اصول استراتژی محتوا که باید بدانید


در سری مقالات آموزش تولید محتوا در مورد این موضوع صحبت کردیم که تولید محتوا یکی از مهم ترین بخش های هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است. در واقع آنقدر بر محتوا تاکید می شود که طبق آمار 73 درصد از سازمان ها باید مدیر محتوا را برای نظارت بر استراتژی تولید محتوا استخدام می کردند. (منبع)

حال در این مقاله می خواهیم در مورد عوامل مهم در تدوین استراتژی محتوا بدانیم و مهم ترین اصول استراتژی محتوا چیست؟ بنابراین در زیر نگاهی دقیق‌تر به 3 مؤلفه تمرکز برند، تجربه کاربر و توزیع محتوا خواهیم داشت. با ما بمان. (اجازه دهید بگوییم این مقاله کمی تخصصی است!)

عناوین پست

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا نوعی برنامه ریزی سیستماتیک برای تولید و توزیع محتوا برای دستیابی به یک هدف خاص است (برای مثال افزایش نرخ تبدیل، افزایش تعداد کلیک ها یا به طور کلی افزایش درآمد برند). در واقع، این استراتژی را می توان به عنوان تاثیرگذار بر تمام جنبه های دیجیتال مارکتینگ شما در نظر گرفت. به یک معنا، استراتژی محتوا نقطه شروع شماست. سازماندهی، برنامه ریزی، تولید، انتشار و ترویج محتوا همه مواردی هستند که در یک استراتژی خوب در نظر می گیریم.

البته در آینده به اصول استراتژی محتوا می پردازیم و اگر می خواهید با مفهوم استراتژی محتوا بیشتر آشنا شوید مقاله قبلی ما را بخوانید که استراتژی محتوا چیست.

مطالعه پیشنهادی: آیا می دانستید که طبق آمار (Demand Metric)، تولید محتوا 3 برابر بیشتر از هر نوع بازاریابی دیگری برای شما مشتری به ارمغان می آورد؟ در حالی که 66 درصد از هر نوع بازاریابی دیگر هزینه کمتری برای شما دارد؟ آیا می توانید توضیح دهید که منظور ما از تولید محتوا چیست؟ یا به طور کلی چه فوایدی دارد و چگونه باید انجام داد؟ تولید محتوا چیست و چرا محتوای با کیفیت مهم است؟ و سپس بقیه مقالات آن دسته را به ترتیب مطالعه کنید.

3 جزء مهم استراتژی محتوا

یک استراتژی تولید محتوا بر اساس اصول عملی بازاریابی محتوا دارای 3 اصل، عنصر، ویژگی یا جزء است: تمرکز بر برند، تجربه کاربر و توزیع محتوا. یکی یکی توضیح می دهیم.

1. تمرکز بر برند

تمرکز بر برند به ما می گوید که چگونه محتوایی که تولید می کنیم موضوعی مرتبط دارد و لحن و صدای خود برند را به درستی و به طور مداوم منعکس می کند. در حقیقت تمرکز برند بیشتر به جایگاه برند یا تصویر و صدای برند مربوط می شود و به مجموعه برنامه های تعریف شده ای اطلاق می شود که بر اساس آن محتوا به صورت مستمر و با توجه به مواردی که گفتیم تولید می شود. در واقع، ممکن است بتوان تمرکز برند را به عنوان مؤلفه ای دید که هم با کسب و کار و هم با مشتریان سروکار دارد. همزمان. بیایید برای شما مثالی بزنیم تا کمی واضح تر شود.

فرض کنید یک شیرینی‌پز می‌خواهد چند پست اینستاگرامی و یک سری مقاله در یک سایت وبلاگ منتشر کند تا محصول جدید خود را تبلیغ کند. این مجموعه بهتر است در محتوای خود – با رعایت اصول تولید محتوا – ذکر کند که مطالب آنها ارگانیک و دارای سابقه قابل قبولی است و توسط اساتید حرفه ای تدریس می شود و … مواردی است که هم به تجارت و هم به مشتری مربوط می شود. حالا بگویند که بنزین گران شده و حمل و نقل گران شده و باید قیمت محصولات را بالا ببرند و … می دانید؟ چه ربطی بهش داره! تمرکز برند دقیقاً در این نقطه است که بار وارد می شود.

حالا بیایید آن را به شیوه ای خاص تر بگوییم. اگر بخواهیم دقیقاً بگوییم که ارکان محتوای شما کجا باید باشد، چه می گوییم؟ درست بین آنچه برای شما مهم است و آنچه برای مشتری مهم است.

همچنین تمرکز بر برند کمک زیادی به تعیین اهداف تجاری می کند. زیرا اول از همه، درک خوبی از مدل کسب و کار و برند به ما می دهد. با کمک تمرکز بر برند، استراتژی محتوای ما می‌تواند اهداف واقعی‌تر و ارزشمندتری را دنبال کند (با توجه به ارزش‌های سازمان). اهدافی که مشخص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی، واقع بینانه و محدود به زمان هستند (مدل SMART را به خاطر دارید؟اسخاص ممحاسبه آقابل دستیابی آرواقع بینانه و تیمحدود به زمان.)

2. تجربه کاربری

قبلاً در مقاله توضیح داده ایم که تجربه کاربری، داستان تجربه کاربری یا موارد مشابه چیست UX چه، و در اینجا ما فراتر از بدیهیات می رویم. برای پایبندی به اصول استراتژی محتوا، باید مطمئن شوید که محتوای شما می تواند با مشتری تعامل داشته باشد. این بدان معناست که شما باید مخاطب داشته باشید و بر اساس آن محتوای ارزشمند و هدفمند ایجاد کنید.

  • مخاطب شما چه محتوایی را دوست دارد؟
  • هنگام تعامل با یک برند، به چه چیزی بیش از هر چیز دیگری توجه می کنند؟
  • چه چیزی باعث می شود کاربران مطالب شما را تا آخر بخوانند؟

شما باید محتوایی ایجاد کنید که همه این موارد را پوشش دهد. محتوای شما باید مطابق با الگوریتم EAT گوگل باشد و بتواند اعتماد مشتری را جلب کند، دانش و تجربه خود را به آنها نشان دهد و قطعا مشکل آنها را حل کند. همچنین باید در نظر داشته باشید که چه قالبی و چه نوع محتوایی بیش از بقیه مطالب به مخاطب تجربه خوبی می دهد و با نیازهای او ارتباط مستقیم دارد. سرمایه گذاری شما باید روی این نوع محتوا باشد. با چنین تعریفی، شاید محتوای همیشه سبز گزینه مناسبی برای شما باشد.

همچنین باید ببینید بازدیدکنندگانی که برای اولین بار از سایت شما بازدید می کنند به دنبال چه چیزی هستند و برای نیازهای آنها چه برنامه ای آماده کرده اید. اگر آنها در مراحل اولیه تحقیق هستند، محتوایی که برای آنها تهیه می کنید باید با آنچه برای یک مشتری قدیمی و وفادار تهیه می کنید متفاوت باشد. در واقع بهتر است برای ارائه یک تجربه کاربری خوب به مشتریان خود، سعی کنید نقشه راه برای آنها ترسیم کنید و بر اساس آن پیش بروید.

3. توزیع محتوا

بدون محتوا، استراتژی شما معنی ندارد. اما باید مراقب باشید که عامل موفقیت یک محتوا، توزیع آن است و از این رو این جزء یکی از مهم ترین اصول استراتژی محتوا محسوب می شود. اینکه محتوا دارید کی، کجا و چگونه آنچه شما پست می کنید بر میزان تعامل مخاطبان شما با آن تأثیر می گذارد.

برای توزیع محتوا باید کانال های مناسبی را انتخاب کنیم (بسته به شرایط و شخصیت مخاطب) و از طرفی فرکانس مناسب انتشار محتوا را انتخاب کنیم. منظور ما فراوانی انتشار محتوا، تعداد مطالب منتشر شده در هفته است. اگر چند مقاله منتشر کنیم، مخاطب با برند ما ارتباط برقرار نخواهد کرد. اگر محتوای زیادی تولید و منتشر کنیم، مخاطب خسته می شود و برایش عادی می شود. ما باید نقطه تعادل مناسبی را پیدا کنیم که کیفیت و تعامل با کمیت در صلح باشد. (اوه خدای من، جمله آخر عالی است.)

آخرین کلمه

تولید محتوا یکی از مهم ترین بخش های هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است و شما باید زمان بگذارید و برنامه مشخصی برای آن داشته باشید. اهمیت وقت گذاشتن در مرحله اول این است که بتوانید از یک استراتژی اساسی استفاده کنید. حال منظور ما از رعایت اصول استراتژی محتوا چیست؟ یک استراتژی محتوا که دارای 3 جزء اصلی است. تمرکز برند، تجربه کاری و توزیع محتوا. هر سه مورد را در مقاله توضیح داده ایم.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. برای بقیه مقالات بازاریابی محتوا با میزفا همراه باشید.