استراتژی محتوا چیست؟ معرفی 2 عامل مهم استراتژی تولید محتوا


چه کسی مطالب شما را می خواند؟ محتوای شما چه مشکلی را حل خواهد کرد؟ چه چیزی محتوای شما را منحصر به فرد می کند؟ روی چه قالب محتوایی باید تمرکز کنید؟ برای تولید محتوا در کدام پلتفرم بهتر است؟ و غیره.

شما می توانید پاسخ همه این سوالات را در یک مکان بیابید: بررسی مفهوم استراتژی محتوا. در این مقاله از سری مقالات آموزش بازاریابی محتوایی میزفا، می خواهیم توضیح دهیم که استراتژی محتوا چیست و چرا برند شما به استراتژی محتوای وب سایت نیاز دارد. البته به زبانی ساده و دقیق و بسیار کوتاه. با ما بمان.

عناوین پست

استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا یا استراتژی تولید محتوا با برنامه ریزی، تولید، توزیع و مدیریت محتوا سر و کار دارد. یعنی اگر بخواهیم به زبان ساده تعریف کنیم باید بگوییم:

استراتژی محتوا یک برنامه ریزی دقیق برای تولید محتوا (مکتوب، شنیداری، بصری) برای رسیدن به یک هدف خاص است. یک استراتژی محتوای موفق، مخاطبان هدف شما را در هر نقطه از سفر خرید یا قیف بازاریابی محتوا درگیر می‌کند و حتی پس از خرید، آنها را با برند شما درگیر می‌کند.

هاب اسپات

این تعریفی است که hubspot در پاسخ به استراتژی محتوا ارائه می دهد و ما فکر می کنیم که تعریف خوبی است. اما بیایید ببینیم چه چیزی را می توان دقیق تر از آن فهمید؟

به نظر ما اولین چیزی که از این تعریف می توان فهمید این است که هدف استراتژی محتوا تولید محتوای معنادار، منسجم، تعاملی و پایدار است.

نکته دوم این است که بر این اساس در استراتژی تولید محتوا با دو دسته عوامل مخاطب محور و محتوامحور طرف هستیم. هر کدام را بیشتر توضیح خواهیم داد.

عوامل محتوا محور در استراتژی محتوا

هر استراتژی محتوا دارای دو محرک محتوا محور است:

  • تعیین اهداف: این عامل دقیقاً بر روی محتوایی تمرکز می کند که برای موفقیت استراتژی خود باید تولید کنیم. بنابراین، ما به مواردی مانند پیام محتوا، معماری محتوا، هدف مخاطب و لحن و صدای برند می پردازیم.
  • تعریف ساختار: این عامل بر چگونگی اولویت بندی و سازماندهی محتوا و نحوه دسترسی آن محتوا به مخاطب تمرکز دارد. همچنین در این عامل بر خود تولید محتوا و شکل و نحوه محتوا و در واقع در یک کلام ساختار محتوا تمرکز می کنیم.

پیشنهاد میزفا برای مطالعه: 5 دستورالعمل برای نوشتن محتوای با کیفیت

عوامل مخاطب محور در استراتژی محتوا

علاوه بر این، هر استراتژی محتوا دارای دو عامل مخاطب محور یا مرتبط با مخاطب است:

  • اثر متقابل: فاکتور تعامل بر نحوه بازدید روزانه مخاطب از محتوای ما و نحوه مدیریت این فرآیند متمرکز است. در واقع این عامل به ما می گوید که به چه نقش ها و وظایفی باید پرداخته شود تا در نتیجه مخاطب بتواند با محتوا تعامل داشته باشد.
  • استانداردها و سیاست ها: همانطور که از نامش پیداست، این عامل خط‌مشی‌ها، معیارها و دستورالعمل‌هایی را که باید در مورد محتوا و چرخه عمر محتوا اعمال شود، برجسته می‌کند (در بخش بعدی توضیح خواهیم داد که چیست).

چرخه عمر محتوا چیست؟

به زبان ساده: محتوا چرخه حیاتی دارد که اگر سیستم مدیریتی خوبی برای آن داشته باشید، می توانید قدم به قدم تأثیر محتوایی که ایجاد می کنید افزایش دهید. این چرخه چیست و از کجا شروع می شود؟

  • ارزیابی و تحلیل: مصاحبه، تحلیل رقیب، تحلیل عینی و ارزیابی محتوای ایجاد شده در این مورد
  • استراتژی: تعریف موضوع و فرآیند محتوا، منابع، صدا و تعریف برند
  • برنامه ریزی: شخصی سازی، برنامه مدیریت، برنامه ارتباط با مخاطب و غیره
  • تولید: تولید محتوا، ارزیابی تولید، مدل توزیع، بهینه سازی وب سایت و غیره
  • محتوا را ذخیره کنید: برنامه ریزی برای عیب یابی دوره ای، تعریف ابزار اندازه گیری، برنامه به روز رسانی و غیره

هر یک از موارد فوق را می توان مرحله چرخه حیات محتوا در نظر گرفت. نکته مهم این است که شما نیازی به صرف زمان بیشتر برای یکی از این عناصر نسبت به بقیه ندارید. در واقع نکته این است که همه این موارد را باید با هم و با یک نگاه کلی در نظر گرفت و با در نظر گرفتن این 5 مرحله قدمی در جهت تعیین عواملی که گفتیم برداریم. اما این گام به چه منظور و در چه جهتی باید برداشته شود؟ بله: برای ایجاد محتوای ارزشمند یا معنادار. اما چگونه محتوای ارزشمند تولید کنیم؟

مقاله عالی در مورد بهبود کیفیت محتوای شما: ابتدایی ترین تکنیک ها برای ایجاد محتوا و نوشتن مقاله برای سایت

چگونه محتوای ارزشمند تولید کنیم؟

برای ایجاد ارزش در محتوا و مقالات سایت، بهترین کار این است که همیشه سعی کنید یک سری موارد را در استراتژی محتوا رعایت کنید. مواردی که در موفقیت استراتژی محتوای وب سایت ما نقش اساسی دارند عبارتند از:

  • محتوا باید اهداف سازمانی و نیازهای مخاطبان شما را منعکس کند
  • در فرآیند تولید محتوا، باید بتوانید به درستی حدس بزنید که مخاطب به چه چیزی فکر می کند و در این موضوع محتوا ایجاد کنید (در اینجا توصیه می شود برای مخاطبان خود یک پرسونا داشته باشید، در این مقاله در مورد نحوه انجام این کار صحبت کردیم. طراحی شخصیت مخاطب).
  • شما باید با مخاطب خود به روشی یا به زبانی که آنها می فهمند ارتباط برقرار کنید
  • محتوای شما باید موثر و مفید باشد تا همه بتوانند آن را بخوانند
  • محتوای شما باید از نظر اطلاعات به روز شده و بر اساس واقعیت نوشته شود
  • تمام مخاطبان محتوای شما باید بتوانند به مقالات شما دسترسی داشته باشند و از اطلاعات شما استفاده کنند
  • تولید محتوای شما باید هدفمند و منسجم باشد و هم از نظر زبان و هم برای طراحی بصری، سبک خاصی داشته باشید.
  • کاربران باید بتوانند محتوای شما را پیدا کنند (هم با جستجو در گوگل و هم با مرور سایت خود).
  • محتوای شما باید بتواند به شما کمک کند تصویری کلی از سایت خود داشته باشید

آخرین کلمه

در این مقاله از میزفا سعی شده است تا درک واضحی از مفهوم استراتژی محتوا به عنوان یک برنامه تولید محتوای مفید و ضروری به شما ارائه دهیم. نکته پایانی ما این است که شما باید بتوانید ارزیابی مشخصی از عملکرد خود در هر یک از مراحل مختلف بازاریابی محتوا، از جمله استراتژی محتوا یا مدیریت محتوا داشته باشید، که در مقالات بعدی در مورد این چالش بیشتر صحبت خواهیم کرد.

اکنون که فهمیدید استراتژی تولید محتوا چیست، قدم بعدی این است که بتوانید چنین استراتژی را تدوین کنید. در مقاله نحوه نوشتن استراتژی محتوا به تدوین استراتژی محتوا در 7 مرحله پرداختیم.

امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید. اگر سوالی دارید در نظرات بنویسید. بعد!

منابع