تاثیر اسم دامنه بر SEO سایت


قطعا پیش اومده که بارها از متخصصین حوزه سئو بشنوید که گوگل ۲۰۰ فاکتور مختلف برای تعیین رتبه یه سایت توی صفحات جستجو داره. اما تا حالا به این فکر افتادید که این ۲۰۰ فاکتور چی هستند؟

ما به مرور سعی خواهیم کرد تا این ۲۰۰ فاکتور رتبه‌بندی گوگل رو در خلال مقالات میزفا در اختیار شما قرار بدیم. در همین راستا، و در بخش اول مقالات فاکتورهای رتبه‌بندی سئو، به سراغ فاکتورهای مربوط به دامنه رفتیم و به بررسی این موارد می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

سرفصل‌های پست

فاکتورهای مربوط به دامنه که روی سئو تاثیر می‌گذارند

۱. عمر دامنه یا Domain Age:

خیلی از متخصصین سئو باور دارند که گوگل به دامنه‌های قدیمی‌تر، بیشتر اعتماد داره. البته خود گوگل اعلام کرده که سن یا عمر دامنه فاکتور تأثیرگذار بر سئو نیست. با این حال طبق تجربه ما، عمر دامنه تا حدی بر رتبه‌های سایت تاثیر داره. اما اینطور نیست که یه دامنه قدیمی‌تر الزاما نسبت به دامنه‌های جوان‌تر رتبه‌های بهتری داشته باشه. بلکه فعالیت‌های دو دامنه و فاکتورهای زیاد دیگه‌ای هم موثر هستند و عمر دامنه تنها یکی از معیارهای موثر بر سئو هست.

۲. اسم دامنه با کلمه کلیدی یا Keyword Appears in Top Level Domain:

یادمه یه بار یه متخصص سئو توی اینستاگرام داشت یه ترفند طلایی یاد می‌داد که با این ترفند توی کلمات کلیدی مهم به رتبه ۱ برسیم. با اشتیاق منتظر شنیدن این ترفند عجیب و سری بودم و ایشون گفتند که کاری نداره که، برید با کلمه کلیدی‌تون یه دامنه بخرید و به راحتی به رتبه ۱ برسید. 🙂

از این شوخی تلخ که بگذریم، واقعا اینطور نیست که اگه دامنه‌ای بخریم که شامل کلمه کلیدی‌مون باشه، باهاش یه رتبه خیلی خوب به‌دست بیاریم. بلکه داشتن یه کلمه کلیدی توی اسم دامنه، به گوگل سیگنال می‌ده که این دامنه با اون کلمه کلیدی مرتبطه و تاثیر زیادی در رتبه‌ها نداره.

۳. طول مدتِ ثبت دامنه یا Keyword Appears in Top Level Domain:

گوگل خودش رسماً اعلام کرده: «دامنه‌های ارزشمند معمولاً از قبل هزینه چندین سال رو می‌پردازند؛ درحالی که دامنه‌های الابختکی بعد از یه سال دیگه استفاده نمی‌شن. بنابراین، ما تاریخ انقضای یه دامنه رو یک فاکتور مهم در اعتبار دادن و ارزشمند دونستن اون دامنه می‌دونیم.»

پس اگه وب‌سایتتون براتون مهمه و برای چند سال آینده‌اش برنامه دارید، همین الآن برید و برای چند سال دیگه دامنه رو تمدید کنید.

۴. کلمه کلیدی در زیردامنه یا Keyword in Subdomain:

استفاده از کلمات کلیدی در زیردامنه هم تا حدی شبیه به مورد بالایی هست و نمی‌شه توقع داشته باشیم صرفا با قرار دادن نام کلمه کلیدی در آدرس زیر دامنه، در اون کلمه کلیدی رتبه بگیریم. با این حال این کار بی‌تاثیر هم نیست.

سایت Moz هم معتقده اگه کیوردی توی زیردامنه استفاده بشه، می‌تونه یه فاکتور در رتبه بندی گوگل حساب بشه و رتبه بهتری به صفحه بده.

۵. تاریخچه دامنه یا Domain History:

دامنه‌ای که چند بار استفاده شده ممکنه این پیام رو به گوگل بده که باید تاریخچه من رو پاک و «ریسِت» کنی و این یعنی بی‌اعتبار کردن همه بک‌لینک‌هایی که به این دامنه داده شده. یا در مواردی ممکنه دامنه‌ای که پنالتی شده، این پنالتی رو به صاحب دامنه جدید هم انتقال بده. راستی دلایل پنالتی شدن سایت رو می‌دونید؟

پس اگه قصد خرید دامنه دارید، قبلش حتما از تاریخچه دامنه مطمئن بشید.

۶. مطابقت نام دامنه با کلمه کلیدی یا Exact Match Domain:

مطابقت نام دامنه با کلمه کلیدی خیلی ارتباط مستقیمی با بهبود سئو نداره؛ اما خب اگه شما این معیار رو رعایت نکنید، ممکنه الگوریتم EMD گوگل یه مقدار شما رو اذیت کنه.

۷. هویز عمومی در مقابل هویز خصوصی یا Public vs. Private WhoIs:

اطلاعات هویز دامنه خصوصی ممکنه به گوگل این پیام رو بدن که ما می‌خوایم یه چیزی رو مخفی کنیم. خود گوگل می‌گه «وقتی ما هویز یه سری سایت‌ها رو بررسی کردیم، دیدیم که همه‌شون «یه سری محافظ‌های حریم خصوصی‌» دارند. این خیلی چیز نامعمولیه. داشتن هویز خصوصی به خودی خود بد نیست، اما وقتی که یه سری چیزهای این شکلی رو هم‌زمان فعال کنید، به ما این پیام رو می‌دید که یه آدم معمولی نیستید که یه سایت داره.»

۸. صاحبان هویزی که پنالتی شدن یا Penalized WhoIs Owner:

اگه گوگل تشخیص بده که یه شخص خاصی اسپمر هست، ممکنه این باور رو داشته باشه که اگه این شخص سراغ یه سایت دیگه هم بره، باز هم قراره همین کار رو تکرار کنه.

۹. کشورِ پسوند دامنه یا Country TLD Extension:

داشتن پسوند دامنه یه کشور ممکنه بهتون کمک کنه توی اون کشور رتبه بهتری بگیرید. البته این تأثیر رو هم می‌ذاره که رنک شما تو مناطق دیگه دنیا خیلی بالا نباشه.

نتیجه گیری

تو این مقاله کوتاه سعی کردیم به ۹ فاکتور مهم گوگل که مربوط به دامنه هستند و روی رتبه بندی شما در صفحه نتایج گوگل تأثیر می‌ذارند، بپردازیم. نکته‌ای که باید بهش دقت کنید اینه که بعضی از این موارد توسط گوگل تأیید رسمی شدند و بعضی‌هاشون فقط حدس و گمان‌هایی هستند که گاهی براشون دلایل کافی وجود داره و گاهی هم نه.

پس پیشنهاد ما در میزفا و در همین مقاله اول از سری مقالات ۲۰۰ فاکتور رتبه بندی گوگل، اینه که این موارد رو بخونید تا راجع بهشون اطلاعات داشته باشید اما یه جوری پیش نرید که دیگه فکر کنید ۲۰۰تا قانون براتون هست که باید مو به مو اجراشون کنید. خیر، از این خبرها نیست.

با ما همراه باشید.