You are currently viewing تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click چیست؟

تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click چیست؟


فعالیت در دنیای دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات آنلاین شما را با کلمات مخففی مانند: CPC, PPC, CTR و موارد دیگر در تبلیغات کلیکی رو به رو میکند. PPC در کنار سئو میتواند باعث افزایش بازدید سایت شما شود. اما PPC چیست؟ در این مطلب تمام نکات راجع به PPC گفته شده است. دانسته هایتان راجع به تبلیغات را بیشتر کنید!!
تبلیغات کلیکی یا (PPC (Pay Per Click نوعی از تبلیغات دیجیتال است. در این تبلیغات هر زمان کاربر بر لینک تبلیغاتی کلیک کند برای شما هزینه‌ای‌ منظور می‌شود. این هزینه از بودجه‌ای که برای کمپین تبلیغاتی‌ در پنل کاربری ایجاد کرده‌اید، کسر می‌شود.
در تبلیغات کلیکی وقتی کلمه‌ای را در موتور جستجوی گوگل سرچ می‌کنید، ممکن است نام سایت یا فروشگاهی را در بالای صفحه با برچسب Sponsored ببینید. این آدرس‌های اینترنتی، تبلیغات کلیکی گوگل ادز هستند.

تبلیغات کلیکی (PPC) چیست؟

PPC مخفف Pay Per Click و به معنی پرداخت هزینه ایی به ازای هر کلیک است. همانطور که میدانید هزینه های تبلیغات در گوگل به صورت کلیکی از حساب شما کم میشود. یعنی زمانی شما یک هزینه را میپردازید که کاربر یک کلیک بروی تبلیغات شما کرده باشد. این هزینه را CPC میگویند.
PPC روشی است که شما, برای وبسایت خود بازدید کننده میخرید و این هزینه را به موتور های جستجو میدهید. مبلغی که به صورت مزایده از میان رقبای خود تعیین میکنید و رتبه خود را از دیگر رقبا بالاتر میبرید.

تبلیغات کلیکی یا (PPC) با مفهوم دیگر بازاریابی دیجیتال، یعنی CPC ارتباط نزدیکی دارد. هزینه به‌ازای هر کلیک(Cost Per Click) مبلغی است که برای هر بار کلیک تبلیغتان می‌پردازید. بنابراین (PPC) و (CPC) با هم فرق دارند؛ اولی به نوع تبلیغات و دومی به روش احتساب هزینه اشاره دارد.

چرا تبلیغات کلیکی مهم است؟

تبلیغات PPC تبلیغات هدفمندی است که می‌تواند باعث رشد سریع کسب‌وکار شود. با این تبلیغات می‌توانید بر جنبه‌های مختلف آگهی خود، نظیر هدف‌گذاری، هزینه‌ها و… به طور کامل نظارت داشته باشید. دلایل دیگر اهمیت این تبلیغات عبارت‌اند از:

هدفمندی قوی تبلیغات کلیکی (PPC)

با این تبلیغات جذب مخاطبان و مشتریان موردنظر آسان است. می‌توانید طبق اهداف و استراتژی‌هایتان آنها را پیدا و جذب کنید. این ویژگی برای سازمان‌هایی که به نحوه هزینه‌کرد بودجه خود توجه می‌کنند، اهمیت زیادی دارد.

برای مثال در تبلیغات گوگل ادز هدف‌گذاری به چند شکل انجام می‌شود. دررابطه‌با مخاطبان، شما می‌توانید ویژگی کاربران دلخواه خود، سن، جنس، علایق و عادات آنها و… را تعیین کنید تا گوگل تبلیغتان را به این دسته افراد نشان دهد.
درباره محتوا نیز گزینه‌های هدف‌گذاری زیادی در اختیار دارید. در این بخش می‌توانید تبلیغات را با سفارشی‌سازی در بخش‌هایی مثل موضوع، وب‌سایت‌های مرتبط و کلمات کلیدی به بهترین شکل منتشر کنید.

به علت تحریم بودن، امکان استفاده از تمامی پلتفرم‌های تبلیغات کلیکی و قابلیت‌های آنها در کشور وجود ندارد. اما در حال حاضر بعضی از شرکت‌های ایرانی نظیر افراک آماده ارائه خدمات تبلیغات گوگل ادز به هم‌وطنان عزیز هستند.

نتیجه سریع با تبلیغات کلیکی

دستیابی به نتایج در تبلیغات کلیکی خیلی سریع اتفاق می‌افتد. این تبلیغات کاربران ارزشمند را از همان شروع راه‌اندازی کمپین روانه سایت می‌کند؛ اتفاقی که در سئو سخت و زمان‌بر است.

مقرون‌به‌صرفه‌ بودن تبلیغات (PPC)

تبلیغات کلیکی از جمله PPC گوگل‌ ادز برای خیلی از کسب‌وکارها بهترین گزینه است. باتوجه‌به اینکه این تبلیغات هدفمند و هوشمند است و از هدررفتن بودجه در آن جلوگیری می‌شود، باید آن را مقرون‌به‌صرفه دانست.

ردگیری و ارزیابی آسان

در تبلیغات کلیکی ردگیری و ارزیابی عملکردها آسان است. برخلاف تبلیغات سنتی در این تبلیغات جزئی‌ترین شاخص‌ها نیز قابل‌بررسی است. شما می‌توانید تعداد بازدیدها، نرخ کلیک‌ها و… مربوط به تبلیغ کلیکی خود را به دست آورید، موضوعی که مشابهش در یک تبلیغ محیطی وجود ندارد.

این ویژگی در تبلیغات کلیکی امکان عکس‌العمل سریع و تصمیم‌گیری به‌موقع را فراهم می‌کند. این‌گونه هیچ‌وقت از اهداف خود دور نمی‌شوید و همواره در مسیر استراتژی‌های تعیینی حرکت می‌کنید.

مدیریت و ایجاد تغییرات سریع

در تبلیغات کلیکی دست شما برای اعمال تغییرات مختلف باز است. می‌توانید بودجه را باتوجه‌به اهداف و استراتژی‌های جدید کاهش یا افزایش دهید و در لحظه تغییرات را مشاهده کنید.

آگاهی از برند (Brand Awareness)

در تبلیغات کلیکی حتی اگر کاربر بر آگهی کلیک هم نکند، باز هم سود کرده‌اید؛ این‌گونه نام، برند و پیامتان در بین سایت‌های دیگر برجسته می‌شود. بدین ترتیب مخاطبان زیادی آن را می‌بینند و کاربران بیشتری شما را می‌شناسند. این موضوعی است که از آن به‌عنوان آگاهی از برند(Brand Awareness) یاد می‌شود.

هماهنگی تبلیغات کلیکی (PPC) با سئو

استفاده از استراتژی‌های سئو برای رسیدن به رتبه‌های برتر نتایج موتور جستجو، هدف بسیاری از کسب‌وکارها است. بااین‌حال این هدف هیچ تضادی با استراتژی‌های تبلیغات کلیکی ندارد و اتفاقاً باعث تقویت آن هم می‌شود.

استفاده هم‌زمان از تبلیغات کلیکی و استراتژی‌های سئو باعث افزایش ترافیک وبسایت و فروش بیشتر می‌شود. به‌عنوان‌مثال می‌توانید با تبلیغات کلیکی (PPC) به صفحات کم بازدید اعتبار بیشتری دهید. این‌گونه نرخ بازدید، کلیک و فروش محصولات صفحات کم بازدید به‌اندازه صفحات رتبه گرفته در سئو افزایش می‌یابد.

تبلیغات کلیکی و سئو

سئو و PPC اگرچه هر دو روش‌هایی برای موفقیت در دیجیتال مارکتینگ هستند؛ اما با هم فرق دارند. سئو یک استراتژی بلندمدت است که بر طول عمر مشتری قبل از خرید متمرکز است. درحالی‌که PPC بر جلب‌توجه مخاطبان در لحظه انتخاب و خرید تمرکز دارد.

سئو و PPC در چند بخش با هم فرق دارند:

  • زمان رسیدن به نتیجه: در PPC نتایج سریع به دست می‌آید. در مقابل در سئو ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا نتیجه حاصل شود.
  • هزینه اجرا: به‌طورکلی هزینه سئو کمتر از هزینه تبلیغات PPC است.
  • دیده‌شدن: سئو بر بهبود جایگاه صفحات اینترنتی بر اساس ارتباط و اعتبار محتوایشان با نتایج جستجو متمرکز است. درحالی‌که در تبلیغات کلیکی قرارگرفتن در بالای نتایج جستجو با برچسب Sponsored برای کلمات کلیدی تعیین‌شده، تضمین می‌شود.
  • کنترل بر نتایج: نتایج سئو تحت‌تأثیر الگوریتم موتورهای جستجو و کمتر قابل‌پیش‌بینی است؛ اما در PPC می‌توان بر جایگاه تبلیغات و تنظیمات مرتبط کنترل بیشتری داشت.
  • محل استفاده در سفر مشتری: SEO در کل سفر مشتری از ایجاد آگاهی تا تعامل و تبدیل مؤثر است. این در حالی است که PPC برای مرحله پایانی سفر و جایی که مشتری تصمیم به اقدام گرفته است؛ مثل خرید، ثبت‌نام و… تأثیرگذار است.
  • بازگشت سرمایه: سئو می‌تواند در طول زمان به دلیل ترافیک ارگانیک، بازگشت سرمایه بیشتری داشته باشد. در مقابل PPC به علت تبدیل فوری و هزینه‌بربودن، بازگشت سرمایه‌ سریع‌تر اما کمتری دارد.
  • دانش موردنیاز: سئو به درک کاملی از الگوریتم موتورهای جستجو، تحقیق کلمات کلیدی و… احتیاج دارد. موفقیت در تبلیغات کلیکی به آگاهی از تحقیق کلمات کلیدی، ایجاد تبلیغ، استراتژی تبلیغات، مدیریت کمپین و همچنین درک پلتفرم‌ها و سیاست‌های تبلیغی آنها وابسته است.

نحوه کار تبلیغات کلیکی (PPC)

فرایند انجام کار برای راه‌اندازی حساب، انتشار و اجرای تبلیغات کلیکی آسان است. باید طبق مراحل زیر اقدام کنید:

1- ابتدا یک حساب کاربری در گوگل ادز (Google Ads) یا پلتفرمی که قصد انتشار آگهی در آن را دارید، ایجاد کنید.

2- گروه مخاطبان خود را با تنظیم اطلاعات دموگرافیک، ایجاد کلمات کلیدی و… مشخص کنید.

3- بودجه تبلیغات و مبلغی که حاضر هستید برای هر کلیک بپردازید، تعیین کنید.

4- متن تبلیغاتی، عکس یا ویدئو مربوطه را به آگهی‌تان اضافه کنید.

5- آگهی را به مزایده‌ای که در آن تبلیغ‌کننده‌ها کلمات کلیدی یا اهداف مشابهی دارند، ارسال کنید.

6- صبر کنید تا رتبه و جایگاهتان در این مزایده مشخص شود.

7- وقتی فردی بر تبلیغتان کلیک کرد، باید هزینه پرداخت کنید.

سیستم مزایده در تبلیغات گوگل ادز (Google Ads) چگونه است؟

گوگل ادز چگونه کار می کند؟ زمانی که کاربر کلیدواژه‌ای را سرچ می‌کند، یک مزایده برگزار می‌شود. در این مزایده، گوگل رتبه آگهی‌ها را برای آن کلمه کلیدی بررسی می‌کند و آگهی‌ها را به ترتیب رتبه نمایش می‌دهد. رتبه هر تبلیغ به عوامل مختلفی بستگی دارد:

  1. Bid یا مبلغی که حاضر هستید برای هر کلیک بپردازید
  2. کیفیت تبلیغ در هنگام برگزاری مزایده، شامل نرخ کلیک مورد انتظار (CTR)، مرتبط بودن آگهی و کیفیت صفحه فرود (Landing Page)
  3. حداقل قیمت موردنیاز برای نمایش آگهی توسط گوگل ادز
  4. وضعیت رقابت در مزایده
  5. خصوصیات کاربر (مثل مکان، دستگاه مورداستفاده، زمان سرچ و دیگر نشانه‌های کاربر)
  6. اطلاعات تکمیلی و محتواهایی که به آگهی اضافه می‌کنید

اجزای کلیدی تبلیغات PPC گوگل ادز

عناصر اصلی تبلیغات کلیکی گوگل ادز از عبارت‌اند از:

بودجه کمپین: می‌توانید مشخص کنید گوگل ادز روزانه چه میزان از بودجه شما را مصرف کند. گوگل می‌تواند تا دوبرابر بودجه روزانه در روز هزینه‌گذاری کند؛ با وجود این، بیشتر از بودجه ماهانه در یک ماه هزینه‌گذاری نمی‌کند.

هزینه: هزینه تبلیغات Pay Per Click بر اساس میزان رقابتی بودن مزایده و کیفیت آگهی فرق دارد اما می‌توانید میزان آن را کنترل کنید. این با تعیین حداکثر هزینه برای هر کلیک یا Max CPC انجام می‌شود که به علت مزایده بودن، احتمال خرج‌نشدن Max CPC وجود دارد.

ساختار یک کمپین تبلیغاتی

حساب کاربری شما در تبلیغات کلیکی PPC از سه بخش کمپین‌ها، گروه‌های تبلیغی و کلمات کلیدی تشکیل می‌شود.

  • کمپین‌ها: هر کمپین دارای چند گروه تبلیغی است. معمولاً تعداد کمپین‌ها برای سازمان‌های کوچک و متوسط کم است. آنها در بیشتر موارد بر اساس اهداف، نوع تبلیغات یا چگونگی تخصیص بودجه طراحی و اجرا می‌شوند.
  • گروه تبلیغی: گروه‌های تبلیغی حاوی چند آگهی مرتبط هستند. شما می‌توانید چند آگهی را بر اساس کلمات کلیدی کنار هم قرار دهید و یک گروه تبلیغی بسازید؛ همچنین چند کلمه کلیدی را به یک گروه تبلیغی اختصاص دهید.
  • کلمات کلیدی: این‌ها کلمه‌ها و عبارت‌هایی هستند که برای کسب‌وکار شما اهمیت دارند. وقتی کاربری آنها را سرچ می‌کند، تبلیغ شما ممکن است نمایش داده شود. هنگامی که یک کمپین تبلیغاتی راه‌اندازی می‌کنید باید نوع انطباق کلمه کلیدی را تعیین کنید. با این کار مشخص می‌شود کدام کلمه‌ها و عبارت‌ها تبلیغات شما را فعال می‌کند.

انواع انطباق کلمات کلیدی

انواع انطباق کلمات کلیدی برای تبلیغات گوگل ادز عبارت‌اند از:

  • انطباق گسترده (Broad Match): در این انطباق، تبلیغات زمانی نمایش داده می‌شود که کاربر کلمات کلیدی مرتبط با کلمات شما را سرچ می‌کند. در این حالت کمترین میزان کنترل را بر نمایش آگهی، اما بیشترین نمایش (Reach) را خواهید داشت. نمایش تبلیغات با سرچ کلمات کلیدی با غلط املایی، مترادف‌ها، سرچ‌های مرتبط و… اتفاق می‌افتد.
    مثلاً اگر کلمه کلیدی «سفر کیش» باشد، آگهی با سرچ کلماتی مثل «هتل‌های کیش» و «اقامت کیش» نیز نمایش داده می‌شود؛ اما برای کلمات با معانی بسیار متفاوت، مثل «سرمایه‌گذاری در کیش» ظاهر نمی‌شود.
  • انطباق معنا (Phrase match): در این حالت، تبلیغات زمانی ظاهر می‌شود که کاربر کلمات با معانی مشابه کلمات کلیدی شما سرچ می‌کند. در این نوع انطباق، تبلیغات بیشتر از انطباق دقیق کلمات (Exact match) و کمتر از انطباق گسترده (Broad Match) نمایش داده می‌شود.
    برای مثال اگر کلمه کلیدی «سفر کیش» باشد، آگهی با سرچ «کیش سفر»، «بهترین سفر کیش» و «سفر تابستانی به کیش» اجرا می‌شود.
  • انطباق دقیق (Exact match): این انطباق، تبلیغات را فقط در جستجوهای با معنی و هدف دقیق کلمه کلیدی شما نمایش می‌دهد. در این روش، بیشترین کنترل را بر نمایش آگهی، اما کمترین نمایش (Reach) را خواهید داشت.
    مثلاً برای کلمه کلیدی «سفر کیش»، آگهی با سرچ «سفر به کیش» ظاهر می‌شود.
  • کلمات کلیدی منفی (Negative keywords): تبلیغات برای کلمات کلیدی که نمی‌خواهید، نمایش داده نمی‌شود. این یک روش مؤثر برای جلوگیری از هدررفتن بودجه و جذب ترافیک نامناسب است.

بهترین پلتفرم‌ها برای تبلیغات کلیکی

پلتفرم‌های مختلفی در دنیا برای تبلیغات کلیکی وجود دارد؛ اما همان‌طور که در ابتدا نیز گفته شد، به علت تحریم بودن امکان استفاده از همه آنها وجود ندارد. با وجود این ما به یکی از بهترین و مهم‌ترین آنها، یعنی گوگل ادز دسترسی داریم و می‌توانیم کمپین‌های موفقی در آن اجرا کنیم.

  • گوگل ادز (Googl Ads): گوگل ادز سهم 28 درصدی تبلیغات کلیکی دنیا را در اختیار دارد و بزرگترین پلتفرم برای این تبلیغات است. گوگل ادز خود از دو بخش تشکیل شده است:
  • شبکه جستجوی گوگل: نمایش تبلیغات در شبکه سرچ گوگل؛ شامل موتور جستجوی گوگل، Google Maps، فروشگاه گوگل و وب‌سایت‌های غیر گوگلی که با گوگل در سرچ همکاری می‌کنند.
  • شبکه نمایش گوگل: نمایش تبلیغات و ویدئو در یوتیوب، جی‌میل، Blogger و سه میلیون برنامه و وب‌سایت همکار گوگل.

پلتفرم‌های مطرح دیگری که در تبلیغات کلیکی PPC دنیا سهم دارند، عبارت‌اند از:

انواع تبلیغات کلیکی

شما می‌توانید در تبلیغات کلیکی (PPC) از قالب‌های مختلف آگهی استفاده کنید:

  • تبلیغات سرچ: وقتی کاربر به دنبال اطلاعات می‌گردد، تبلیغات سرچ در صفحه نتایج موتورهای جستجو مثل گوگل ظاهر می‌شود. در این قالب، کاربر خیلی سریع با آگهی روبرو و جذب آن می‌شود.
  • تبلیغات نمایشی: در این قالب، عکس‌ها و بنرهای تبلیغاتی در شبکه نمایش گوگل و سایت‌های همکار آن نمایش داده می‌شود.
  • تبلیغات ویدئویی:با انجام تبلیغ ویدیو در یوتیوب تبلیغات ویدیویی خود را در پلتفرم یوتیوب Youtube به مخاطب خود نمایش دهید.

کلام آخر تبلیغات کلیکی؛ تیری برای زدن به هدف

ما در این مقاله به طور کامل به معرفی تبلیغات کلیکی Pay Per Click پرداختیم. این نوع تبلیغات مزایای مختلف و زیادی دارند که می‌توانند بهتر از تبلیغات سنتی ما را به اهدافمان برسانند. برای اینکه در این تبلیغات موفق عمل کنید، باید دانش خوبی در اجرای کمپین‌ها، تحقیق کلمات کلیدی، قیمت‌گذاری و… داشته باشید.

یکی از بهترین پلتفرم‌هایی که می‌توانید تبلیغات کلیکی را در آن اجرا کنید، گوگل ادز (Google Ads) است. این پلتفرم بزرگ‌ترین بستر برای انجام تبلیغات کلیکی است. شما این امکان را دارید که با انجام تنظیمات مختلف، کمپین خود را تا حد فوق‌العاده‌ای سفارشی‌سازی کنید. بااین‌حال بهره‌بردن از امکانات فراوان آن و رسیدن به بهترین نتیجه، احتیاج به دانش گوگل ادز دارد.

تبلیغات آنلاین قطعا تجربه خاص و منحصر به فردی برای کسب و کار شما خواهد بود. افزایش بازدید سایت در کنار افزایش فروش ارزش بالایی دارد و شما میتوانید تبلیغات ارزان را تجربه کنید. حال که میدانید PPC چیست؟ میتوانید تبلیغات خود را سفارش دهید. اگر هنوز سوالاتی دارید از مشاوره رایگان افراک استفاده کنید.