You are currently viewing چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟

چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟


چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟ خستگی و بیحالی مداوم به وضعیتی گفته میشود که فرد مدام حالت بیحالی و خستگی مثل زمان ابتلا به انفولانزا را تجربه میکند. فردی که دچار بی حالی مزمن هست ، حتی وقت صبح از خواب بیدار میشود. انرژی کافی برای انجام کارهای روزمره را ندارد.

امروزه اکثر جوانان ما در جواب سوال حالت چطوره ؟ میگن احساس خستگی میکنم. با اینکه کلی برنامه برای روز کاری و آینده خود دارند ، اما انرژی کافی برای انجام کارهایشان ندارند. در این پست از سایت مثبت به دلایل خیلی ساده بیحالی و خستگی مداوم میپردازیم.

چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟

1-  خواب ناکافی

خواب کافی یکی از عوامل شادابی و تامین انرژی روزانه افراد میباشد. کسانی که خواب کافی ندارند، ممکن است دچار انواع بیماری ها شوند. هر انسان سالمی نیاز به 7-8 ساعت خواب با کیفیت در طی شبانه روز دارد.
شب یکی دو ساعت قبل از خواب استفاده از گوشی تلفن و تماشای تلویزیون توصیه نمیشود. محیط کم نور و عدم استفاده از چای ، قهوه و خوراکی های کافیین دار را رعایت کنیم تا خواب عمیق و با کیفیتی داشته باشیم.

افرادی که از خواب کافی برخوردار نیستند، نمی‌توانند جلوی خودشان را در مصرف غذاهای پرکالری بگیرند و گرایش بیشتری به وعده‌های غذایی ناسالم نشان می‌دهند، پژوهشگران فکر می‌کنند که عدم تعادل هورمونی در بدن که به‌ دلیل بی‌خوابی پدید می‌آید، باعث این رفتار انسان است و این عدم تعادل با شاخص توده‌ بدنی بالا و چاقی مرتبط است.

پژوهشگران دریافته اند که بزرگسالان بی‌خواب تمایل کمتری برای ارتباطات اجتماعی نشان می‌دهند و افرادی که خواب کمی دارند، تمایل دارند بگویند که تنهاتر هستند، در واقع همه چیز بدتر می‌شود، افرادی که احساس تنهایی می‌کنند، خواب باکیفیتی ندارند و این یک چرخه‌ معیوب را برای سلامتی به‌وجود می‌آورد.

2 -کم‌خونی ، فقر آهن

علائمکم خونی: خستگی، سرگیجه، احساس سرما وبدخلقی.

کم‌خونی یکی از بیماری‌های بسیار شایع است. کم‌خونی شایع‌ترین عامل خستگی در زنانی است که در سنین باروری قرار دارند.

کم‌خونی وضعیتی است که سلول‌های قرمز خونی فرد کافی نیستند. این کمبود ممکن است به‌دلیل خون‌ریزی یا کاهش تولید سلول‌های قرمز خونی باشد. همچنین ممکن است نتیجه هموروئید یا مشکلات معده ـ روده‌ای (GI) مانند زخم‌ها یا سرطان باشد. داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs)، مانند ایبوپروفن (ibuprofen) یا آسپرین، می‌توانند سبب مشکلات GI و خون‌ریزی شوند. سایر موارد کم‌خونی شامل کمبود آهن، فولیک اسید یا ویتامین ب12 (B12) است. بیماری‌های مزمن مانند دیابت یا بیماری‌های کلیوی هم می‌توانند موجب کم‌خونی شوند.

تفاوت بین آنمی (کم خونی) و فقر آهن این است که فقر آهن به خودی خود بیماری نیست؛ بلکه نتیجه سوء تغذیه است که می‌تواند با کاهش هموگلوبین خون منجر به کم خونی فقر آهن گردد.

مقدار آهن مورد نیاز روزانه در بزرگسالان، حدود ۱۰ تا ۱۵ میلی گرم در روز است که از این مقدار ۱ تا ۲ میلی گرم توسط «انتروسیت‌های دوازدهه» یا همان سلول‌های جذب کننده موجود در پرزهای روده جذب می‌شود.

برای درمان کم خونی فقر آهن چی بخوریم؟
منابع حیوانی که غنی از آهن هستند عبارتند از: گوشت قرمز به خصوص گوشت شتر، جگر سیاه و جگر مرغ، قلوه، زرده تخم مرغ و ماهی.
از منابع گیاهی خوب برای کم خونی فقر آهن می‌توان به سبزیجاتی که برگ‌های تیره‌تر دارند مثل اسفناج و جعفری و حبوباتی مثل عدس و لوبیا اشاره کرد.
همچنین تنقلاتی مثل میوه‌های خشک شده برگه آلو، زردآلو و همچنین آجیل یا دانه‌های روغنی مثل بادام، پسته و کنجد سرشار از آهن هستند.

دلایل خستگی مداوم

3- تیرویید کم کار

علایم کم کاری تیرویید : چون كمبود ترشح هورمون تيروئيد وجود دارد همه واكنش‌هاي  مربوط به سوخت و ساز بدن آهسته مي‌شوند.

اشتهاي بيمار كم مي‌شود, عدم تحمل به سرما, آهسته شدن حركات, خشكي و خشونت پوست, موهاي شكننده, ضعف و خستگي, صداي خشن, يبوست و گرفتگي عضلاتي ديده مي‌شود. همچنين بيمار ممكن است از موارد زير شكايت كند: كم شدن حافظه, خواب آلودگي در طي روز, مشكل تمركز, بي‌حسي دست‌ها و پاها, افزايش وزن خفيف, صورت پف‌آلوده به ويژه چشم‌ها, خونريزي ماهيانه شديد و نامنظم, ترشح شير از پستان‌ها, نازايي, گواتر (تورم غيرطبيعي در ناحيه جلوي گردن به علت بزرگ شدن غده تيروئيد).

ممكن است در هر بيمار يكي از علايم فوق برجسته باشد در حالي كه در بيمار ديگر چنين علامتي شدت كمتر داشته يا اصلاً ديده نشد. در واقع تعدادي از افراد مبتلا به كم‌كاري تيروئيد هيچ شكايتي را عنوان نمي‌كنند. اگر علايم فوق را داشتيد و پزشك پس از انجام آزمايش به شما گفت كه مشكلي در تيروئيدتان وجود ندارد تعجب نكنيد, چون بسياري از شكايات فوق غيراختصاصي بوده و علل متعددي دارند.

نحوه تشخیص کم کاری تیرویید : مانند هر بيماري ديگر, مهم است كه شما مراقب علايم اوليه هشدار دهنده كم‌كاري تيروئيد باشيد. به هر حال پزشك شما تنها پس از انجام آزمايش خون مي‌تواند با اطمينان بگويد كه شما بيمار هستيد يا نه؟ البته قبل از انجام آزمايش پزشك شرح حال شما را اخذ كرده و سپس شما را معاينه مي‌كند و در نهايت در صورت شك به كم‌كاري تيروئيد درخواست آزمايش خون: شامل TSH (و اگر لازم باشد T4 و …) مي‌كند.

نحوه درمان کم کاری تیرویید: با توجه به اين كه در اين بيماري غده تيروئيد قادر به توليد هورمون به اندازه لازم نمي‌باشد, درمان استاندارد, قرص‌هاي حاوي هورمون تيروئيد هستند. اين قرص‌ها هورمون مورد نياز بدن را تامين مي‌كنند. در اكثر موارد از لووتيروكسين استفاده مي‌شود.

بيمار ممكن است ظرف 1-2 هفته پس از شروع درمان پاسخ اندكي را حس كند, اما پاسخ كامل به درمان با هورمون تيروئيد اغلب تاخير دارد و ممكن است چندين هفته طول بكشد.

معمولاً 2-3 ماه پس از شروع درمان آزمايش خون براي اندازه‌گيري هورمون‌ها تكرار مي‌شود تا مقدار لووتيروكسين براساس آن تعديل شود. اين روند ممكن است چندين بار تا رسيدن به سطح طبيعي هورمون در خون تكرار شود. پس از اين كه مقدار مناسب دارو براي هر فرد مشخص شد پزشك شما ممكن است آزمايش‌هاي هورموني را سالي يك بار درخواست نمايد.

4- کمبود ویتامین D : یکی از دلایل خستگی مداوم

ویتامین D برای سلامت استخوان و تعدادی دیگر از اندام‌های بدن مانند ماهیچه‌ها، سیستم عصبی ، دندان‌ها و حتی تقویت سیستم ایمنی بدن، اهمیت بسیار زیادی دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که ویتامین دی به سختی از منابع غذایی معمولی به دست می‌آید و تامین اندازه مورد نیاز بدن، تنها از طریق مصرف منابع ویتامین D امکان پذیر نیست و باید از فرآورده‌هایی مثل شیر یا غلاتی که با این ویتامین غنی شده‌اند، استفاده نمود. اگر بدن شما این ویتامین را به مقدار کافی دریافت نکند، با طیف وسیعی از مشکلات سلامتی ناشی از کمبود ویتامین دی مواجه خواهد شد. که یکی از این مشکلات خستگی و بیحالی مداوم میباشد.

عوارض کمبود ویتامین د

  • درد و ضعف ماهیچه‌ها
  •  سردرد و سرگیجه
  • عفونت‌های مکرر
  •  مشکلات گوارشی
  • عرق بیش از حد
  •  احساس افسردگی
  •  ریزش مو
  • افزایش احتمال ابتلا به ام اس
  • بیحالی و خستگی مفرط
  • تضعیف سیستم ایمنی بدن
  • احتمال ابتلا به بیماری های قلبی و پرفشاری خون
  • افزایش احتمال شکستگی استخوان، و ابتلای کودکان به نرمی استخوان
  • افزایش احتمال ابتلا به زوال عقل یا بیماری آلزایمر

در صورت اثبات کمبود ویتامین دی در آزمایش خون، قرص (Pearl) ویتامین دی ۵۰،۰۰۰ واحد بگیرید، ۸ هفته اول هفته ای یک عدد و بعد از آن ماهانه یک عدد مصرف کنید تا کمبود ویتامین دی شما جبران شود و سطح خونی ویتامین دی شما در محدوده نرمال قرار بگیرد.

اگر آزمایش خون نداده اید میتوانید ماهانه ۱ قرص ۵۰،۰۰۰ واحدی برای مدت طولانی بخورید.

5- کمبود ویتامین b12 :چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟

ویتامین b12 در ساخت گلبولهای قرمز خون و DNA نقش اساسی دارد.تامین این ویتامین برای بدن بسیار ضروری است. به همین دلیل رژیم غذایی سالم اهمیت بسیار زیادی در سلامت انسان دارد.

در صورتی که فقدان این ویتامین جدی گرفته نشود مشکلات زیاد را برای فرد به وجود می آورد. متاسفانه، برخی از افراد تامین ویتامین b12 را جدی نمی گیرند و همین امر مشکلات زیادی را برای آنها به وجود می آورد.  معمولا آن دسته از افرادی که دچار خستگی مزمن هستند از کمبود b12 رنج می برند.

یکی از بارزترین علایم کمبود ویتامین b12 خستگی دایم است. اگر 8 ساعت در روز می خوابید، اما هنوز احساس خستگی می کنید ممکن است بدن شما از کمبود این ویتامین رنج می برد.

بدن انسان به ویتامین b12 نیاز دارد تا گلبول قرمز تولید کند. هر چقدر تعداد سلوهای قرمزی که تولید می شود بیشتر باشد، اکسیژن بیشتری در بدن جریان پیدا می کند.

ضعیف شدن ماهیچه ها ، مشکلات بینایی، پوست رنگ پریده و زبان با سطح صاف و قرمز از دیگر علایم کمبود ویتامین ب 12 میباشد.

6- کمبود ويتامين C

کمبود ویتامین C یکی از دلایل خستگی مداوم و بیحالی در افراد  محسوب میشود و نباید نادیده گرفته شود. علائم اولیه ممکن است شامل کسالت و خستگی باشند که احتمالا در نتیجه بیوستنز معیوب کارنیتین شکل می گیرند.

کارنیتین ماده ای است که برای کمک به انتقال اسیدهای چرب اساسی به سلول های تولیدکننده انرژی توسط بدن تولید می شود.

لثه های ملتهب و خونریزی از آنها ، شل شدن دندان ها، خونریزی از بینی ،پوست خشک و ناهموار، پیچ‌خوردگی موهای بدن، پوست خشک و آسیب دیده، کبود شدن سریع بدن، دیر خوب شدن زخم ها ، تغییرات خلقی و موخوره از دیگر علایم کمبود شدید ویتامین ث در بدن می باشد.

7- عدم تحرک کافی

بسیاری از مردم دارای مشاغلی هستند که آنها را وادار به نشستن های طولانی مدت طی روز می کند. افزون بر نشستن در کنار اعضای خانواده و تماشای تلویزیون یا انجام بازی های رایانه ای، این عاملی بزرگ است که به یک سبک زندگی کم تحرک منجر می شود.

حتی اگر افراد قصد داشته باشند تا فعالیت بدنی بیشتری در طول روز داشته باشند، ممکن است برخی موارد مانع از آن شوند.

بیشتر افراد پس از پایان ساعات کاری روزانه خود ترجیح می دهند به خانه رفته و استراحت کنند و تمایل چندانی به رفتن به باشگاه یا فعالیت های اجتماعی ندارند. این شرایط می تواند میزان فعالیت های فضای آزاد که افراد در آنها شرکت می کنند را کاهش دهد.

بدن انسان بیشتر برای فعالیت و نه نشستن های طولانی مدت تکامل یافته است و زمانی که این امر محقق نمی شود، اغلب به احساس خستگی و سطوح پایین انرژی منجر می شود. ورزش کافی چند روز در هفته و پیاده روی تند روزانه 15 دقیقه باعث افزایش گردش خون در بدن و کاهش علایم بیحالی میشود.

8-مصرف ناکافی آب

تامین ناکافی آب مورد نیاز بدن می تواند اثری منفی بر عملکرد مغز داشته باشد. مصرف آب کافی برای جایگزینی آب از دست رفته بدن به واسطه دفع ادرار، مصرف برخی داروها، تعریق یا مصرف نوشیدنی هایی مانند نوشابه و الکل اهمیت دارد.

کم آبی بدن به بی تعادلی در سطوح الکترولیت ها نیز منجر می شود که افت انرژی بدن را به همراه خواهد داشت. حتی کم آبی جزئی بدن نیز می تواند به دشواری در تمرکز و سطوح پایین انرژی منجر شود.

**مصرف روزانه 8 لیوان آب کنار ورزش های سبک مثل پیاده روی تند شدیدا توصیه میشود.

چرا اکثر اوقات بیحال و خسته هستم؟

همه چیز در مورد ویتامین b12