You are currently viewing اسکیما چیست و نحوه استفاده از schema چگونه است؟

اسکیما چیست و نحوه استفاده از schema چگونه است؟


اسکیما که به آن نشانه‌گذاری نیز گفته می‌شود، یک زبان کدگذاری در سایت محسوب می‌شود که با استفاده از آن در صفحات مختلف سایت می‌توانید به موتورهای جستجوگر همچون گوگل کمک کنید تا بهتر و راحت‌تر سایت شما را درک کنند و در نتیجه رتبه بهتری برای صفحات شما در نظر بگیرند. در واقع اسکیما اطلاعات کوچک و بسیار مفیدی مانند نظر کاربران، نمایش محصول، زمان نگارش مقاله و … را در اختیار کاربران شما قرار می‌دهد. به همین منظور ما در این مطلب قصد داریم شما را با تعریف اسکیما چیست و نحوه استفاده از schema آشنا کنیم. با این مقاله از نوین وردپرس همراه باشید.

منظور از کدهای اسکیما چیست؟

اسکیما مجموعه‌ای از ساختار مشترکی را ارائه می‌کند که مدیران وب‌سایت‌ها می‌توانند از آن‌ها برای علامت‌گذاری صفحات خود به روش‌‌هایی استفاده کنند که توسط موتورهای جستجوی اصلی مانند گوگل قابل درک باشد. برندها می‌توانند از این ریزداده استفاده کرده تا به موتورهای جستجوگر مانند گوگل اطلاعات بیشتری در مورد محتوای خود بدهند تا ظاهر فهرست‌های جستجو را بهبود بخشند. به‌جای اینکه گوگل فقط با استفاده از کلمات کلیدی محتوا را فیلتر کند، سایت شما می‌تواند در صفحه نتایج موتور جستجو (SERP) نمایش داده شود که این می‌تواند استراتژی بازاریابی سئوی شما را با ایجاد یک شبکه گسترده‌تر برای جذب بازدیدکنندگان جدید سایت بهبود بخشد.

به عبارت دیگر اسکیما داده‌های ساختاری است که می‌‌تواند به ‌صورت آنلاین برای علامت‌‌گذاری انواع موارد استفاده شود تا آن‌‌ها را با جزئیات بیشتری توصیف کند تا گوگل بهتر و سریع‌تر آن را بخواند و درک کند تا در نهایت بتواند اطلاعات مربوطه را به کاربر در جستجوی آن مورد یا چیزی مرتبط با آن نمایش دهد. از اسکیما اغلب برای کسب‌ و‌ کارها،سازمان‌ها، محصولات و صفحات پرسش و پاسخ در وب‌سایت‌ها برای جذب کاربران بیشتر استفاده می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین افزونه گوگل آنالیتیکس برای وردپرس 

تاثیر اسکیما بر سئو چیست؟

نشانه‌گذاری اسکیما یک واژگان مشترک از ریزداده است که به موتورهای جستجوگر کمک می‌کند تا محتوای صفحات وب را بهتر درک کنند. این شامل روش‌های خاصی برای ساختاردهی داده‌ها در اطراف افراد، مکان‌ها و اشیا است. زمانی که خزنده‌‌های گوگل یک نوع اسکیمای خاص را در صفحه وب خود پیدا می‌کنند، به آن‌ها کمک می‌کند تا بفهمند آن محتوا در خصوص چیست و چه نوع نتایجی را باید ارائه دهند.

یکی از اصلی‌ترین مزیت‌های استفاده از اسکیما این است که مهمترین اطلاعات وب‌سایت شما را در مکان‌های مختلف در صفحه جستجو به کاربران نمایش می‌دهد. بنابراین هر چقدر اطلاعات شما بیشتر به کاربران نمایش داده شود، نرخ کلیک و سئوی سایت شما نیز بهبود داده می‌شود.

اسکیما در SERP به جای نتیجه استاندارد با عنوان صفحه آبی و قابل کلیک و توضیحات متا همراه، دارای انواع مختلفی از نتایج غنی است که در بالای صفحه نیز ظاهر می‌‌شوند. تمامی این نتایج توسط اسکیما ارائه می‌شوند. برخ از مزیت های دیگر استفاده از اسکیما عبارت است از:

  • افزایش نرخ کلیک: طبق آمارهای به دست آماده اسکیما می‌تواند تا 58 درصد نرخ کلیک کاربران روی لینک‌های سایت شما را افزایش دهند.
  • هدف‌‌گذاری بهبود یافته: اگر قصد دارید کاربران را به رزرو رویدادها، خرید محصولات و … سوق دهید، نتایج غنی می‌تواند به شما کمک کند به مخاطبانی که به دنبال انجام این کار هستند دسترسی پیدا کنید.
  • آگاهی از برند: نمایش لینک‌های سایت شما در بالاترین بخش صفحه می‌تواند به اعتبار و افزایش آگاهی برند شما کمک کند.

انواع schema در سئو

اسکیما در سئو به دسته‌بندی‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود که در ادامه مطلب شما را با برخی از انواع اسکیما آشنا می‌کنیم.

اسکیما برای سازمان

این نوع بیشتر روی معرفی برند شما تمرکز دارد. زمانی که کاربر نام یک شرکت یا سازمان را در موتورجستجوگر سرچ می‌کند، اطلاعات مختلفی را مانند لوگو، شماره تماس، موقعیت و… را مشاهده می‌کند.

اسکیما فردی

در این روش اطلاعات مختلفی مانند نام، آدرس، تاریخ تولد و… نمایش داده می‌شود.

اسکیما کسب و کارهای محلی

این نوع نشانه‌گذاری برای کسب و کارهای محلی کاربرد دارد. با این نوع اسکیما کاربر می‌تواند اطلاعات خاص یک کسب و کار محلی همچون ساعات کاری، اطلاعات تماس، منو و … را مشاهده کند.

اسکیما محصولات و پیشنهادات

این نوع اسکیما برای فروش محصولات فروشگاه کارایی دارد. با این‌کار اطلاعات مختلف محصولات شما از جمله قیمت، موجوی بدون و… به مشتریان نمایش داده می‌شود.

اسکیما بردکرامپ

این اسکیما مسیر لینک‌هایی را که به سایت شما منتهی می‌شود را نشان می‌دهد.

اسکیما مقالات

این نوع اسکیما اغلب برای وب‌سایت‌های خبری و محتوانویسی کاربر دارد. با کمک آن می‌توانید مهمترین اخبار را به بهترین شکل به کاربران خود نمایش دهید.

آموزش ساخت انواع اسکیما در وردپرس

روش‌های مختلفی برای ایجاد اسکیما وجود دارد که برای اینکار می‌توانید هم از افزونه و هم بدون استفاده از افزونه اسکیما را به سایت خود اضافه کنید که ما در این مطلب هر دو روش را به شما آموزش می‌دهیم.

1- آموزش ساخت و ایجاد اسکیما در وردپرس بدون افزونه

در ادامه شما را با سه روش مختلف برای ایجاد اسکیما بدون افزونه آشنا می‌کنیم.

نحوه اضافه کردن اسکیما به سایت وردپرس با استفاده از ویرایشگر گوتنبرگ

برای شروع، به سادگی وارد پنل وردپرس خود شوید و به هر پست یا صفحه‌ای که می‌خواهید اسکیما را به آن اضافه کنید، بروید.

در مرحله بعد باید گزینه “فیلدهای سفارشی” را فعال کنید. برای انجام این کار، روی 3 نقطه در گوشه بالا سمت راست کلیک کرده و سپس یک نمای جدید برای باز می‌شود. کافیست صفحه را به سمت پایین اسکرول کرده و به Preferences » Panels بروید.

پس از آن، به سادگی به ویرایشگر بلوک برگردید و در پست یا صفحه خود به پایین بروید، جایی که می‌توانید تنظیمات فیلدهای سفارشی را مشاهده کنید.

حال باید از بخش “فیلد سفارشی جدید اضافه کنید” روی تب “Enter new” کلیک کنید. سپس در مرحله بعد یک نام دلخواه برای اسکیما خود وارد کنید. ما در این آموزش از نام “مقاله” استفاده می‌کنیم.

بعد از اینکه یک نام به اسکیما خود دادید، باید کد زیر را کپی کرده و در قسمت Value قرار دهید.

<script type=”application/ld+json”>

    {

      “@context”: “

      “@type”: “NewsArticle”,

      “mainEntityOfPage”: {

        “@type”: “WebPage”,

        “@id”: “

      },

      “headline”: “Article headline”,

      “image”: (

        “

        “

        “

       ),

      “datePublished”: “2015-02-05T08:00:00+08:00”,

      “dateModified”: “2015-02-05T09:20:00+08:00”,

      “author”: {

        “@type”: “Person”,

        “name”: “John Doe”

      },

       “publisher”: {

        “@type”: “Organization”,

        “name”: “Google”,

        “logo”: {

          “@type”: “ImageObject”,

          “url”: “

        }

      }

    }

    </script>

پس از اینکه کد را در Value اضافه کردید، روی دکمه Add Custom Field کلیک کنید. سپس به بالای صفحه بروید و روی Update کلیک تا تغییرات شما ذخیره شود.

در آخرین مرحله شما باید قطعه کد زیر را کپی کرده و به فایل header.php هاست خود اضافه کنید:

<?php$schema = get_post_meta(get_the_ID(), ‘schema’, true);if(!empty($schema)) {    echo $schema;}?>

در نهایت تغییرات را ذخیره کنید. ( در ادامه نحوه اضافه کردن کد به فایل header.php را به شما عزیزان آموزش می‌دهیم).

بهترین و مطمئن‌ترین گزینه همیشه استفاده از یک افزونه برای افزودن کد سفارشی و عملکرد به سایت شما است. افزونه‌ای که همیشه توصیه می‌شود، افزونه Insert Headers and Footers است که می‌توانید آن را به صورت رایگان در سایت خود نصب و فعال کنید. با استفاده از این پلاگین شما به‌راحتی می‌توانید کدهای خود را به فایل هدر سایت خود اضافه کنید.

در اولین قدم افزونه را در سایت خود فعال کنید. پس از آن، به سادگی به داشبورد وردپرس خود رفته و در منوی تنظیمات بر روی Insert Headers and Footers  کلیک کنید.

در این قسمت پنجره‌های مختلفی برای افزودن کد خود به سربرگ، بدنه و پاورقی سایت خود مشاهده خواهید کرد. حال شما باید قطعه کد خود که در مرحله قبل در اختیار شما ارائه دادیم را در پنجره Scripts in Header اضافه کنید.

سپس تغییرات خود را ذخیره کنید.

بیشتر بخوانید: آموزش فروش عمده محصولات در ووکامرس با Discount Rules for WooCommerce 

نحوه اضافه کردن اسکیما سفارشی به صورت مستقیم به فایل قالب

برای اینکار وارد پنل وردپرس خود شوید و سپس از بخش “نمایش” روی گزینه “ویرایشگر قالب” کلیک کنید. سپس روی فایل header.php در Theme Files کلیک کنید.

با این کار پنجره جدیدی باز می‌شود که می‌توانید فایل را ویرایش کنید. اکنون، کد اسکیما را در ویرایشگر فایل درست قبل از تگ </head>  قرار دهید:

پس از اینکه قطعه کد را اضافه کردید، روی دکمه به‌روزرسانی فایل کلیک کنید.

2- آموزش ساخت و ایجاد اسکیما Schema در وردپرس با استفاده از افزونه

همچنین این امکان برای شما فراهم است تا با استفاده از افزونه اسکیما را به سایت خود اضافه کنید. یکی از بهترین افزونه‌هایی که شما می‌توانید برای انجام این‌کار استفاده کنید، افزونه یوآست سئو است. در ادامه شما را با مراحل کار با این افزونه آشنا می‌کنیم.

در اولین قدم باید افزونه یوآست سئو را در سایت خود نصب و فعال کنید. پس از فعال شدن افزونه از بخش “Schema” روی گزینه “تنظیمات” کلیک کنید.

حال باید در این قسمت اطلاعات اولیه خود را مانند: مکان، صفحه درباره ما، صفحه تماس و لوگوی وب‌سایت خود را آپلود کنید. با پر کردن بخش‌های اضافی، محتوا، نمودار دانش و نتایج جستجو، می‌توانید سایت خود را برای هر یک از آن حوزه‌ها بهینه کنید. در مرحله بعد، از بخش Schema روی گزینه Types کلیک کرده و سپس یک اسکیما خاص را به یک نوع یا دسته از پست اضافه کنید.

سوالات متداول

اسکیما چیست؟

اسکیما کدگذاری است که به شما این امکان را می‌دهد تا توضیحات پیشرفته‌ای ایجاد کنید که در نتایج جستجو برای کاربران ظاهر شود.

اسکیما چه تاثیری بر سئوی سایت دارد؟

با نمایش اطلاعات مختلف سایت شما در صفحه نتایج به کاربرن، علاوه بر اینکه نرخ کلیک وب‌سایت شما افزایش پیدا می‌کند، بلکه فروش شما نیز بیشتر خواهد شد.

جمع‌بندی

نشانه‌گذاری یا همان اسکیما یکی از مهارت‌هایی است که هنگام پیاده‌سازی سئو فنی در سایت خود به آن نیاز دارید. این به موتورهای جستجوگر مانند گوگل امکان می‌دهد تا در سایت شما بهتر بخزند و مهمتر از آن، اطلاعات موجود در سایت شما را بهتر و سریع‌تر درک کنند تا نتایج بهتری برای کاربران ارائه دهند. ما در این مطلب شما را با تعریف اسکیما چیست و نحوه استفاده از schema و تاثیر اسکیما بر سئو آشنا کردیم. امیدواریم این آموزش مورد رضایت شما عزیزان قرار گرفته باشد.

منبع: aioseo