البته این مراحل همیشه اینگونه نیستند و بسته به نوع کسب و کار ممکن است متفاوت باشند، به عنوان مثال اگر ما یک کسب و کار مدرسه آنلاین داشته باشیم ممکن است در بخشی از این چرخه موردی به نام “استخدام معلمان” داشته باشیم.

چرخ کسب و کار چیست؟

اما نکته مهم این است که ارزش بخش های مختلف این چرخه برای کسب و کار یکسان نیست. یعنی برای رشد همه این بخش ها ارزیابی یکسانی ندارند اما معمولا یکی دو بخش از این بخش ها تاثیر بیشتری در رشد کسب و کار دارند. به این موارد که نقش کلیدی در رشد کسب و کار دارند، فلایویل های تجاری می گویند. معمولاً تأثیر این بخش‌ها بر رشد کسب‌وکار بسته به انرژی که برای آنها گذاشته می‌شود، بسیار بیشتر است.

مسیر رشد شرکت های بزرگ تمرکز بر ستون فقرات کسب و کارشان است

بیایید به این چرخه برای اسنپ نگاه کنیم:

اگر در شهری زندگی می کنید که اسنپ در آن فعال است، احتمالاً تبلیغات اسنپ را روی بیلبوردها دیده اید. من تبلیغ محیطی اسنپ را به دو قسمت تقسیم می کنم. قسمت اول زمانی بود که اسنپ تازه شروع به کار کرد و در آن زمان هدف اصلی آن اطلاع رسانی و شناسایی سرویس اسنپ به مردم و مشتریان (مسافران) بود. اما پس از مدتی، تمام تبلیغات اسنپ به سمت جذب رانندگان است. حتماً افرادی را دیده اید که ماشین هایشان را در کنار خیابان پارک کرده و برای اسنپ درایور ثبت نام کرده اند و جملاتی که روی بنرهایشان می نویسند اینگونه است: «با 10 میلیون تومان وام راننده ثبت نام کنید».

به نظر شما چرا بیشتر تبلیغات و تمرکز اسنپ بر روی جذب راننده بوده است؟

بیایید نگاهی به چرخه رشد اسنپ بیندازیم

چرخه رشد فوری

محرک های بیشتر —> انتخاب های بیشتر برای مردم —> تجربه کاربری بهتر —> شناخت و ارجاع بیشتر —> مشتریان بیشتر —> فروش بیشتر

اکنون به چرخ رشد اسنپ نگاه کنید. این همه وقایع در این چرخه از کجا می آیند؟ رانندگان بیشتر

این قسمت فلایویل یا فلایویل شرکت اسنپ است که این را به خوبی درک می کنند و تمام تمرکز و تبلیغات خود را روی کیس می گذارند تا راننده های بیشتری ثبت نام کنند.

همانطور که قبلا ذکر کردم، این مسیر رشد برای هر کسب و کاری می تواند متفاوت باشد.

اگر قصد دارید کسب و کار خود را توسعه دهید، باید بخش های حیاتی، چرخ فلایو و در واقع موتور محرک کسب و کار خود را پیدا کنید.

چگونه پشتیبانی کسب و کار خود را پیدا کنیم؟

برای درک اینکه چه چیزی باعث هدایت کسب و کار شما می شود، ابتدا باید یک چرخه رشد برای کسب و کار خود طراحی کنید، مانند مثال اسنپ. سپس کل مسیر و بخش های آن را بررسی کنید. چه بخش یا بخش هایی از کسب و کار شما می تواند ستون فقرات کسب و کار باشد؟ یعنی تمرکز بر این بخش می تواند تاثیر بیشتری بر رشد کسب و کار داشته باشد و در واقع نیروی محرکه کسب و کار باشد. این مناطق را پیدا کنید و روی رشد آنها تمرکز کنید. توجه داشته باشید که یک محور می تواند بیش از یک دپارتمان باشد، برای مثال در یک فروشگاه اینترنتی تولید محتوا، سئو و تحویل محصول می تواند دو محور تجاری باشد.

با عضویت در خبرنامه ایمیل ما می توانید گامی موثر در رشد کسب و کار خود بردارید!

(avangpress_form id = “10026”)