You are currently viewing تفاوت های آنالیتیکس Universal و GA4 (مقایسه جامع)

تفاوت های آنالیتیکس Universal و GA4 (مقایسه جامع)


بارگذاری…

آیا با تفاوت های آنالیتیکس Universal و GA4 آشنایی دارید و می‌دانید چه کاربردهایی دارند؟ در واقع GA4 آخرین نسخه گوگل آنالیتیکس است و به زودی جایگزین یونیورسال آنالیتیکس خواهد شد. در نسخه جدید، گزارش‌ها، معیارها، سیستم‌های ردیابی و موارد دیگر را دریافت می‌کنید که این‌ها به بهبود عملکرد سایت شما کمک خواهند کرد. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم به مقایسه گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 بپردازیم. امیدواریم تا انتهای این آموزش نوین وردپرس را همراهی کنید.

بررسی گوگل آنالیتیکس 4 با گوگل آنالیتیکس یونیورسال

قبل از اینکه بخواهیم شما را با فرق گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 آشنا کنیم بهتر است در خصوص هریک از این ابزارها اطلاعاتی کسب کنید.

Google Analytics 4 که به GA4 معروف است نسل جدید پلتفرم تحلیلی معروف گوگل است. این برای ردیابی وب‌سایت و برنامه‌های وردپرس شما در همان ویژگی طراحی شده است. این ابزار تصویر بهتری از حرکات مشتری در چندین کانال و دستگاه دریافت خواهید کرد. این همچنین حریم خصوصی داده‌های بهتری را برای کاربران ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر،Universal Analytics (UA) نسخه قبلی گوگل آنالیتیکس است که این در سال 2012 معرفی شد و احتمالاً نسخه‌ای است که امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها برای ردیابی ترافیک وب‌سایت خود از آن استفاده می‌کنند.

با‌این‌حال، یونیورسال آنالیتیکس در 1 ژوئیه 2023 کارخود را به اتمام رساند. این بدان معنی است که دیگر بازدیدکنندگان شما را پس از آن ردیابی نخواهد کرد و گوگل ویژگی‌های جدیدی را برای آن پشتیبانی یا معرفی نخواهد کرد. به همین دلیل مهم است که در اسرع وقت به Google Analytics 4 بروید. به این ترتیب، از داده‌های خود محافظت و سوابق تاریخی برای مقایسه با زمانی که UA غیرفعال می‌شود، خواهید داشت. در ادامه شما را با تفاوت گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 آشنا خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید: آموزش کار با افزونه مداد زرد Yellow Pencil 

فرق‌ها و تفاوت های آنالیتیکس Universal و GA4

این دو ابزار تفاوت‌های مختلفی با یکدیگر دارند که درادامه مطلب سعی می کنیم برخی از آن‌ها را به شما عزیزان معرفی کنیم. بنابراین با ما همراه باشید تا شما را با تفاوت گوگل آنالیتیکس 4 با گوگل آنالیتیکس یونیورسال آشنا کنیم.

– رابط گزارش تغییر یافته

یکی از تفاوت های گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 رابط گزارش جدید آنها است. در GA4، اکثر گزارش‌ها جایگزین یا تغییر نام داده‌اند. یکی از دلایل این امر این است که آخرین نسخه تجزیه و تحلیل از مدل اندازه‌گیری متفاوتی در مقایسه با Universal Analytics استفاده می‌کند. برای مثال، شما در GA4 گزارشات جدیدی همچون Engagement و Retention را مشاهده خواهید کرد:

از طرف دیگر، یونیورسال آنالیتیکس رابط گزارش‌دهی کاملا متفاوتی را ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، تمام گزارش‌ها با هم در 5 دسته اصلی همچون به موقع، تحصیل، رفتار، تبدیل‌ها و.. گروه‌بندی می‌شوند که می‌توانید هر یک از این موارد را در منوی سمت چپ داشبورد اصلی GA4 مشاهده کنید:

با این حال، درک این گزارش‌ها و پیداکردن بینش در مورد ترافیک وب‌سایت خود برای مبتدیان می‌تواند سخت و پیچیده باشد.

یک راه ساده‌تر برای به دست آوردن اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم‌گیری، استفاده از ابزار MonsterInsights است. درواقع این بهترین افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس است که یک رابط گزارش‌دهی مبتدی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید بدون نگرانی در مورد پیمایش گزارش‌های پیچیده گوگل آنالیتیکس، داده‌های مهم را در داشبورد وردپرس خود مشاهده کنید.

– جمع‌آوری و پردازش داده‌های وب‌سایت

یکی دیگر از تفاوت های عمده بین GA4 و Universal Analytics نحوه عملکرد آنها هنگام جمع آوری و پردازش داده های وب سایت شما است. ابزار گوگل آنالیتیکس یونیورسال از یک مدل اندازه گیری بر اساس جلسات و بازدید از صفحه استفاده می کند. در حالی که GA4 از یک مدل مبتنی بر رویداد برای ردیابی داده های شما استفاده می کند.

جلسات می‌‌تواند داده‌ها را به یک فرد مرتبط و آنها را به صورت خاص در تعامل با سایت شما ردیابی کند. داده‌های رویداد ناشناس هستند و به جای اینکه کاربران خاص آن اقدامات را انجام دهند، اهمیت به اقدامات خاصی داده می‌شود. این به شما امکان می‌دهد تا چندین دستگاه را به طور دقیق ردیابی کنید.

همچنین فعال کردن ویژگی‌‌های اندازه‌گیری پیشرفته در Google Analytics 4 را آسان‌تر می‌کند. به عنوان مثال، می‌توانید با کلیک روی یک سوئیچ در GA4، پیگیری کلیک بر روی لینک خروجی و عمق پیمایش را تنظیم کنید.

بیشتر بخوانید: تفاوت افزونه رایگان و پولی وردپرس 

– بدون نرخ پرش و معیارهای گزارش‌دهی جدید

با  Google Analytics 4 معیارهای جدیدی را همراه با گزارش‌های جدید دریافت خواهید کرد و بلافاصله متوجه خواهید شد که هیچ معیاری برای نرخ پرش در Google Analytics 4 وجود ندارد. نرخ پرش به شما تعداد کاربرانی که وب‌سایت شما را بدون تعامل مانند کلیک کردن بر روی لینک، ثبت نام در خبرنامه یا خرید یک محصول ترک کرده‌اند، نشان می‌دهد.

در عوض، GA4 معیار جدیدی به نام «جلسات درگیر برای هر کاربر» را به شما نشان می‌‌دهد. در واقع نمایش می‌دهد که چند نفر با محتوای شما تعامل داشته‌اند. این شامل جلساتی است که در آن کاربر به مدت 10 ثانیه یا بیشتر در یک صفحه می ماند، 1 یا چند رویداد را راه‌اندازی می‌کند و یا کاربر 2 یا چند صفحه را مشاهده می‌کند.

علاوه بر این، GA4 همچنین معیارهای جدید بیشتری را در گزارش Engagement ارائه می‌دهد. به عنوان مثال، یک معیار میانگین زمان تعامل وجود دارد که در گذشته میانگین مدت جلسه در Universal Analytics بود.

یکی دیگر از معیارهای جدیدی که در GA4 پیدا خواهید کرد، صفحات و صفحه نمایش است. این صفحه‌ها و صفحه‌‌های برنامه‌ای را نشان می‌دهد که بیشترین ترافیک را در وب‌سایت شما دارند. سپس شما می‌توانید این داده‌ها را در گوگل آنالیتیکس یونیورسال در زیر گزارش صفحه‌های فرود برتر پیدا کنید.

– گوگل آنالیتیکس 4 تبدیل فرم‌ها را ردیابی نمی‌کند

یکی دیگر از تفاوت‌های آنالیتیکس Universal و GA4 این است که گوگل آنالیتیکس 4 تبدیل فرم‌ها را پیگیری نمی‌کند. همانطور که می‌دانید فرم‌ها برای هر نوع کسب‌و‌کاری بسیار مهم و مفید هستند. آن‌ها به کاربران اجازه می‌دهند با شما در تماس باشند، بازخورد ارائه دهند و سوالات خود را حل کنند. ردیابی فرم وردپرس خود در گوگل آنالیتیکس به شما کمک می‌کند تا مشاهده کنید کدام فرم بهتر عمل می‌کند. با‌این‌حال، راه‌اندازی ردیابی تبدیل فرم در گوگل آنالیتیکس 4 نیازمند افزودن کد سفارشی است. اگر توسعه‌دهنده نیستید، این می‌تواند بسیار مشکل باشد. کوچکترین اشتباهی می‌تواند ردیابی شما را مختل و وب‌سایت شما را خراب کند.

– اهداف Universal Analytics با رویدادها جایگزین می‌شوند

در یونیورسال آنالیتیکس، می‌توانید تعاملات مختلف کاربر را با استفاده از اهداف ثبت کنید. شما 4 نوع هدف در این ابزار دریافت می‌کنید که عبارتند از:

  • مقصد: می‌توانید هدف مقصد تعیین کنید تا زمانی‌که کاربر به یک صفحه خاص می‌رسد، مانند صفحه تشکر یا صفحه فرود محصول که آن را ردیابی کند.
  • مدت زمان: این هدف به شما کمک می‌کند تا مشاهده کنید که افراد قبل از خروج چقدر در وب سایت شما باقی می‌مانند.
  • صفحات در هر بازدید: استفاده از اهداف صفحات در هر بازدید به شما این امکان را می‌دهد که تعداد صفحاتی را که بازدیدکننده مشاهده می‌کند قبل از ترک سایت خود پیدا کنید.
  • رویداد: با کمک رویدادها، می‌توانید تعاملات کاربران در سایت خود را که Universal Analytics به طور پیش‌فرض ردیابی نمی‌کند، پیگیری کنید.

با‌این‌حال، گوگل آنالیتیکس 4 این اهداف را با رویدادها جایگزین می‌کند. به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه آنلاین دارید، می‌توانید رویدادها را برای ردیابی تعاملات و تعداد افرادی که جزئیات پرداخت و اطلاعات ارسال را وارد می‌ کنند، فعال کنید.

بیشتر بخوانید: الگوریتم تازگی محتوا و یا Freshness Algorithm گوگل چیست؟ 

– انجام تجزیه و تحلیل پیشرفته در گوگل آنالیتیکس 4

تفاوت دیگر بین هر دو پلتفرم تجزیه و تحلیل، سطح تجزیه و تحلیل پیشرفته‌ای است که می‌توانید در Google Analytics 4 انجام دهید. در Universal Analytics شما می‌توانید گزارش‌های سفارشی ایجاد و از ابعاد ثانویه برای کشف بینش‌ها استفاده کنید.

شما الگوهای از پیش‌ساخته‌شده‌ای برای تحلیل‌های مختلفی که می‌خواهید انجام دهید یا اگر می‌خواهید یک گزارش سفارشی تنظیم کنید، دریافت می‌کنید. بعنوان مثال، می‌توانید از الگوی کاوش «قیف» برای مشاهده حرکت مشتریان خود قبل از خرید استفاده کنید. علاوه بر این، گزارش‌های کاوش GA4 گزینه‌های متعددی را برای افزودن بخش‌ها، ابعاد و معیارهای مختلف به گزارش‌های سفارشی شما ارائه می‌دهند.

سوالات متداول

گوگل آنالیتیکس Universal بهتر است یا GA4؟

با توجه به بررسی‌های انجام شده GA4 گزینه‌ها و قابلیت‌های بهتری را نسبت به Universal ارائه می‌دهد.

تفاوت اصلی گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 چیست؟

جمع‌بندی

گوگل انواع ابزارهای آنلاین را برای بهبود وب‌سایت‌ها ارائه می‌دهد که گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 دمو مورد از بهترین آن‌ها محسوب می‌‌شود. به همین منظور ما در این مطلب به مقایسه گوگل آنالیتیکس Universal و GA4 پرداختیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: wpbeginner