نکات و ویژگی‌های یک سایت خوب

امروزه داشتن یک وب سایت خوب بیش از هر زمان دیگری برای مشاغل مختلف اهمیت دارد.

شرکت ها برای ارائه محصولات و خدمات خود به طراحی وب سایت با کیفیت، فروشگاه ها برای امکان خرید آنلاین و حتی افراد برای بهبود موقعیت خود در بازار کار نیاز دارند.

این موضوع به ویژه پس از اپیدمی کرونا در جهان اهمیت پیدا کرده است.

سوالی که در ذهن بسیاری از افراد و طراحان سایت وجود دارد این است که یک سایت خوب چیست و یک سایت خوب چه ویژگی هایی دارد؟

آیا چک لیستی وجود دارد که با رعایت عناصر موجود در آن در طراحی سایت بتواند سایت خوبی داشته باشد؟ یک سایت خوب و موثر چه ویژگی هایی دارد؟

پاسخ به این سوالات کار ساده ای نیست و در واقع پاسخ واحدی برای آن وجود ندارد. بستگی به این دارد که با چه سایتی سر و کار دارید و جامعه هدف آن سایت چه نوع افرادی هستند. یا اینکه هدف این سایت چیست و در چه حالتی می توان گفت موفق است.

اما فارغ از همه این شرایط و اما و اگرها، در اینجا می خواهیم 7 عامل اصلی را ارائه کنیم که رعایت دقیق آنها می تواند به یک سایت خوب منجر شود.

به یاد داشته باشید که برنامه ریزی و اجرای یک استراتژی جامع سئو منجر به بهترین نتایج می شود. با اجرای چنین برنامه ای تمام قسمت های سایت شما به صورت موازی و یکسان بهینه می شود تا بتواند رضایت کاربران را جلب کند و تجربه کاربری فوق العاده ای را برای آنها ایجاد کند.

اصول طراحی سایت

بسیاری از مواردی که برای طراحی سایت خوب ضروری تلقی می شوند بی شمار هستند و در واقع کیفیت آنها مهمتر است. حتی خود گوگل هم اعلام کرده که بهتر است روی کیفیت سایت و محتوای آن تمرکز کنید.

با هر به روز رسانی الگوریتم رتبه بندی گوگل، اهمیت کیفیت سایت بیشتر می شود. پس بهتر است از همین امروز شروع کنید و کیفیت سایت خود را ارتقا دهید تا در رقابت دائمی برای رتبه بندی بمانید.

اگرچه باید در نظر داشته باشید که نیازی نیست هر کاری که گوگل می گوید را بدون سوال انجام دهید، اما در این مورد رعایت توصیه های گوگل بسیار مهم است.

قاعده کلی این است که همیشه باید سعی کنید کیفیت سایت خود را ارتقا دهید. شما باید به صورت دوره‌ای فرآیند تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید و همیشه هدف و هدف جستجوی کاربر را کشف کنید.

1 – سایت شما باید با هدف جستجوی کاربر مطابقت داشته باشد و هدف مشخصی داشته باشد.

آیا مخاطبان خود را می شناسید؟ یا حتی از کسب و کار خود و اینکه چه کمکی به جهان خواهید کرد می دانید؟ چرا باید شخصی به سایت شما سر بزند و از شما خرید کند؟

این نمی تواند فقط به این دلیل باشد که شما یک محصول یا خدمات عالی دارید. این به تنهایی کافی نیست. شما باید یک ماموریت و هدف مشخص برای وب سایت خود داشته باشید.

اگر می خواهید موفق شوید، باید مخاطبان خود را بشناسید. شما باید تمام زوایای نیازهای آنها را کشف کنید. به راحتی می توان فهمید که آنها چه می گویند. اما آیا می توانید کشف کنید که آنها “واقعا” به دنبال چه چیزی هستند؟ آیا محصول یا خدماتی که ارائه می دهید واقعاً مشکلی را حل می کند و زندگی مشتریان شما را بهتر می کند؟

باید داستان خوبی داشته باشی داستانی متناسب با نیازهای مردم. و این بدان معناست که شما باید فرآیند کشف هدف جستجو را به روش صحیح انجام دهید. شما باید تمام سناریوهایی را که کاربران به سایت شما هدایت می شوند را پوشش دهید و مسیر آنها را برای رفع نیازهایشان طراحی کنید.

شما باید مسیرهای فرضی را تصور کنید که کاربران در سایت شما برای رسیدن به هدف خود طی می کنند تا بتوانید پاسخ های مناسبی را برای آنها طراحی کنید.

دوم – رعایت نکات سئو در طراحی سایت

یک سایت خوب باید به راحتی در دسترس ربات های موتورهای جستجو باشد و برای موتورهای جستجو مشخص باشد که کدام صفحات باید ایندکس شوند و کدام نه.

سایت خوب نباید خطاهای زیادی داشته باشد. همچنین سایت خوب سایتی است که سرعت بارگذاری بالایی داشته باشد. شما باید مطمئن شوید که افرادی که از سایت شما بازدید می کنند دسترسی سریع به محتوای سایت شما دارند.

سئو فنی بسیار مهم است. اما می توان با رعایت اصول اولیه سئو از بسیاری از سایت های رقیب پیشی گرفت. در انتخاب سیستم مدیریت محتوای خود و نحوه مدیریت سایت خود بسیار مراقب باشید. در اینجا پیشنهاد می کنیم از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده کنید زیرا می تواند تمام نیازهای شما را به خوبی برطرف کند.

وردپرس بسیار قدرتمند و قابل اعتماد است و در بین کاربران بسیار محبوب است. امروزه بیش از 40 درصد وب سایت ها از سیستم مدیریت محتوای وردپرس استفاده می کنند.

همچنین وردپرس از نظر سئو بسیار موثر است و با کمک افزونه های مناسب تمامی نیازهای سئوی سایت شما برطرف می شود. در نهایت برای عملکرد مناسب سایت و سرعت بارگذاری مناسب باید یک هاست خوب و قابل اعتماد برای میزبانی سایت خود انتخاب کنید. میزبانی قابل اعتماد، انعطاف پذیر و مفید.

سوم – سایت شما باید امن و مطمئن باشد.

هم کاربران و هم موتورهای جستجو در حال جستجو هستند

شما باید هم از نظر فنی و هم از نظر محتوایی کار کنید. استفاده از SSL یکی از فاکتورهای رتبه بندی سایت شما در گوگل است.

اهمیت ssl در طراحی سایت

همچنین سایت شما باید یک پناهگاه امن برای مخاطبان شما باشد. سایت هک شده شما را به جایی نمی رساند. همچنین جلوگیری از هک شدن یک سایت آسانتر از رفع مشکلات یک سایت هک شده است. پس باید همین الان به فکر امنیت سایت خود باشید.

از نرم افزارها و افزونه های به روز استفاده کنید، روی SSL سایت خود کار کنید، یک رمز عبور قوی برای سایت خود تعریف کنید و از ابزارهای توزیع محتوا (CDN) مانند Cloudflare برای محافظت از خود در برابر حملات هکرها استفاده کنید.

چهارم – سایت شما باید طراحی منحصر به فرد و تجربه کاربری عالی داشته باشد.

آیا سایت شما باید زیبا باشد؟ البته! طراحی سایت شما باید به گونه ای باشد که اهداف شما را برآورده کند. پیام شما باید به وضوح به کاربر منتقل شود.

طرح باید کاملاً فکر و حساب شده باشد. اما مهمتر این است که یک سایت مشخص و واضح باشد و کاربران بتوانند به راحتی به آنچه می خواهند برسند. دسترسی چیزی نیست که بتوانید به سادگی از آن چشم پوشی کنید.

تجربه کاربری تنها مربوط به ظاهر سایت نیست، بلکه به احساس کاربر نیز بستگی دارد. هدف باید ارائه یک تجربه خوشایند برای کاربر باشد که به خاطر بسپارد.

یک تجربه کاربری یا UX خوب باید به گونه ای باشد که کاربران مجبور نباشند برای بارگذاری صفحات سایت شما مدت زیادی منتظر بمانند، یا به دلیل انتخاب رنگ و اندازه اشتباه متن ها ناامید شوند، یا برای کلیک بر روی دکمه ای از سایت خود دچار مشکل نشوند. روی صفحه موبایل شما باید فکر کنید، “چگونه می توانم مشکلات کاربران سایت را به یک تجربه خوشایند تبدیل کنم؟”

پنجم – سایت شما باید دارای محتوای کاربر محور و با کیفیت باشد.

تمرکز شما باید روی کاربرانتان باشد نه خودتان. محتوای خوب به کاربران شما کمک می کند تا به اهداف خود برسند. شما باید سعی کنید این محتوای خوب را در زمان مناسب به کاربر تحویل دهید و در عین حال اهداف تجاری خود را در این فرآیند محقق کنید.

برای این کار باید کاربران خود را به طور کامل بشناسید. شما باید درک کاملی از رفتار کاربر داشته باشید و محتوای خود را بر اساس آن قرار دهید.

محتوایی که ارائه می کنید باید واضح و با همان زبان و منطقی نوشته شده باشد که کاربران شما با آن آشنا هستند. سعی کنید محتوای خود را اصیل، منحصر به فرد و با کیفیت کنید.

ششم – سایت شما باید برای مشاهده در دستگاه های تلفن همراه بهینه شده باشد.

ترافیک موبایل در سال های اخیر در حال رشد بوده است. اگر سایت شما در دستگاه های تلفن همراه به خوبی نمایش داده نمی شود، بهتر است هر چه زودتر شروع به کار کنید و این مشکل را برطرف کنید. حتی اگر سایت شما در تلفن همراه خوب به نظر می رسد، زمان آن رسیده است که برای سایت بعدی خود به موبایل بروید.

هیچ چیز پیچیده ای در مورد رویکرد اول موبایل وجود ندارد. تنها مشکل این است که اکثر وب سایت ها هنوز به گونه ای طراحی شده اند که نسخه سایت پایه است. پس از طراحی نسخه دسکتاپ، طراح سعی می کند همان طرح را به نسخه موبایل تبدیل کند که معمولا در این فرآیند کیفیت اولیه طرح را از دست می دهد. اما در رویکرد mobile-first طراحی بر اساس عملکرد مورد نظر در دستگاه های موبایل از ابتدا انجام می شود. اتخاذ این رویکرد به ایجاد یک سایت تمیزتر و سازماندهی شده کمک می کند که بیشتر بر نیازهای کاربران تمرکز کند.