You are currently viewing تجربه کاربری چیست؛ همه چیز درباره UX

تجربه کاربری چیست؛ همه چیز درباره UX


بارگذاری…

تجربه کاربری یا User Experience چیست؟ طراحی تجربه کاربری (UX) فرآیندی است که تیم‌های طراحی از آن برای ایجاد محصولاتی استفاده می ‌کنند که تجربیات معنادار و مرتبطی را به کاربران ارائه می‌ دهند. طراحی UX شامل طراحی کل فرآیند به دست آوردن و یکپارچه سازی محصول، از جمله جنبه های نام تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد است. تجربه کاربری مناسب نه تنها شامل سهولت استفاده از وب است، بلکه طراحی تجربیات دیگر مرتبط با محصول نیز می باشد. اولین راهکار برای رسیدن به یک تجربه کاربری عالی، برآورده کردن دقیق نیازهای مشتری به ساده ترین شکل ممکن است. به عنوان مثال: اگر شما صاحب یک فروشگاه آنلاین هستید، زمانی که مشتری وارد سایت شما می شود باید بتواند بدون هیچ مزاحمت و پیچیدگی هر محصولی که می خواهد را به سبدخرید خود اضافه کند. در ادامه همراه ما باشید تاشما را با تعریف UX چیست و تجربه کاربری آشنا کنیم.

تجربه کاربری UX چیست؟

تجربه کاربری به هرگونه تعامل کاربر با محصول یا خدمات شما اشاره دارد. طراحی UX تک تک عناصری را که این تجربه را شکل می دهند، احساس کاربر را در نظر می ‌گیرد و اینکه کاربر چقدر راحت می ‌تواند به آنچه که می خواهد برسد را تعیین می کند. در واقع؛ تجربه کاربری مناسب یعنی اینکه وب سایت شما به گونه ای طراحی شده باشد که کاربر بتواند از تمامی بخش های آن به سادگی استفاده کند و از ظاهر آن نیز لذت ببرد. البته ترجبه کاربری فقط مختص وب سایت نیست و شامل تمامی برنامه ها و نرم افزارهایی است که کاربران قصد دارند از خدمات آن استفاده کنند.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه های ایمیل مارکتینگ وردپرس 

طراحی UX و UI

طراحی رابط کاربری یا همان UI مربوط به تمام عناصر بصری و تعاملی یک رابط محصول است که همه چیز را از تایپوگرافی و پالت های رنگ گرفته تا انیمیشن ها و نقاط لمس ناوبری (مانند دکمه ها و نوارهای اسکرول) را پوشش می دهد. هر دوی UX و UI به شما کمک می کنند تا بتوانید طرحی های چشم نوازی ایجاد تا به بهبدو تجربه کلی کاربران کمک کند.

 طراحان UX به دنبال این هستند که محصولات، خدمات و فناوری های روزمره را تا حد امکان کاربر پسند و در دسترس کاربران قرار دهند. آنها از تفکر طراحی برای تطبیق خواسته های کاربر با امکان سنجی فنی و قابلیت تجاری استفاده می کنند. یک طراح UX به کل فرآیند به دست آوردن و یکپارچه سازی یک محصول، از جمله جنبه های نام تجاری، طراحی، قابلیت استفاده و عملکرد، توجه دارد.

بیشتر بخوانید: E.A.T چیست و چه تاثیری در رتبه‌بندی سایت‌ها دارد

طراحان فقط بر ایجاد محصولات قابل استفاده تمرکز نمی کنند. آنها بر جنبه های دیگر تجربه کاربر مانند لذت، کارایی و سرگرمی نیز تمرکز می کنند. در نتیجه هیچ تعریف واحدی از تجربه کاربری خوب وجود ندارد. در عوض، یک تجربه کاربری خوب نیازهای کاربر خاص را در زمینه خاصی که از محصول استفاده می کند، برآورده می کند.

مفهوم User Experience چیست؟

User Experience به معنای تجربه کاربری نیز می باشد. به عبارت ساده، طراحی تجربه کاربری فرآیند برنامه ریزی تجربه ای است که یک فرد هنگام تعامل با یک محصول دارد. تجربه کاربری (UX) به سفر کاربر هنگام تعامل با یک محصول یا خدمات اشاره دارد. طراحی UX فرآیند ایجاد محصولات یا خدماتی است که تجربیات معنی‌داری را برای کاربران فراهم می‌کند که شامل بسیاری از حوزه‌های مختلف توسعه محصول از جمله برندسازی، قابلیت استفاده، عملکرد و طراحی است. هدف اصلی یک طراح UX این است که هر کاربر تعامل مثبتی با یک محصول یا خدمات داشته باشد.

منظور از طراحی تجربه کاربر چیست؟

از سوی دیگر، طراحی UI به رابط های واقعی اشاره دارد که کاربران با آن درگیر هستند. فرآیند طراحی رابط کاربری ممکن است شامل دکمه‌ها یا ویجت‌ها، متن، تصاویر، لغزنده و سایر عناصر تعاملی باشد. طراحان رابط کاربری اطمینان حاصل می کنند که هر عنصر بصری، انتقال و انیمیشن موجود در یک محصول یا خدمات، زمینه را برای یک تجربه مثبت و روان آماده می کند.

بیشتر بخوانید: آموزش روش های حذف یک صفحه سایت از نتایج گوگل 

یک طراح UX چه کاری انجام می دهد؟

به طور خاص، مسئولیت‌های طراح UX شامل توسعه استراتژی، آزمایش، پیاده‌سازی و تجزیه و تحلیل محصولات،خدمات و طرح‌های کلی آنها است.

– استراتژی محتوا: استراتژی محتوا بر برنامه ریزی، ایجاد و اجرای محتوا متمرکز است که می تواند شامل متن، تصاویر و عناصر چند رسانه ای در یک صفحه یا در یک برنامه باشد.

– تست و نمونه سازی: تست و نمونه سازی بخش های مهمی از فرآیند طراحی UX بشمار می روند.

– هماهنگی و تحلیل: به طور معمول، طراحان UX با یک تیم طراحی گسترده تر برای ایجاد محصولات و خدمات برای یک سازمان کار می کنند. این فرآیند شامل برنامه ریزی، توسعه استراتژی، اجرا و تجزیه و تحلیل پروژه ها پس از اجرا می باشد.

سوالات متداول

پورتفولیو ux چیست ؟

پورتفولیو ux توسط طراحان برای به نمایش گذاشتن مهارت ها و دانش خود، برای استخدام استفاده می شود. آنها شامل مطالعات موردی پروژه های گذشته هستند که نشان می دهد آنها چه کاری انجام داده اند و چگونه کار می کنند.

تفاوت تجربه کاربری و رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری تا حدودی با تجربه کاربری تفاوت دارد، زیرا بر تعامل انسان و کامپیوتر تمرکز می کند. این می تواند هر چیزی باشد، از صفحه وب دسکتاپ گرفته تا قابلیت استفاده از صفحه برنامه در یک دستگاه دستی. در مقابل تجربه کاربری فقط بر روی رابط یک محصول تمرکز می ‌کنند، نه جریان بین رابط‌ها یا تجربه کاربر

جمع‌بندی

تجربه کاربری (UX) رابطه بین یک محصول و شخصی است که از آن استفاده می کند. طراحی UX بر ساخت محصولاتی تمرکز دارد که افراد می توانند به راحتی از آنها استفاده کنند و از استفاده از آنها لذت ببرند. امیدوارم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: careerfoundry