You are currently viewing قیف محتوا چیست و چگونه یک قیف محتوا موثر بسازیم؟

قیف محتوا چیست و چگونه یک قیف محتوا موثر بسازیم؟


اگر مخاطب محتواهای ما و سایت‌های همکارمون درباره دیجیتال مارکتینگ بودید، حتماً تا امروز چند باری با اصلاح قیف بازاریابی محتوایی یا قیف فروش در بازاریابی دیجیتال برخورد کردید. بدون تردید براتون سوال شده که یعنی چی این اصطلاح و اصلا چرا انقدر ازش استفاده می‌کنن؟

قیف بازاریابی محتوایی یا قیف فروش در بازاریابی دیجیتال یه ابزار مهمه که به ما کمک می‌کنه تا مسیری که مشتری (از اولین لحظه‌ای که با سایت شما آشنا می‌شه تا لحظه‌ای که خرید انجام می‌ده) رو براتون ترسیم می‌کنه. فهمیدن این مسیر یکی از مهم‌ترین کارهاییه که شما باید در چیدن استراتژی محتوایی ازش استفاده کنید. و البته که پیرو اون در تولید محتوا هم.

بنابراین ما تو این مقاله از سری مقالات آموزش بازاریابی محتوایی میزفا می‌خوایم بهتون به طور کلی و خیلی ساده بگیم قیف بازاریابی محتوایی چیه و چرا مهمه. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های پست

قیف بازاریابی محتوایی چیست؟

خیلی ساده می‌گیم. یه کاربر به یه طریقی (تبلیغ، جستجو در گوگل، پست اینستاگرام، معرفی از سمت آشنایان، رپرتاژ آگهی و …) فهمیده که شما یه سایت دارید و اومده سراغ سایت شما. از این لحظه که فهمید تا لحظه‌ای که خرید انجام بده از شما، کاربر ما یه سری قدم‌ها و مراحل رو طی می‌کنه. قیف بازاریابی محتوایی (Marketing Funnel) یه تصویر یا توضیح بصری و ویژواله که این قدم‌ها رو به شما اول نشون می‌ده و بعد هم توضیح.

چهار مرحله قیف بازاریابی محتوایی

نیل پتل، نابغه دیجیتال مارکتینگ هندی، معتقده که ما می‌تونیم انواع مختلفی از قیف‌های بازاریابی محتوایی داشته باشیم. اما چیزی که ثابته اینه که همه این موارد چهار مرحله ثابت و مشابه دارن که به ترتیب عبارتند از:

  1. مرحله اول قیف محتوا – توجه: یه مشتری بالقوه یا همون کاربر تعریف برند شما، یکی از تبلیغاتتون، توئیت یا مثلا یه مقاله شما رو تصادفی می‌بینه.
  2. مرحله دوم قیف محتوا – علاقه‌مندی: این کاربر فکر می‌کنه که شما می‌تونید نیازی که داره رو برطرف کنید و بنابراین می‍خواد بیشتر راجع به شما بفهمه.
  3. مرحله سوم قیف محتوا – خواستن: کاربر ما تحقیقات خودش رو انجام دادم و می‌خواد که از شما خرید کنه (اصلاح دقیق‌تر و تخصصی تر اینه که می‌خواد تبدیل یا convert بشه. منتهی چون ما اغلب مشتریانی که داریم از نوع فروشگاهی هستن، همون خرید داریم می‌گیم که سخت نشه)
  4. مرحله چهارم قیف محتوا – اقدام: کاربر اقدام به خرید می‌کنه (درواقع از مشتری بالقوه تبدیل می‌شه به مشتری بالفعل یا به قولی مشتری راغب).

(یه سوال اینجا بپرسیم؟ فکر می‌کنید بین مفهوم دکمه فراخوان یا Call to Action و این مرحله چهارم چه ارتباطی هست؟ برامون تو کامنتا بنویسید.)

اگر که مشتری به این مرحله آخر برسه اصلاحاً می‌گیم که ما یه تبدیل یا Conversion داریم. احتمالا تو مورد دوم که داشتیم توضیح می‌دادیم، تا حدود زیادی متوجه شدید که منظور از مفهوم تبدیل چیه منتهی بعد نیست یه تعریف دقیق هم ازش داشته باشیم، نه؟

تبدیل یعنی مشتری اون کاری رو انجام بده در مرحله آخر قیف بازاریابی محتوایی که ما ازش انتظار داشتیم انجام بده و درواقع براش برنامه ریختیم. مثلا اگر شما بعد از خوندن مجموعه مقالات آموزش تولید محتوای ما بیاید و خدمات طراحی استراتژی محتوای ما رو سفارش بدید، تبدیل انجام دادید. این می‌تونه یه مثال خوب از کاربرد قیف فروش در بازاریابی محتوایی و البته ارتباط تولید محتوا و قیف بازاریابی هم باشه.

اما برگردیم سر بحث قیف بازاریابی محتوایی. بعد از تعریف این مفهوم، حالا باید به این سوال جواب بدیم که چرا اصلا ما به یه چیزی تحت عنوان قیف بازاریابی محتوایی یا همون قیف فروش در بازاریابی دیجیتال نیاز داریم؟ در ادامه توضیح می‌دیم.

مزیتِ قیف بازاریابی محتوایی

قیف بازاریابی محتوایی به ما یه مجموعه اطلاعات می‌ده راجع به بازاریابی محتوایی سایتمون. این مجوعه اطلاعات رو اگر ما بشینیم و تحلیل کنیم، خیلی دقیق می‌تونیم متوجه بشیم که کجا داریم مشتریانمون رو از دست می‌دیم. بذارید یه مثال براتون بزنیم.

فرض کنید شما یه سایتی هستید که دارید یه نرم افزار یا ابزار کاربردی می‌فروشید. 7 روز اول استفاده از این محصول رو هم رایگان کردید تا بعد از این بازه، مشتریان برگردن و نسخه دائمی اون رو خریداری کنن. یعنی هدف نهایی شما فروش نسخه دائمی این نرم افزاره و کاربر تبدیل شده، کاربریه که خرید انجام بده. خب، قیف فروش بازاریابی محتوایی شما الان چه مراحلی داره؟ بذارید فرض کنیم یه همچی چیزیه:

  • بازدید از سایت شما
  • ثبت نام برای 7 روز رایگان
  • استفاده از محصول
  • خرید نسخه دائمی

نه خب… بذارید ببریم اینا رو توی یه قیف که درک بصریش هم بهتر بشه:

حالا فرض کنیم که شما یه گزارش سه ماهه از قیف بازاریابی محتوا می‌گیرید تا ببنید عملکردتون چطور بوده. سوال اینجاست که اگر شما ببنید که در هر سه مرحله اول، آمار کاربران خیلی خوبه اما تو مرحله آخر یعنی خرید نسخه دائمی یک باره افت شدید تبدیل دارید معنیش چیه؟

احتمالا معنیش اینه که شما خیلی درست نیاز مخاطب رو در مرحله چهارم قیف فروش در بازاریابی دیجیتال پیشبینی نکردید. شاید باید برگردید و یه آموزش بذارید تا کاربران بتونن بهتر از نرم افزارتون استفاده کن. شاید حتی متوجه بشید که این کاربرانی که جذب کردید اصلا کاربر هدف شما نیستند و غیره.

به هر بابت این یه نمونه خیلی ساده شده از کاربردیه که قیف بازاریابی محتوایی می‌تونه برای شما داشته باشه.

پیشنهاد مطالعه: فرق بازاریابی محتوایی با بازاریابی دیجیتال چیست؟

نتیجه گیری

این مقاله رو سعی کردیم خیلی خلاصه تر از همیشه بنویسم بلکه بتونه درک روشنی از قیف بازاریابی محتوایی به شما بده. اگر بخوایم یه مرور کوتاه کنیم از مواردی که گفتیم یکیش اینه که:

 قیف محتوا یه ابزار مهمه که به ما کمک می‌کنه تا مسیری که مشتری از اولین لحظه‌ای که با سایت شما آشنا می‌شه تا لحظه‌ای که خرید انجام می‌ده رو براتون ترسیم می‌کنه.

دومیش هم اینه که:

مشتری که رسیده به این مرحله آخر و خرید کرده، اصلاحاً یه مشتری تبدیل شده است.

همینطور توضیح هم دادیم که کاربرد و مزیت قیف بازاریابی محتوایی اینه که به شما کمک کنه تا ببینید تو کدوم مرحله یه نقصی هست که باعث می‌شه شما نرخ تبدیل خوبی نگیرید.

امیدواریم که از این مقاله لذت برده باشید. با ما همراه باشید چرا که تو مقاله بعدی قراره به سوال چگونه یک قیف بازاریابی محتوایی موفق بسازیم؟ بپردازیم. تا بعد!