You are currently viewing اسنیپت چیست؟  و چه تاثیری بر سئو دارد؟

اسنیپت چیست؟ و چه تاثیری بر سئو دارد؟


زمان مطالعه: 5 دقایق

این قطعه بخشی از نتایج جستجوی گوگل است. در واقع، ما هر نتیجه جستجوی گوگل را یک قطعه (Snippet) می نامیم. وقتی موضوعی را در گوگل در نتایج جستجو جستجو می کنید عنوان ،آدرس URL و شرح آنچه از سایت های دیگر می بینید به عنوان یک قطعه شناخته می شود. یکی از مهمترین بخش های سئو نحوه نوشتن یک قطعه است که کاربر را وادار به کلیک کردن و ورود به سایت شما می کند.

اهمیت قطعه

برای قرار گرفتن در صفحه اول گوگل و ایجاد لینک به آن، باید محتوای ارزشمند و با کیفیتی نوشته باشید و قوانین فنی سئو را رعایت کرده باشید. اما تا زمانی که قطعه شما جستجوگر را جذب کند، هرگز روی لینک شما در نتایج جستجوی گوگل کلیک نمی کند!

شما باید قطعه خود را به گونه ای بنویسید که هر کاربر کلیک کند و در نهایت منجر به ترافیک بیشتر و فروش بیشتر برای شما شود. البته اگر قطعه را ننویسید، گوگل مقداری از متن شما را همراه با عنوان قرار می دهد و به کاربر نشان می دهد که ممکن است چندان جذاب نباشد.
باید یک عنوان جذاب بنویسید و توضیحات متا خود را به گونه ای بنویسید که علاوه بر جذابیت، کلمات کلیدی شما را نیز در بر داشته باشد تا در صفحه اول نتایج جستجو ظاهر شود.

چگونه یک قطعه بنویسیم

اگر سانتی متر اگر وردپرس هستید، احتمالا از یکی از پلاگین های Rank Meth یا Yoast SEO استفاده می کنید. هر دو افزونه دارای بخشی هستند که به شما امکان می دهد هر عنوانی را که می خواهید بنویسید. قسمتی در پایین صفحه وجود دارد که هنگام وارد کردن پست ها می توانید این کار را انجام دهید.

مکان قطعه در پلاگین رتبه تغییر می کند، به عنوان مثال:

مکان اسنیپت در افزونه Yoast SEO تغییر می کند:

Rich Snippets چیست و چرا باید به آن اهمیت دهید؟

قطعه‌های توسعه‌یافته، قطعه‌های معمولی هستند که داده‌های بیشتری را نشان می‌دهند. قطعه های پیشرفته از نظر بصری جذاب تر از نتایج جستجوی معمولی هستند. بنابراین آنها می توانند کلیک های ارگانیک بیشتری دریافت کنند. کلیک های بیشتر در طول زمان منجر به نرخ های بالاتر می شود CTR و این شاخص در دراز مدت به سیگنال مثبتی برای گوگل تبدیل می شود.
از سوی دیگر، نرخ کلیک بالاتر نیز ترافیک سایت شما را افزایش می دهد. به این ترتیب احتمال افزایش رتبه شما افزایش می یابد. از این رو می توان گفت که سایت های غنی به طور غیرمستقیم بر سئو سایت شما تاثیر می گذارند.

انواع قطعات غنی

  • نظرات: نظرات به صورت ستاره نمایش داده می شوند و می توانند توسط یک بازبین فردی انجام شوند یا توسط کاربران میانگین گیری شوند.
  • دستور آشپزی: دستور غذا باید حاوی اطلاعاتی در مورد زمان آماده سازی، محتوای کالری، تصویر یا نظرات کاربران باشد.
  • موسیقی: این بخش اطلاعاتی در مورد موسیقی مانند تاریخ انتشار آلبوم، نام هنرمند و غیره در اختیار گوگل قرار می دهد.
  • اطلاعات محصول: برای یک محصول، اطلاعاتی مانند قیمت و عکس محصول را در اختیار Google قرار می دهند.
  • مخاطب شرکت: اطلاعاتی در مورد شرکت از قبیل آدرس، لوگو و شماره تماس می دهد.
  • آخرین خبرها: این قسمت مخصوص سایت های خبری مورد تایید گوگل می باشد. این بخش مهم ترین اخبار را در مورد یک موضوع خاص نمایش می دهد.
  • ویدئو: با ارائه اطلاعات در مورد ویدیوهای خود، به موتورهای جستجو نشان می دهید که محتوای شما حاوی فایل های ویدیویی نیز می باشد.

چگونه ریچ اسنیپت را به نتایج خود اضافه کنیم؟

برای اضافه کردن یک قطعه غنی، باید از مفهوم استفاده کنید داده های ساختاری یا با داده های ساخت یافته آشنا باشید. داده‌های ساختاریافته مجموعه‌ای از کدهایی هستند که شما اضافه می‌کنید تا به Google بگویید صفحه وب‌سایت شما چیست، چه ویژگی‌هایی دارد و چه بخش‌هایی از آن ویژگی‌ها را باید به کاربر نشان دهد. پس از افزودن این کدها، باید آنها را تست کنید تا خطاهای احتمالی را به شما نشان دهند.

تفاوت بین قطعه ارائه شده و قطعه عادی

قطعه ویژهGoogle Special Snippet یا Google Special Response نتایج برجسته گوگل هستند که در بالای صفحه نتایج، بالای موقعیت 1 ظاهر می شوند تا پاسخ سریعی به جستجوهای کاربر ارائه دهند. محتوای قرار داده شده در قسمت پاسخ اختصاصی به طور خودکار از صفحات وب نمایه شده گرفته می شود.
در واقع، جعبه پاسخ برجسته فرصتی برای دریافت کلیک های زیاد بدون نیاز به رتبه بالا در نتایج جستجوی گوگل است. بر اساس نظرسنجی سایت زمین موتور جستجو فیلد پاسخ سفارشی تقریباً 80٪ از کل کلیک ها را تشکیل می دهد.

همچنین با قرار گرفتن در کادر پاسخ برجسته، به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می شوید. همانطور که می دانید جلب اعتماد گوگل و کاربران یکی از سخت ترین موضوعات در سئو است. هنگامی که شما در قطعه برجسته نشان داده می شوید، کاربران نسبت به سایت شما اطمینان بیشتری خواهند داشت.

انواع قطعه‌های ویژه یا پاسخ‌های سفارشی Google

جعبه های پاسخ ویژه به سه نوع اصلی تقسیم می شوند:

  • پاراگراف
  • جدول
  • محتوا

از بین سه نوع بالا، جعبه های پاسخ پاراگراف محبوب ترین هستند. 81 درصد از تمام فیلدهای پاسخ در این فرم ارائه شده است.

چگونه سایت خود را برای قرار دادن اسنیپت های خاص بهینه کنیم؟

قرار گرفتن در موقعیت یک پاسخ خاص چندان دشوار نیست. با انجام این مراحل می توانید شانس خود را برای قرار گرفتن در آن جعبه طلایی افزایش دهید.

پاسخ های کوتاه بدهید

تا حد امکان به سوالات مهم پاسخ دهید یا اطلاعات مربوط به یک موضوع را خلاصه کنید. بهتر است به سوال به طور کامل پاسخ دهید و بعداً این اطلاعات را گسترش دهید.

محتوای طولانی با کیفیت بالا ایجاد کنید

اگر می خواهید فرصتی برای برجسته شدن در قطعه برجسته داشته باشید، باید محتوای عمیق بنویسید. تمام زوایای یک موضوع را در محتوای خود کاوش کنید. در واقع، محتوای شما باید تمام اطلاعات مورد نیاز مخاطبان را ارائه دهد تا برای یافتن پاسخ خود مجبور به جستجو در سایت های دیگر نشوند.

رقابت خود را بررسی کنید

از سایت های رقیب الهام بگیرید. به عنوان مثال، تصور کنید قصد دارید “روش های تبلیغات رسانه های اجتماعی” را در بخشی از محتوای خود توضیح دهید. ابتدا جستجو کنید تا ببینید آیا کسی قبلاً در جعبه پاسخ اختصاصی Google برای این سؤال ظاهر شده است یا خیر. سپس با مشاهده محتوای رقیب خود ایده بهتری در مورد نحوه رتبه بندی و رتبه صفر خواهید داشت.

ساختار محتوای خود را بهینه کنید

افزودن عناصری مانند جداول و لیست های مرتب شده می تواند شانس شما را برای رتبه صفر افزایش دهد. البته، نوع قالبی که استفاده می کنید بستگی زیادی به نوع سوالی دارد که می پرسید. به عنوان مثال، برای سوال “بهترین ابزار سئو وردپرس؟” Featured Snippet بهترین ابزارهای بهینه سازی سایت وردپرس را فهرست می کند.

یک صفحه پرسش و پاسخ ایجاد کنید

اگر سؤالات متداول در مورد موضوعی در صنعت شما وجود دارد، می توانید یک صفحه سؤالات متداول ایجاد کنید تا به همه سؤالات کاربران خود در مورد آن موضوع پاسخ دهید. مطمئن شوید که پاسخ ها تا حد امکان کوتاه هستند.

صفحه خود را برای جستجوی صوتی بهینه کنید

بیش از یک میلیارد جستجوی صوتی هر ماه انجام می شود و حداقل 50٪ از جستجوها برای انتقال اطلاعات به جستجوگران صوتی به قطعات سفارشی متکی هستند. با این جزئیات، اگر می خواهید برای قطعه های برجسته رتبه بندی کنید، محتوای خود را برای جستجوهای صوتی نیز بهینه کنید.

ارتقای رتبه، پیش نیاز رسیدن به موقعیت قطعه ویژه

برای اینکه در نتایج جستجو در موقعیت صفر قرار بگیرید، صفحه سایت شما باید در صفحه اول گوگل باشد. طبق تحقیقات Ahrefs، 99 درصد از ویژگی‌ها مربوط به صفحاتی هستند که قبلاً در صفحه اول نتایج گوگل رتبه‌بندی شده‌اند.

فرض کنید صفحه اول گوگل حاوی لیستی از بهترین و قابل اطمینان ترین محتوای گوگل برای کلمه کلیدی مورد نظر است، بنابراین گوگل اطلاعات لازم برای ایجاد پاسخ ویژه را از محتوای همان صفحه انتخاب می کند. حتی اگر محتوای شما به بهترین شکل قالب بندی شده باشد، اما در صفحه اول نتایج نباشد، شانس بسیار کمی برای دریافت موقعیت پاسخ ویژه خواهد داشت.