You are currently viewing هاتگر چیست؟  چگونه استفاده کنیم؟

هاتگر چیست؟ چگونه استفاده کنیم؟


هاتگر چیست برای پاسخ به این سوال، باید مدتی را صرف این مقاله کنید. زمانی که شما در حال اجرای یک وب سایت هستید، اگر وب سایتی را راه اندازی کنید که روزانه کاربران زیادی در آن وارد می شوند، قطعا با مشکلات زیادی مواجه خواهید شد. در چنین شرایطی به ابزارهایی نیاز دارید که به طور مداوم بر عملکرد سرور شما نظارت داشته باشند و بتوانند وب سایت را به خوبی رصد کنند. در این مقاله سعی داریم به طور کلی شما را با ابزار هاتگر آشنا کنیم اما قبل از آن بهتر است با مفهوم نقشه حرارتی یا نقشه حرارتی آشنا شوید پس با ما همراه باشید.

نقشه حرارتی چیست؟

نقشه حرارتی وب سایت در واقع نشان می دهد که کاربران با کدام عنصر بیشترین تعامل را داشته اند. همچنین نشان می دهد که کاربران شما چقدر با وب سایت تعامل داشته اند. داشتن چنین نقشه ای به شما کمک می کند تا تعامل کاربر با وب سایت را تا حد امکان افزایش دهید. در گذشته از این کارت ها برای نمایش آب و هوا استفاده می شد اما اکنون برای تعاملی ترین قسمت های وب سایت نیز نمایش داده می شود.

از نقشه های حرارتی نیز برای تحلیل رفتار کریکت کاران استفاده می شود. بنابراین Heatmap مفهوم جدیدی در حوزه علم نیست، اما استفاده از آن می تواند تاثیر زیادی در افزایش تعامل کاربران با وب سایت شما داشته باشد، البته به شرط استفاده صحیح.

چرا باید از نقشه های حرارتی استفاده کنیم؟

1. طرح بندی مناسب برای وب سایت را پیدا کنید

اولین و بهترین استفاده از نقشه حرارتی وب سایت، یافتن طراحی مناسب برای وب سایت شما است. داشتن نقطه تعامل کاربر با وب سایت به شما این امکان را می دهد که به راحتی برای وب سایت مورد نظر خود طرحی ایجاد کنید که به گونه ای طراحی شده باشد که نقاط تعامل کاربر را بدانند و محصولات شما را دقیقا در همان نقطه به فروش برسانند.

با این کار شما یک UX حرفه ای برای سایت خود ایجاد کرده اید.

2. یک هدف واحد انتخاب کنید

اگر دلیل اصلی ورود کاربران به وب سایت شما را بدانید، به راحتی می توانید یک هدف را برای وب سایت خود انتخاب کنید. با این کار به راحتی می توانید تشخیص دهید که کدام CTA برای مشتری مناسب است و بر اساس آن تصمیم بگیرید.

3. عوامل حواس پرتی را حذف کنید

همانطور که می دانید در طراحی، برخی از عناصر صفحه می توانند حواس کاربران را پرت کنند. در چنین شرایطی می توانید به راحتی با استفاده از نقشه حرارتی این مشکل را حل کنید. برای این کار کافی است به نقاطی که کمترین کلیک روی آن ها اتفاق می افتد توجه کنید یا عناصری که می خواهید بیشتر با آنها تعامل داشته باشید را با عناصر غیرهسته ای تعاملی جایگزین کنید.

پیشنهادی: روندهای UI، UX در سال 2022

هاتگر چیست؟

در این مقاله به طور کلی با نقشه حرارتی آشنا شدیم، حال می خواهیم به این سوال پاسخ دهیم که هاتجر چیست. همانطور که با هم دیدیم، دانستن تعاملی ترین نقاط وب سایت و استفاده از این نکات برای ایجاد یک نقشه حرارتی بسیار مهم است. Hatger در واقع یک ابزار تحلیل رفتار مشتری است. این ابزار با استفاده از تکنیک های مختلف رفتار مشتری را ثبت و بررسی می کند و در نتیجه اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار می دهد. در واقع این ابزار لحظه به لحظه رفتار مشتری را بررسی می کند و در نهایت آمار قابل اعتمادی را تولید می کند.

تصویری که گوگل آنالیتیکس در وب سایت شما ارائه می دهد، مانند نگاه کردن به یک شهر از ارتفاع بسیار بالا است، اما Hotjer در واقع شما را به قدم زدن در خیابان های همان شهر دعوت می کند. نقشه حرارتی ارائه شده توسط Hotjer دقیقاً به شما می گوید که کاربر دقیقاً کجا کلیک کرده است و شما می توانید دقیقاً همان فضا را برای هدف وب سایت خود با طراحی مناسب آماده کنید.

انواع مختلفی از نقشه های حرارتی در این ابزار وجود دارد. به عنوان مثال، یک نقشه حرارتی کلیکی وجود دارد که می توانید از آن برای مشاهده نقاطی که کاربر روی آنها کلیک کرده است استفاده کنید.

همچنین نقشه گرمای ترافیک یکی از انواع این نوع نقشه هاست که به کاربران امکان می دهد دید کلی خوبی از حرکت کاربران در سایت داشته باشند.

نحوه استفاده از Hotjar

استفاده از هاتجار نیز بسیار آسان است. کافیست چند مرحله بسیار ساده را دنبال کنید تا بتوانید به راحتی با این ابزار قدرتمند کار کنید. این مراحل عبارتند از:

  1. وارد وب سایت رسمی Hotjar شوید
  2. یک نمایه ایجاد کنید.
  3. حالا باید این ابزار را نصب کنید. این ابزار را می توان با استفاده از Google Tag Manager یا هر ابزار مدیریت تگ پیشرفته ای که دارید نصب کرد.
  4. اکنون باید شناسه ای را که از وب سایت دریافت کرده اید وارد کنید.

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، با کلیک بر روی دکمه explore به راحتی می توانید به اطلاعات مختلف دسترسی داشته باشید و از آنها برای بهبود رابط کاربری استفاده کنید.

پیشنهادی: چگونه می توانیم طراح UI و UX شویم؟

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شد به این سوال که هاتگر چیست پاسخی کلی داده شود. با کمک این ابزار می توانید به راحتی رفتار کاربران خود را در سایت بررسی کنید. ابزار Hotjar بسیار مفید است و در بسیاری از موارد استفاده می شود. اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. شاد و موفق باشید.