You are currently viewing شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یا Key Performance Indicator چیست؟

شاخص کلیدی عملکرد (KPI) یا Key Performance Indicator چیست؟


بارگذاری…

شاخص‌های کلیدی عملکرد (KPI) معیارهای تجاری قابل اندازه‌گیری هستند که مدیران شرکت و سایر مدیران از آنها برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عواملی که برای موفقیت یک سازمان حیاتی تلقی می‌شوند، استفاده می‌کنند. KPIهای مؤثر بر روی فرآیندها و عملکردهای تجاری تمرکز می‌کنند که مدیریت ارشد آنها را برای اندازه‌گیری پیشرفت به سمت دستیابی به اهداف استراتژیک و اهداف عملکرد مهم می‌داند. از نقطه نظر عملکردی، شاخص‌های کلیدی عملکرد طیف گسترده‌ای از معیارهای مالی، بازاریابی، فروش، خدمات مشتری، تولید و زنجیره تامین را در بر می‌گیرد. اگر شما هم می‌خواهید با KPI آشنا شوید به شما پیشنهاد می‌کنم که تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید، زیرا قصد داریم  شما را با تعریف شاخص کلیدی عملکرد چیست و نحوه نوشتن شاخص های کلیدی عملکرد آشنا کنیم.

KPI چیست؟

شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) شاخص‌های قابل‌ توجه و قابل اندازه‌گیری پیشرفت به سمت یک نتیجه در نظر گرفته شده هستند. آنها تمرکز خود را برای بهبود استراتژیک و عملیاتی فراهم می‌کنند، مبنای تحلیلی برای تصمیم‌گیری ایجاد می‌کنند و به توجه بیشتر به آنچه مهم است توجه می‌کند. همچنین شاخص‌های کلیدی عملکرد به سازمانها کمک می‌کنند تا نقاط قوت و ضعف را شناسایی کنند، تصمیمات محور داده را بگیرند و عملکرد را بهینه کنند. با نظارت بر KPI‌ها، سازمان‌ها می‌توانند زمینه‌های قدرت و ضعف را شناسایی کنند، تصمیمات محور داده را بگیرند و برای بهینه سازی عملکرد اقداماتی انجام دهند.

چگونه سازمان ها از شاخص های کلیدی عملکرد استفاده می کنند؟

شاخص های کلیدی عملکرد از سازمانی به سازمان دیگر بسته به اولویت‌های کسب و کار متفاوت است. به عنوان مثال، یکی از شاخص‌های کلیدی عملکرد برای یک شرکت دولتی ممکن است قیمت سهام آن باشد، در حالی که یک KPI برای یک شرکت راه‌اندازی خصوصی ممکن است تعداد مشتریان جدیدی باشد که در هر سه ماهه اضافه می شوند. حتی رقبای مستقیم در یک صنعت احتمالاً مجموعه‌های مختلف KPI را که متناسب با استراتژی‌های کسب‌وکار و فلسفه‌ های مدیریتی آن‌ها هستند، نظارت می ‌کنند. واحدها و بخش‌های تجاری مختلف نیز معمولاً با شاخص‌های KPI خود اندازه‌گیری می‌شوند که منجر به ترکیبی از شاخص‌‌های عملکرد در سراسر یک سازمان می‌شوند.

اهمیت شاخص های کلیدی عملکرد

شاخص‌های کلیدی عملکرد به دلایل مختلفی می‌توانند برای یک سازمان سودآور و حیاتی باشند که در ادامه برخی از آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

  • شاخص های کلیدی عملکرد بر عملکرد یک کسب و کار تمرکز دارند. بدون KPI برای مدیران سازمان سخت است که آن را به روشی معنادار ارزیابی و سپس تغییرات عملیاتی را برای رسیدگی به مسائل عملکرد ایجاد کنند.
  • تمرکز کارکنان بر روی ابتکارات تجاری و وظایفی که برای موفقیت سازمانی مهم هستند، بدون KPI‌های تعیین شده برای تقویت اهمیت و ارزش آن فعالیت‌ها، چالش‌برانگیز خواهد بود.
  • شاخص های کلیدی عملکرد می‌توانند به نتایج آتی اشاره کنند و به مدیران هشدارهای اولیه در مورد مشکلات احتمالی کسب‌وکار یا راهنمایی‌های قبلی درباره فرصت‌ها برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه ارائه کنند

بیشتر بخوانید: آموزش تغییر نام نویسنده مطلب در وردپرس | کامل و تصویری 

مزایای شاخص های کلیدی عملکرد

اجرای KPI‌ها مزیت های بسیار زیادی برای یک سازمان خواهد داشت. آنها شامل تقویت مشارکت کارمندان، هماهنگی تیم شما با مأموریت سازمان و بهبود مسئولیت‌پذیری می‌شوند.

– تعامل کارمندان را بهبود می‌بخشد

شاخص های کلیدی عملکرد کارمندان را متحد می‌کنند تا در جهت یک هدف مشترک تلاش کنند. این شاخص‌ها، چه فردی و چه سازمانی، مکانیسم مفیدی برای اندازه گیری عملکرد هستند که رابطه مستقیم با تعامل کارمندان دارند.

– هدف و فرهنگ شما را به هم متصل می‌کند

KPIهای شما باید به مأموریت سازمان شما متصل شوند. رسیدن به یک درآمد بالا یک مأموریت نیست و این چیزی نیست که کارمندان در سطح عمیق‌تری با آنها ارتباط برقرار کنند. هدف شما باید کارمندان را ترغیب کند تا هر روز با احساس بهتری کار کنند. باید یک ارتباط مستقیم بین مأموریت و KPI‌های شما وجود داشته باشد تا کارمندان احساس کنند که کارشان در دستیابی به هر دو هدفمند است.

انواع KPI

انواع مختلفی از KPI وجود دارد که می‌توانید برای اندازه گیری عملکرد سازمان خود استفاده کنید. در ادامه برخی از آنها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

 KPI فروش

KPI‌های فروش برای ردیابی عملکرد فروش شما استفاده می‌شود. آنها می‌توانند شامل معیارهایی از قبیل درآمد، هزینه خرید مشتری، میانگین ارزش خرید، نرخ نگهدارنده و موارد دیگر باشند.

KPI بازاریابی

شاخص های کلیدی عملکرد بازاریابی بیشتر بر ارزیابی اثربخشی کمپین های بازاریابی خود تمرکز می‌کنند. آنها می‌توانند شامل معیارهایی مانند بازدید کنندگان وب سایت، نرخ تبدیل، تعامل در رسانه های اجتماعی و موارد دیگر نیز باشند.

شاخص های کلیدی عملکرد مالی

KPI های مالی بر معیارهای مالی مانند رشد درآمد، سودآوری، بازده سرمایه گذاری و جریان نقدی تمرکز می‌کنند.

– شاخص های کلیدی عملکرد عملیاتی

KPI‌های عملیاتی کارآیی عملیات و فرآیندهای عملیاتی خود را اندازه گیری می‌کنند. آنها می‌توانند شامل معیارهای مربوط به تولید، کنترل کیفیت و مدیریت موجودی باشند.

توسعه شاخص های کلیدی عملکرد

روند ایجاد KPI مناسب شامل چندین مرحله است ، اما بیشتر سازمان‌ها به طور معمول از رویکرد زیر استفاده می‌کنند:

  • اهداف استراتژیک را تعیین کنید: اهداف اصلی استراتژیک سازمان یا بخش را قبل از تولید KPI برای آن تعیین کنید. نتایج مورد انتظار را که به دستیابی به آن اهداف تجاری کمک می‌کند، توصیف کنید.
  • اقدامات عملکرد متناوب را تشخیص دهید: سعی کنید معیارهای عملکرد متناوب را پیدا کنید که می‌تواند برای دستیابی به نتایج مورد نظر استفاده شود. به عنوان مثال، این شرکت باید بپرسد که از معیارهای اضافی برای ارزیابی توسعه استفاده می‌شود.
  • بهترین KPIهای مناسب را انتخاب کنید: تصمیم بگیرید که KPIها برای دستیابی به هر نتیجه مورد نظر مناسب‌ترین هستند. پس از شناسایی، باید از این معیارها استفاده شود زیرا آنها پیشرفت را به سمت هدف مورد نظر نشان می‌دهند.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با افزونه All in One SEO Pack 

چگونه یک استراتژی KPI موجود را بهبود دهیم؟

شما می‌توانید از اقدامات زیر برای اطمینان از استفاده مؤثر از KPI بهره‌مند شوید:

  • مهم ترین KPI ها را انتخاب کنید: برای اطمینان از اندازه گیری مهم‌ترین عناصر باید از تعادل شاخص‌های پیشرو و عقب مانده استفاده شود. شاخص‌های عقب‌افتاده درک نتایج را در طول زمان آسان‌‌تر می‌کنند، مانند فروش در 30 روز گذشته، در حالی که از پیش‌بینی‌های مبتنی بر داده استفاده می‌کنند.شاخص های پیشرو سازمان ها را قادر می‌سازد تا در استراتژی خود تغییراتی ایجاد کنند تا به نتایج بهتر و دست‌یافتنی دست یابند.
  • فرهنگ مبتنی بر KPI را ایجاد کنید: اگر مردم ندانند چه چیزی را نشان می‌دهند و چگونه از آنها استفاده کنند، KPIها بی فایده هستند. برای اطمینان از اینکه همه در جهت اهداف استراتژیک کار می‌کنند، سواد داده باید در سراسر سازمان افزایش یابد. شرکت‌ها باید از بهترین نرم‌افزار هوش تجاری در کلاس خود استفاده کنند، کارگران را آموزش دهند و KPI های مربوطه را به آنها ارائه دهند تا تصمیم‌‌گیری را که به نفع کسب‌وکار است تضمین کنند.
  • تکرار کنید: مهم است که با به‌روزرسانی شاخص‌های عملکرد کلیدی در پاسخ به تغییرات بازار، مشتری و سازمان، به‌روز باشید. شرکت‌ها باید به طور منظم KPIها را بررسی کنند، عملکرد را به دقت ارزیابی تا هر گونه پیشرفت مورد نیاز را شناسایی کنند و تغییراتی که انجام می دهند را افشا کنند تا تیم ها دائماً به سرعت عمل نمایند.
  • منابع داده را ارزیابی کنید: منابع داده و تکنیک های جمع‌آوری داده مورد استفاده برای ایجاد KPI های فعلی را مرور کنید. سازمان‌ها باید ارزیابی کنند که آیا تغییراتی وجود دارد که می‌توانند انجام دهند تا از جمع آوری دقیق و به موقع داده‌ها اطمینان حاصل کنند.

نحوه اندازه گیری شاخص های کلیدی عملکرد

در زیر شما را با برخی از بهترین روش‌ها برای اندازه‌گیری شاخص‌ های کلیدی عملکرد آشنا خواهیم کرد:

– ابزارهای اندازه گیری KPI را شناسایی کنید: در بیشتر شرکت‌ها، شاخص های کلیدی عملکرد به صورت خودکار توسط تجزیه و تحلیل تجاری و ابزارهای گزارش ‌دهی ردیابی می‌شوند که داده‌های مرتبط را از سیستم‌های عملیاتی جمع‌ آوری و گزارش‌های KPI را در سطوح عملکرد اندازه‌گیری شده ایجاد می‌کنند.

– تجسم داده ها را از طریق داشبورد ارائه دهید: به طور فزاینده ، نتایج KPI در مورد داشبوردهای اطلاعاتی تجاری یا کارت امتیازی عملکردی که اغلب شامل نمودارها و سایر تجسم داده‌ها هستند. با امکان پایین آمدن به داده های عملکرد برای تجزیه و تحلیل بیشتر به مدیران ارائه می‌شود.

– نمای گسترده تری از عملکرد ارائه دهید: KPI های متعدد همچنین زیربنای چارچوب‌های کارت امتیازی متعادل که مجموعه‌ای از معیارها را جمع می‌کنند تا دید گسترده تری از عملکرد کسب و کار فراتر از درآمد عملیاتی و سایر اندازه‌گیری‌های مالی مشترک ارائه دهند.

– گزارش های استاندارد و سفارشی ایجاد کنید: استفاده از نرم‌افزار KPI با هر دو گزارش استاندارد و سفارشی می‌تواند مفید باشد. به طور مداوم KPI‌ها را ارزیابی کنید. مدیران باید به طور مداوم شاخص های کلیدی عملکرد را ارزیابی کنند تا اطمینان حاصل کنند که هنوز هم مرتبط هستند و با اولویت‌های عملیات تجاری مطابقت دارند.

سوالات متداول

تفاوت OKR با KPI چیست؟

OKR به شما کمک می کنند تا از وضعیت موجود خارج و به یک قلمرو جدید هدایت شوید در حالی که KPI موفقیت، کمیت و کیفیت یک فرایند را اندازه گیری می کند.

چرا KPI ها مهم هستند؟

شاخص کلیدی عملکرد مهم است زیرا مدیران شرکت و سایر مدیران از آنها برای ردیابی و تجزیه و تحلیل عواملی که برای موفقیت یک سازمان حیاتی تلقی می ‌شوند، استفاده می‌ کنند.

جمع بندی

به طور کلی شاخص کلیدی عملکرد یک متریک قابل اندازه‌گیری و قابل اندازه‌گیری که برای پیگیری پیشرفت به سمت یک هدف یا هدف خاص استفاده می‌شود. ما در این مطلب شما را با تعریف شاخص کلیدی عملکرد چیست و اهمیت های آن آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.