You are currently viewing باشگاه مشتریان چیست؟  چگونه یک باشگاه مشتریان ایجاد کنیم؟

باشگاه مشتریان چیست؟ چگونه یک باشگاه مشتریان ایجاد کنیم؟


باشگاه مشتریان چیست؟ احتمالاً کلمه باشگاه مشتریان را در بسیاری از وب سایت ها دیده اید. همانطور که می دانید افزایش تعامل هر فروشگاهی با مشتریان خود باعث افزایش فروش و همچنین افزایش رضایت مشتری می شود. در چنین شرایطی در صورت فروش آنلاین باید به ارتباط خود با مشتریان توجه کنید. یکی از راه های افزایش تعامل با مشتری، استفاده از باشگاه مشتریان در وب سایت است. در زیر به این مفهوم بیشتر می پردازیم و سعی می کنیم بهتر درک کنیم که چرا به این قابلیت نیاز داریم.

باشگاه مشتریان چیست؟

باشگاه مشتریان در واقع برنامه ای است که در ازای وفاداری به برند، ویژگی های خاصی را به مشتریان ارائه می دهد. همانطور که می دانید مشتریان وفادار سرمایه هر کسب و کاری هستند و نباید به راحتی از کنار آنها بگذرید. ارائه این مزایا به مشتریان می تواند وفاداری آنها را به کسب و کار تضمین کند و فروش شما را افزایش دهد.

این مزایا یا خدمات ارائه شده به مشتریان می تواند فروش را افزایش دهد و مشتریان را به میزان فوق العاده ای جذب کند. در چنین شرایطی معمولا مردم می خواهند با عضویت در باشگاه شما وفاداری خود را به شما ثابت کنند.

هرچه در این کار اصول گیمیفیکیشن رعایت شود، می توانید روی فروش بیشتر حساب کنید. مراقب باشید مشتریان به این راحتی نمی توانند عضو باشگاه شما شوند و باید قوانین و مقررات خاصی را برای آنها رعایت کنید.

همین امکانات است که می تواند باعث رشد یک فروشگاه اینترنتی شود و طرفداران فروشگاه ها را ایجاد کند.

6 مرحله آسان برای ایجاد یک باشگاه مشتریان

تا قبل از این قسمت از مقاله باشگاه مشتریان چیست، به طور کلی به این موضوع پرداختیم که چرا وب سایت ما باید باشگاه مشتریان داشته باشد. در چنین شرایطی نمی توان گفت که یک فروشگاه اینترنتی بدون باشگاه مشتریان می تواند موفق باشد. با مراحل زیر می توانید به راحتی باشگاه مشتریان مورد نظر خود را ایجاد کنید پس با ما همراه باشید.

پیشنهادی: مشتری هدف چیست؟

1. مشتریان خود را بشناسید

ابتدا این سوالات را از خود بپرسید و سپس بر اساس این سوالات ادامه دهید:

  • این مشتری در یک سال چقدر خرید می کند؟
  • چه مدت مشتری هستند؟
  • آیا آنها از سایر ارائه دهندگان استفاده می کنند و اگر بله آنها چه کسانی هستند؟
  • چقدر از شرکت ما راضی هستند؟

البته، سوالات بیشتری وجود دارد که می توانید بر اساس نوع کسب و کاری که دارید از مشتریان خود بپرسید. پاسخ به این سوالات باید نشان دهد که آیا مشتری واجد شرایط عضویت در باشگاه مشتریان ما است یا خیر.

2. یک برنامه وفاداری برای مشتریان خود تهیه کنید

وفاداری مشتری خود را با استفاده از نظرسنجی های مختلف اندازه گیری کنید. طبق این برنامه، باید مشتریانی را پیدا کنید که معمولاً از شما خرید می کنند، اما می توانند بسیار سودآورتر باشند. به طور کلی، اگر کسب و کار شما کمتر از سه سال است، می توانید کمی عقب نشینی کنید. در چنین شرایطی معمولاً نمی توان مشتریان بالقوه را شناسایی کرد.

3. اهداف خود را تعیین کنید و سپس آنها را با CRM اندازه گیری کنید

بهتر است از همان ابتدا اهداف خود را مشخص کنید. اگر مشتریان شما 3-4 بار در سال خرید می کنند، می توانید هدف خود را 3.3 تعیین کنید. این کار فروش شما را به طور کلی 10 درصد افزایش می دهد که عدد بسیار خوبی است. برای مدیریت این برنامه می توانید از CRM استفاده کنید.

پیشنهادی: نرم افزار CRM چیست؟

4. بودجه خود را تعیین کنید

باید از ابتدا در نظر بگیرید که مشتریان پس از ورود به باشگاه مشتریان چه امکانات و مزایایی را دریافت خواهند کرد. این موضوع بسیار مهم است و باید به آن توجه ویژه ای شود. اگر می خواهید به مشتریان تخفیف بدهید باید به اندازه آن توجه کنید. این تخفیف نباید آنقدر زیاد باشد که مشتری پس از دریافت محصول، آن را با قیمتی کمتر از قیمت خرید شما تهیه کند. حتما به این سوال توجه ویژه ای داشته باشید.

5. تصمیم بگیرید که کدام مشتریان را هدف قرار دهید

بر اساس مطالعاتی که در این مراحل بررسی کرده اید، می توانید شروع به انتخاب مشتریان کنید. سعی کنید ذهنی باز داشته باشید و اکثریت را انتخاب کنید. این افراد در واقع یک تبلیغ موبایلی برای شما هستند زیرا با چند نفر از اطرافیان خود در مورد آن صحبت می کنند. خرید از این افراد نیز می تواند چند برابر شود.

برای انتخاب مشتری هدف خود می توانید از معیارهای زیر استفاده کنید:

  1. وفاداری در طول زمان
  2. سودآوری مشتری
  3. سرعت پرداخت
  4. امکان خرید محصولات و خدمات بیشتر
  5. حجم خرید

6. تاکتیک هایی را انتخاب کنید که وفاداری مشتری را افزایش می دهد

تکنیک هایی که باعث افزایش وفاداری مشتری می شوند عبارتند از:

  1. پشتیبانی در رویدادهای سالانه
  2. یک سری تخفیف برای مشتریان ارائه می دهد
  3. ارائه خط تلفن و پشتیبانی مداوم
  4. دعوت به کارگاه های آموزشی
  5. برگزاری سمینارها و جلسات حضوری با کارکنان فروش
  6. ماهانه ارتباط برقرار کنید

آخرین کلمه

در این مقاله سعی شد به این سوال که باشگاه مشتریان چیست پاسخ کامل داده شود. همچنین در 6 مرحله گفته شد که چگونه می توانید یک باشگاه مشتریان برای خود ایجاد کنید. انجام این کار بسیار آسان است، اما می تواند تاثیر زیادی در فروش شما داشته باشد، پس حتما به آن توجه ویژه ای داشته باشید. با این کار می توانید قدرت فوق العاده ای برای فروش به مردم به دست آورید.

اگر از خواندن این مقاله لذت بردید، انتقادات و پیشنهادات خود را در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. شاد و موفق باشید.