مزایای بازاریابی محتوا (6 مزیت کلیدی که باید بدانید را بررسی کنید)


ما در عصری زندگی می کنیم که تولید محتوای باکیفیت مهم ترین رکن هر کسب و کار آنلاین تلقی می شود. برای ماندگاری این ستون، مهمترین چیز این است که بتوان از یک استراتژی یا روش مناسب برای تولید و توزیع محتوایی استفاده کرد که پاسخگوی نیاز مخاطب و علل باشد. مخاطب را به مشتری تبدیل کنید پس چه باشد این روش بازاریابی محتوا (بازاریابی محتوا تلفظ می شود) یا بازاریابی محتوا است.

همانطور که قبلا در مقاله بازاریابی محتوا توضیح دادیم، این نوع بازاریابی بر استفاده از محتوا برای انتقال اطلاعات ارزشمند به مخاطب تمرکز دارد. در این تعریف هدف می تواند برندسازی، افزایش بازدید، فروش و سودآوری، حفظ مشتری و یا مواردی از این دست باشد.

به طور کلی، هدف اولیه بازاریابی محتوا هدایت مشتریان به سمت اقدامات سودآور است. این تعریف شاید مهمترین دلیل نیاز یک برند به بازاریابی محتوا باشد. اما باز هم شاید بهتر باشد کمی دقیق تر باشیم و ۶ مزیت مهم بازاریابی محتوا را با هم بررسی کنیم تا بفهمیم بازاریابی محتوا برای ما خوب و مفید است یا خیر؟

پیشنهاد ما این است که برای استفاده بیشتر از محتوای تخصصی این مقاله، لینک موضوعات مورد نظر خود را در یک تب مرورگر جدید باز کنید و مقاله فعلی را تا انتها مطالعه کنید، سپس به ادامه مطالب اضافی بروید.

عناوین پست

1. بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید

قبلاً در مورد مزایای تولید محتوا صحبت کرده ایم. زمانی که محتوایی که ایجاد می کنید ارزشمند باشد و با مشکل مخاطبان شما مرتبط باشد و نیازهای آنها را برطرف کند، مخاطب به شما اعتماد خواهد کرد. با نوشتن محتوایی که مخاطبان شما با آن تعامل دارند و محتوا به سوالات آنها پاسخ می دهد، شما رابطه بلند مدت شما با مخاطب ایجاد می کنید (احتمالا).

پس سعی کنید همیشه به تولید محتوای ارزشمند توجه کنید و در نتیجه شهرت برند خود را افزایش دهید. نتیجه چیست این نتیجه است اعتماد و وفاداری مخاطبان افزایش خواهد یافت و چه چیزی بهتر از این برای موفقیت یک برند می تواند باشد؟ اگر نمی دانید چگونه تولید محتوا را شروع کنید، چگونه برای سایت مقاله بنویسید؟ و همچنین مقاله اصول تولید محتوا برای سایت را مطالعه کنید. ما به شما یاد دادیم که چه کاری انجام دهید.

2. بازاریابی محتوا باعث می شود مخاطبان به سمت شما برگردند

وقتی محتوای ممتاز را به مخاطبان خود ارائه می کنید، در واقع تجربه خوبی را به آنها ارائه می دهید. این تجربه بسیار خوب که در مقاله تجربه کاربری چیست، با جزئیات بیشتری در مورد آن صحبت کردیم، باعث می شود که مخاطب هدف ایده خوبی در مورد برند شما داشته باشد و بخواهد دوباره برای خواندن چیزی یا حتی خرید چیزی یا دریافت خدمات بازگردد.

خیلی ساده است! شما از جایی لباس می خرید و اگر نوع لباس، تنوع، قیمت، اخلاق فروشنده خوب باشد باز هم برای خرید به آنجا می روید. (البته برای خرید لباس های جدیدتر، درست است؟ به همین دلیل است که تولید محتوا باید مستمر، تازه و همیشه جذاب باشد. هیچکس لباس کهنه یا لباسی را که هزار بار در فروشگاه شما دیده است نمی خواهد!)

البته می دانیم که یکی از چالش های تولید محتوا برای نویسندگان، مدیران بازاریابی، کارشناسان سئو و … است. این است که آنها در یافتن ایده های جدید و مفید برای تولید محتوای مشکل دارند. در مقاله انتخاب تم های تولید محتوا 31 روش مختلف را معرفی کردیم که این چالش را به طور کامل حل می کند.

اما اجازه دهید به سومین مزیت بازاریابی محتوا بپردازیم.

3. بازاریابی محتوا به شما کمک می کند تا قدرت کسب کنید

ارسال منظم مطالب مفید و ارزشمند به شما فرصتی می دهد تا تخصص خود را به مخاطبان خود نشان دهید. وقتی به سؤالات مخاطبان خود پاسخ می دهید و مشکلات آنها را در مقالات، ویدیوها و سایر قالب های محتوایی که ایجاد می کنید حل می کنید، از نظر آنها به متخصصی تبدیل می شوید که پاسخ سؤالات آنها را می داند و آماده کمک به آنها است. یعنی توجه مخاطب به شما و همیشه جلب می شود آنها کسب و کار و برند شما را به عنوان یک سایت قدرتمند و متخصص در بازار شما می شناسند.

این اقتداری که در چشم و ذهن مشتریان خود به دست می آورید در نهایت باعث موفقیت شما در فروش می شود و مشتریان به راحتی با چالش های کمتر و نگرانی کمتر از شما خرید می کنند.

همچنین یکی از نکات آموزش سئو این است که ایجاد اعتبار وب سایت آنلاین مستقیماً با کسب رتبه خوب گوگل مرتبط است. در بحث الگوریتم Google EAT بیشتر در مورد اهمیت اتوریتی و تاثیر آن بر سئو صحبت کردیم.

4. بازاریابی محتوایی به شما کمک می کند تا سرنخ بگیرید

اصطلاح سرنخ برای کاربرانی استفاده می شود که به نوعی از محصولات و خدمات شما آگاه شده اند و اکنون برای دریافت اولین اطلاعات (و شاید در نهایت خرید) از سایت شما بازدید می کنند. یکی از مزایای اصلی بازاریابی محتوا این است که به شما کمک می کند تا سرنخ بگیرید. در واقع، بیایید بگوییم که اگر دیدید کجا نوشتیم که بازاریابی محتوا در قلب بازاریابی دیجیتال قرار دارد، یکی از دلایل اصلی کسب سرنخ است.

بنابراین در بازاریابی محتوا کاربران ما را به صورت رایگان پیدا می کنند و اطلاعات مورد نیاز خود را از ما دریافت می کنند. علاوه بر این فرآیند به دست آوردن اطلاعات، ممکن است یک دکمه فراخوان برای اقدام قرار دهیم که به ما در دستیابی به سرنخ ها کمک می کند. و البته باید توجه داشته باشیم که کاربران تنها در صورتی که محتوا اصلی باشد، بر روی دعوت به اقدام کلیک کرده و وارد صفحه فرود می شوند. 🙂

پیشنهاد میزفا برای کسب اطلاعات بیشتر: چگونه در ۷ مرحله استراتژی محتوا بنویسیم؟

5. بازاریابی محتوا به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند

یکی از مهمترین مزایای بازاریابی محتوا این است که به شما کمک می کند تا به اهداف تجاری خود راحت تر برسید. این اهداف ممکن است در هر قسمت از سایت متفاوت باشد. به عنوان مثال، در یک مکان هدف شما پر کردن فرم ثبت نام، در صفحه دیگر خرید محصول و در صفحه دیگر دانلود کاتالوگ محصول است. در هر صورت بازاریابی محتوا به افزایش نرخ تبدیل کمک می کند.

امروزه مخاطبان و مشتریان وب سایت ها بسیار هوشمندتر از قبل شده اند و دیگر نمی توان آنها را با تبلیغات بمباران کرد یا (به قول برخی) فریب داد. جلب توجه مشتریان امروزی به هیچ وجه کار آسانی نیست، فقط با نوشتن آگهی و گزارش تبلیغات.

در فرآیند بازاریابی محتوا باید بتوانید محتوای مفید و موثر برای مخاطبان مختلف ایجاد کنید. در این صورت مخاطب دوباره به سمت شما بازخواهد گشت. وقتی در نتیجه این کار ارتباطی بین برند شما و مشتری ایجاد می شود، خرید برای مشتری بسیار راحت تر است. در واقع چرا خرید نکنیم؟ شما محتوایی تولید کرده اید که از تمامی تکنیک ها و تکنیک های تولید محتوا پیروی می کند و از کیفیت بالایی برخوردار است و اعتماد مشتریان را به خود جلب کرده است.

در نتیجه حتما به فراخوانی که ضروری است توجه کنید. اما اجازه دهید به آخرین دلیلی که چرا باید از بازاریابی محتوا استفاده کنیم، بپردازیم.

6. بازاریابی محتوا به بهبود سئو کمک می کند

ما یک ارتباط منطقی بسیار ساده داریم. با ایجاد محتوای جذاب برای کسب و کارتان، محتوای شما بیشتر دیده می شود و این یعنی سئوی وب سایت شما عملکرد بهتری خواهد داشت. زیرا این نوع محتوا دقیقا همان چیزی است که گوگل می خواهد. به عبارت دیگر، اگر:

1. سئو را در ساده ترین تعریف آن در نظر بگیرید. بهینه سازی وب سایت برای موتورهای جستجو

2. درک الزامات موتور جستجو در قالب “دویست عامل رتبه بندی گوگل” و

3. ابزار مناسب برای بررسی این الزامات محتوا در نظر گرفتن

سپس در نتیجه گوگل از ما چیزی جز تولید محتوای مفید، کاربردی و ارزشمند بر اساس اصول سئو نمی خواهد. به عبارت دیگر، گوگل از ما می خواهد که همیشه به سمت بازاریابی محتوا حرکت کنیم و نه هر قالب دیجیتال مارکتینگ دیگری.

برای مثال تصویر زیر نمودار رشد کلیک یکی از پروژه های سئو گوگل میزفا را نشان می دهد.

رشد ترافیک ارگانیک با استفاده از بازاریابی محتوا

در این پروژه تا حد زیادی از اصول بازاریابی محتوا استفاده کردیم و مطالب بسیار مفید و جذابی را در سایت وبلاگ منتشر کردیم.

یادداشت مهم: در رابطه با تولید محتوا و بهبود رتبه گوگل، اینطور نیست که بتوانیم تنها با نوشتن مقاله و تولید محتوا (هرچند محتوای ارزشمند و کاملا کاربردی) به رتبه های برتر گوگل برسیم. بلکه یا خودمان اصول سئو را بدانیم و به صورت تخصصی روی سئو سایت کار کنیم و یا اینکه کار را به یک تیم حرفه ای بسپاریم.
برای راه حل اول می توانید دوره رایگان آموزش سئو میزفا (فرم پادکست) و برای راه حل دوم صفحه خدمات سئو را مشاهده کنید. در هر صورت آماده همراهی با شما هستیم و با کمال میل به شما کمک خواهیم کرد.

آخرین کلمه

بازاریابی محتوا یکی از بخش های اصلی بازاریابی دیجیتال است و باید در ارتباط با تولید محتوا از آن استفاده کرد. نکته قابل توجه این است که هزینه ها در این زمینه فقط هزینه نیست. اما همیشه نوعی سرمایه گذاری است. احتمالاً این نکته را بارها شنیده اید و ما نمی خواهیم دوباره آن را تکرار کنیم. شما بهتر از هرکسی موضوع را می دانید و نظر ما در ادامه این مقاله یادآوری است برای بازنگری در مزایای بازاریابی محتوا.

امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. در زیر شما را به مطالعه سایر مقالات آموزش بازاریابی محتوا تشویق می کنیم.