You are currently viewing لینک UTM چیست و چگونه لینک‌های یو تی ام بسازیم؟

لینک UTM چیست و چگونه لینک‌های یو تی ام بسازیم؟


بارگذاری…

لینک UTM کدهای متنی کوتاهی هستند که به آدرس ها یا لینک ها اضافه می کنید تا به شما در ردیابی عملکرد یک کمپین بازاریابی کمک کنند. این ترفند برای بازاریابان شبکه های اجتماعی که می خواهند درک بهتری از کمپین های آنلاین خود به دست آورند، بسیار عالی است. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا شما را با نحوه ساخت لینک UTM آشنا کنیم. امیدوارم تا انتهای این آموزش ما را همراهی کنید.

لینک UTM چیست؟

UTM مخفف عبارت Urchin tracking module و به معنای ماژول ردیابی می باشد که گوگل آن را در سال 2005 از شرکت نرم‌افزاری Urchin خریداری و ایجاد کرد. در واقع لینک های UTM تکه‌هایی از متن هستند که می‌توانید به انتهای URL اضافه کنید تا بتوانید اطلاعات بیشتری در مورد هر لینک به گوگل آنالیتیکس خود بدهید.

به عبارت دیگر؛ UTM قطعه ای از متن است که به انتهای آدرس اضافه می شود تا معیارها و عملکرد یک کمپین بازاریابی دیجیتال خاص را ردیابی کند. کدهای UTM می توانند حداکثر دارای پنج پارامتر کمپین، منبع، رسانه، محتوا و مدت باشند. کدهای UTM همچنین به عنوان برچسب‌های ردیابی نیز شناخته می‌شوند، زیرا به شما کمک می‌کنند تا ترافیک وب‌سایت را از مبدا پیگیری کنید. علاوه بر آن به شما کمک می کند صفحات و پست های خاصی را در این منابع ترافیک بررسی کنید. به عنوان مثال، اگر در حال تبلیغ یک کمپین در رسانه های اجتماعی هستید، می دانید که چه میزان ترافیک از رسانه های اجتماعی وارد شده است.

اهمیت استفاده از لینک یو تی ام

به‌عنوان مدیر شبکه های اجتماعی، خالق محتوا یا صاحب کسب‌وکار کوچک و بزرگ احتمالاً هر ماه تعداد زیادی لینک را در چندین کانال اجتماعی به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بازاریابی دیجیتال خود به اشتراک می‌گذارید. لینک  UTM به شما کمک می کند تا عملکرد هر یک از آن لینک ها را ردیابی تا بتوانید دقیقاً مشاهده کنید که ترافیک شما از کجا به دست آمده است. شما می‌توانید از پارامترهای لینک UTM برای ردیابی اطلاعات و میزان ترافیکی که از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی خاص دریافت می‌کنید، استفاده کنید. در واقع می‌توانید از آن‌ها برای ردیابی جزئیات نیز استفاده کنید، مانند میزان درآمدی که از یک کمپین تبلیغاتی به دست می‌آورید و…

بیشتر بخوانید: نقشه سایت چیست؟ چگونه سایت مپ (Sitemap) بسازیم؟

مزایای استفاده از لینک یو تی ام (UTM)

همانطور که قبلاً توضیح دادیم، کدهای UTM قطعات کوچکی از کد هستند که می‌توانید آن‌ها را به انتهای آدرس خود اضافه تا مشاهده کنید که ترافیک وب‌سایت شما از کجا آمده است. هرچند که بسیاری از مدیران سایت از آن استفده نمی کنند، اما مزایای بزرگی برای بازاریابان به همراه دارند که در ادامه شما را با برخی از آنها آشنا خواهیم کرد:

  • ردیابی بهتر: کدهای UTM به شما این امکان را می دهند که مشاهده کنید ترافیک وب سایت شما دقیقاً از کجا می آیند. بنابراین می توانید ببینید کدام تاکتیک های بازاریابی واقعاً منجر به نتایج می شوند. با استفاده از کدهای UTM همچنین می توانید مشاهده نمائید که کدام منابع، رسانه ها و کمپین ها بیشترین ترافیک، سرنخ و فروش را به ارمغان می آورند.
  • بهبود اعتبار: کدهای UTM همچنین به شما امکان می دهند در جایی که اعتبار وجود دارد اعتبار بدهید.به عنوان مثال، اگر یک بازدیدکننده ابتدا وب سایت شما را از طریق جستجوی گوگل پیدا کند، سپس بعداً از طریق یک تبلیغ فیس بوک بازگردد، می توانید کل سفر مشتری را مشاهده و فروش یا تبدیل را به هر دو کانال نسبت دهید.
  • منبع ترافیک: با کدهای UTM می توانید ردیابی کنید که ترافیک وب سایت شما از کجا می آید. این می تواند شامل منابعی مانند پلتفرم های رسانه های اجتماعی، کمپین های ایمیل یا گوگل ادوردز باشد.
  • هزینه هر کمپین: درک هزینه هر کمپین برای محاسبه ROI کمپین های بازاریابی شما ضروری است. با افزودن کدهای UTM به کمپین های خود می توانید هزینه هر کمپین را ردیابی کرده و آن را با درآمد ایجاد شده مقایسه کنید تا مشخص شود آیا درایو سودآور است یا خیر.
  • ردیابی کمپین بازاریابی ایمیلی: کمپین های ایمیل یک تاکتیک رایج بازاریابی هستند و کدهای UTM برای ردیابی عملکرد آنها مفید می باشند. افزودن کدهای UTM به لینک های ایمیل به شما امکان می دهد تعداد کلیک ها و تبدیل هایی که کمپین های ایمیل شما ایجاد می کنند را پیگیری کنید.
  • ردیابی رسانه های اجتماعی: پلتفرم های رسانه های اجتماعی منبع محبوب ترافیک وب سایت هستند و کدهای UTM می توانند به شما در پیگیری عملکرد آنها کمک کنند.افزودن کدهای UTM به پیوندهای رسانه های اجتماعی به شما امکان می دهد ردیابی کنید که کدام پلتفرم بیشترین ترافیک را به وب سایت شما منتقل می کند.

به طور خلاصه، کدهای UTM یک راه ساده اما قدرتمند برای دریافت بینش بیشتر در مورد ترافیک وب سایت و کمپین های بازاریابی شما هستند. آنها به شما امکان می دهند منابع و رسانه ها را با دقت بیشتری ردیابی و تصویر واضحی از اینکه کدام کانال ها بیشترین ارزش را برای تجارت شما دارند به شما ارائه می دهند. با استفاده مداوم از کدهای UTM، می‌توانید تصمیمات بازاریابی هوشمندانه‌تری بگیرید و کمپین‌های خود را برای نتایج بهتر بهینه کنید. 

اما چطور لینک UTM بسازیم؟

بیشتر بخوانید: پیدا کردن لینک های خراب در وردپرس برای بهبود سئو 

آموزش ساخت لینک یو تی ام

تا اینجای مطلب شما را با لینک UTM و مزایا و اهمیت استفاده از آن آشنا کردیم، حال در ادامه مطلب قصد داریم به نحوه ساخت لینک UTM بپردازیم. با ما همراه باشید.

1- وارد سازنده URL کمپین گوگل شوید

سه نوع مختلف تگ ردیابی وجود دارد که می‌توانید در گوگل ایجاد کنید، دو نوع از آن‌ها به شما کمک می‌کنند ترافیک برنامه‌های جدید را در بازارهای اپلیکیشن پیگیری نمائید. شما از Google Analytics Campaign URL Builder  استفاده خواهید کرد.

2- هر ویژگی لینک را در فرم زیر پر کنید

سپس وارد لینکی که در بالا قرار داده ایم شوید تا وارد سازنده آدرس شوید. سپس، سازنده UTM را که در زیر نشان داده شده است را مشاهده خواهید کرد. شما باید اطلاعات خواسته شده را در باکس اضافه نمائید.

3- از لینک در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید

اگر قصد دارید لینک ها را کوتاه کنید، می توانید از ابزارهای کوتاه کننده لینک همچون bit.ly استفاده کنید.

4- کمپین های خود را ردیابی کنید

اگر قبلاً گوگل آنالیتیکس را برای سایت خود راه اندازی کرده اید، گوگل به طور خودکار کمپین های ورودی را ردیابی می کند. برای دسترسی به این قسمت کافیست وارد بخش Campaigns شوید.

سپس شما کدهای ردیابی سفارشی را در کمترین زمان تنظیم و اجرا خواهید کرد.

ابزارهای ساخت لینک UTM

در ادامه لیستی از بهترین ابزارهای ساخت لینک UTM را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم.

1- ابزار Terminusapp URL Builder

TerminusApp یکی از بهترین ابزارها برای ساخت لینکهای UTM است. این فرآیند ایجاد آدرس های بازاریابی و خودکار کردن برچسب گذاری UTM را ساده می کند. علاوه بر این، کاربران می توانند الگوها را برای کمپین های بعدی ذخیره و چندین پارامتر UTM را به یک آدرس واحد اضافه کنند. این پلتفرم همچنین گزارش های تحلیلی را برای کمپین ها ارائه می دهد.

2- ابزار UTMBuilder.net

این ابزار ساده ای است که به بازاریابان اجازه می دهد تا آدرس هایی با پارامترهای UTM سفارشی ایجاد کنند. کاربران به راحتی می توانند پارامترهای UTM مورد نیاز را وارد و یک آدرس منحصر به فرد ایجاد می شود که می تواند برای ردیابی عملکرد کمپین استفاده شود. این پلتفرم پنج پارامتر استاندارد UTM را از جمله: منبع کمپین، رسانه کمپین، نام کمپین، مدت کمپین و محتوای کمپین ارائه می دهد. علاوه بر این، کاربران همچنین می توانند پارامترهای سفارشی را بر اساس اهداف بازاریابی خود تعریف کنند.

بیشتر بخوانید: انکرتکست چیست؟ چه اهمیتی در سئو دارد؟

در واقع این یک ابزار کاربرپسند است که می تواند به شما کمک کند کدهای UTM را به سرعت و به راحتی و بدون نیاز به هیچ مهارت فنی تولید کنید. این می تواند به شما کمک کند هنگام ایجاد لینک های UTM برای کمپین های خود در زمان خود صرفه جویی و از خطاهای ورود داده ها جلوگیری نمائید.

3- ابزار Bitly

Bitly یک ابزار شناخته شده برای ایجاد لینک های کوتاه شده با نام دامنه “bit.ly” است. این امر اشتراک گذاری لینک های طولانی را به صورت مختصر و به یاد ماندنی آسان می کند. این ابزار مزیت های مختلفی دارد که برخی از آنها شامل برچسب گذاری و تجزیه و تحلیل لینک ها به صورت انبوه، ایجاد کدهای QR و ارائه ویژگی های سطح سازمانی می باشد.

4- ابزار Google Campaign URL Builder

Google Campaign URL Builder یک ابزار کاربرپسند است که به شما امکان می دهد به سرعت URL هایی با پارامترهای کمپین بازاریابی استاندارد ایجاد کنید. پارامترهای URL شامل منبع، رسانه، نام کمپین، اصطلاح و محتوا است که به شما کمک می کند عملکرد کمپین های خود را به طور دقیق پیگیری کنید.

5- ابزار Triggerbee Link Creator

Triggerbee Link Creator ابزاری است که به شما امکان می دهد لینک های سفارشی را با توضیحات ساده از پارامترهای UTM مانند دادن یک نام به لینک خود و تعیین محل اشتراک گذاری آن ایجاد کنید. همچنین شامل یک پارامتر ایمیل مفید برای کمپین های ایمیل است، زیرا می توانید ایمیل گیرنده را به آدرس های کمپین اضافه نمائید.

بیشتر بخوانید: slug چیست و چگونه اسلاگ یا نامک را بهینه کنیم؟

سوالات متداول

آیا لینک UTM در سئو تاثیرگذار است؟

بله. لینک UTM به صورت مستقیم روی سئوی سایت شما تاثیرندارد، اما پیشنهاداتی به شما می دهد که با استفاده از انها می توانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید.

آیا لینک یو تی ام محدودیت کاراکتر دارد؟

برخی از ابزارها ممکن است دارای محدودیت کاراکتر برای ایجاد لینک یو تی ام باشند.

آیا می‌توان از لینک UTM در لینک‌سازی داخلی استفاده کرد؟

بله این امکان فراهم است تا از لینک UTM برای لینک سازی داخلی نیز استفاه کنید.

جمع‌بندی

لینک UTM برچسب های ساده ای هستند که می توانند منبع ترافیک، رسانه، نام کمپین، محتوا و اصطلاح را ردیابی کنند. آنها در انتهای یک آدرس اضافه می شوند. بازاریابان از برچسب ها برای درک اثربخشی کمپین های بازاریابی خود استفاده می کنند. ما در این مطلب شما را با لینک UTM و نحوه ساخت آن آشنا کردیم. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.