You are currently viewing لیست کامل رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به همراه توضیح ساده آنها

لیست کامل رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به همراه توضیح ساده آنها


بارگذاری…

مخفف دیجیتال مارکتینگ که بازاریابی دیجیتال می باشد، امروزه به عنوان وسیع ترین بازار برای ارتباط با مخاطبان در نظر گرفته می شود. معنی کلمه دیجیتال مارکتینگ را تنها در یک کلام می توان بازاریابی با ابزارهای مختلف دیجیتال دانست. اگر شما هم در دنیای دیجیتال مارکتینگ مشغول به فعالیت هستید، بهتر است با اصطلاحات تخصصی دیجیتال مارکتینگ و کلمات پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ آشنا شوید. به همنی منظور ما در این مطلب قصد داریم لیست کامل رایج ترین اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ به همراه توضیح ساده آنها را در اختیار شما قرار دهیم. امیدوارم تا انتهای این مطلب مارو همراهی کنید.

اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ

در این مطلب می خواهید به صورت جامع و کامل شما را با واژه نامه بازاریابی دیجیتال و اصطلاحات دنیای دیجیتال مارکتینگ آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

1- تست A/B (A/B Testing)

تست A/B روشی است که برای مقایسه نسخه‌ های مختلف تبلیغات دیجیتال یا صفحات فرود وب ‌سایت مورد استفاده قرار می گیرد تا مشخص شود که کدام یک از صفحات عملکرد بهتری را ارئه می دهند. هدف از این تست این است که مشخص شود کدام متغیرها بهترین پاسخ را از سوی مخاطبان ایجاد می کنند.

2- بازاریابی وابسته (Affiliate Marketing)

بسیاری از وب سایت هایی که از ترافیک بالایی برخوردار هستند، از تبلیغ کنندگان می خواهند محصولات آنها را برای افرادی که از وب سایت ها آنها بازدید می کنند، تبلیغ نمایند. در واقع در افلیت مارکتینگ دو گروه وجود دارد، ناشر و تبلیغ کننده. در این صورت، ناشر می تواند تبلیغ کننده های مختلفی را جذب نماید تا محصولات آنها را در سایت خود برای کاربران تبلیغ نمایند.

3- استراتژی محتوا (Content Strategy)

یکی دیگر از کلمات پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، استراتژی محتوا می باشد. استراتژی محتوا به منظور ارائه یک هدف یکسان که شامل ایجاد و توزیع محتوا برای کمپین های بازاریابی دیجیتال می باشد، شناخته می شود. استراتژی محتوا شامل مواردی مانند: پست های وبلاگ، مقالات، پست های شبکه های اجتماعی، ویدئوها، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی، وبینارها و… می باشد.

4- نرخ تبدیل (Conversion Rate)

نرخ تبدیل یکی دیگر از جملات دیجیتال مارکتینگ است که احتمالاً بارها آن را شنیده اید. نرخ تبدیل درصدی از مشتریان یا مشتریان بالقوه است که اقدام خاصی را در سایت شما انجام می دهند. به طور کلی؛ اقدام خاص می تواند هر چیزی باشد، از باز کردن یک ایمیل، ثبت نام در خبرنامه، تا خرید.یک محصول و… در واقع با وسوسه کردن کاربران برای انجام دادن یک کار خاص، می توانید نرخ تبدیل سایتتان را افزایش دهید.

بیشتر بخوانید: سایت ساز چیست؟ سایت ‌ساز یا وردپرس؟ کدام یک بهتر است؟ 

5- بازاریابی فشاری (Push marketing)

بازاریابی فشاری به تلاش‌های بازاریابی اشاره دارد که برای ارسال پیامی هدفمند به مجموعه ‌ای از مشتریان بالقوه طراحی شده اند. نمنونه ای از بازاریابی فشاری مانند: کمپین های ایمیل هدفمند، تبلیغات تلویزیونی و… می باشد.

6- ایمپرشن (impression)

یکی دیگر از کلمات پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ، کلمه ایمپرشن می باشد. در واقع به تعداد رکوردهایی که در نتایج جستجو دیده می شوند،  ایمپرشن می گویند. به عنوان مثال، نرخ کلیک (CTR) با استفاده از تعداد کلیک ها و تعداد نمایش ها محاسبه می شود.

7- هزینه به ازای کلیک (CPC)

نوع قیمت گذاری می باشد که به ازای هر کلیک، هزینه ای برای تبلیغ اعمال می شود. این واژه را بیشتر در سایت هایی مشاهده می کنید که خدمات تبلیغ ارائه می دهند. به طور کلی، با پرداخت یک هزینه مشخص، یک کاربر وارد سایت شما می شود. با این روش بازاریابی دیجیتال می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

8- نرخ کلیک (CTR)

یک واژه نامه دیجیتال مارکتینگ که قطعاً نام آن را بارها شنیده اید و می تواند روی فروش سایت شما تاثیر زیادی داشته باشد، نرخ کلیک یا همان CTR می باشد. نرخ کلیک از درصد کلیک کاربران روی لینک های وب سایت شما در صفحات مختلف مانند: ایمیل، تبلیغات و… محاسبه می شود. این معیار به درک مشتریان و تنظیم دقیق مخاطبان هدف کمک می کند.

9- بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO)

فرآیند بهینه سازی یک وب سایت برای افزایش درصد بازدیدکنندگانی که CTA مورد نظر را انجام می دهند را بهینه سازی نرخ تبدیل می گویند. بهینه سازی نرخ تبدیل باعث بهبود تجربه کاربری می شود، سرنخ‌ های باکیفیت ایجاد می‌ کنند و بسیاری از موارد دیگر.

بیشتر بخوانید: دیجیتال مارکتینگ (بازاریابی اینترنتی) چیست؟؛ روش ها و انواع بازاریابی دیجیتال

10- فیلتر کردن ایمیل (Email Filtering)

فیلتر کردن ایمیل یک تکنیک بسیار ساده است که ایمیل‌ ها را بر اساس یک کلمه خاص و یا یک عبارت مشخص فیلتر می ‌کند تا ایمیل های هرزنامه به صندوق ورودی شما وارد نشود. از این گزینه برای جلوگیری از ورود هرزنامه و قرار گرفتن در لیست سیاه استفاده می‌ شود.

11- نرخ تعامل (Engagement Rate)

این واژه نامه بازاریابی دیجیتال یکی از قوی ‌ترین معیارهای موفقیت کمپین شبکه های اجتماعی می باشد. در واقع نرخ تعامل با کاربران بر اساس تعداد لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها و… محاسبه می شود.

12- قیف (The Funnel)

قیف، فروش سایت شما را از سرنخ به مشتری تبدیل می کند.

13- نرخ پرش (Bounce rate)

بی تردید یکی از مهم ترین عوامل برای بهبود سئوی سایت شما، کاهش نرخ پرش کاربران می باشد. نرخ پرش نسبت تعداد کاربرانی است که پس از بازدید، از سایت شما بنا به دلایلی خارج می شوند. در واقع کاربر وقتی وارد سایت شما می شود، بدون آنکه از صفحات دیگر دیدن کند، سایت شما را ترک می کند. یعنی تنها وارد یک صفحه می شوند و سپس سایت شما را رها می کنند.

14- بازگشت سرمایه (ROI)

یکی دیگر از اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ پرکاربرد، بازگشت سرمایه می باشد. بازگشت سرمایه (ROI) درصد بازدهی است که در یک سرمایه گذاری معین انجام می شود.

15- کوکی (Cookie)

اطلاعات ذخیره شده در مرورگر بازدیدکنندگان وب سایت را کوکی می گویند.

16- تبلیغات بینابینی (Interstitial Ads)

تبلیغاتی که بین دو صفحه محتوای متفاوت ظاهر می‌شود را تبلیغات بینابینی می گویند.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ؛ 12 ابزار مهم و رایج بازاریابی دیجیتال و مارکترها

17- کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی، واژه هایی هستند که بیشترین درصد سرچ را در میان کاربران دارند. در واقع برای بهبود سئو و جذب ترافیک بیشتر باید حتماً از کلمات کلیدی قدرتمندی در محتوای سایت خود استفاده کنید.

18- صفحه فرود (Landing Page)

صفحه فرود یکی از صفحات خاص وب سایت می شود که کاربران پس از کلیک روی لینک تبلیغ، به آن هدایت می شوند.

19- پاپ آپ (Pop-Up)

پاپ آپ جزء کلمات پرکاربرد دیجیتال مارکتینگ محسوب می شود که قطعاً بارها و بارها نام آن را شنیده اید. به پنجره ای که در بخش های مختلف سایت به صورت ناگهانی ظاهر می شود و کاربر را به یک اقدام خاص دعوت می کند، پاپ آپ گفته می شود. پاپ آپ ها توسط یک اسکریپت (مانند جاوا اسکریپت) اداره می شوند و شما می توانید با استفاده از آن، مهم ترین اخبار سایت، محصولات تخفیف دار، پیشنهاد های ویژه، کد تخفیف و… را در اختیار مخاطبان خود قرار دهید.

20- تجزیه و تحلیل (Analytics)

به نحوه تعامل کاربران در سایت، تجزیه و تحلیل می گویند. با این واژه می توان اطلاعاتی را در مورد تعداد افرادی که یک وب سایت را مرور می کنند، مدت زمانی که در وب سایت می گذرانند و اقدامات خاصی که در وب سایت انجام می دهند و غیره را مشاهده و تحلیل کرد.

بیشتر بخوانید: ایمیل مارکتینگ چیست؟ | مزایا و معایب بازاریابی ایمیلی

جمع بندی: واژه نامه بازاریابی دیجیتال

ما در این مطلب 20 مورد از پرطرفدارترین و رایج ترین اصطلاحات تخصصی دیجیتال مارکتینگ را همراه با توضیحات کوتاه در اختیار شما قرار دادیم. امیدوارم این مطلب مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منابع:

fool

simplilearn